Ferrari Mondial 3.2 QV wintertips | FerrariChat

Ferrari Mondial 3.2 QV wintertips

Discussion in 'Holland/Belgium' started by nielssmit11, Nov 28, 2023.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. nielssmit11

    nielssmit11 Rookie

    Jun 30, 2023
    10
    Full Name:
    Niels Smit
    Hallo,
    het is gelukt om een prachtexemplaar over te nemen van een liefhebber en hiervoor een (koude) garage te organiseren. Nu heb ik een vraag: wat zijn volgens jullie de belangrijkste tips om een 3.2 QV veilig en comfortbel de winter door te laten komen? Mijn garage is helaas niet verwarmd.

    Gr,
    Niels
     
  2. bertdeboer340

    bertdeboer340 Formula 3

    Sep 16, 2003
    2,376
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    Allereerst gefeliciteerd met de aankoop.. Iets meer informatie? En natuurlijk foto's....
     
  3. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    439
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Bandenspanning op 3 bar, aftanken (met 98) en een druppellader. Zo zet ik ze in ieder geval weg.
     
    Ajax de 1e likes this.
  4. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,177
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Ik doe al 13 jaar hetzelfde (ook Mondial 3.2) dus bandenspanning omhoog, voltanken en een druppellader. Dit is alle jaren prima gegaan en hij start na gemiddeld 3,5 maanden stilstand toch vrijwel direct. Voor ik hem wegzet rij ik wel een flink stuk om te zorgen dat alles goed warm is zodat er zeker geen condens/water in de motor(olie) en uitlaat aanwezig meer is. En gefeliciteerd natuurlijk, ik vind het nog steeds heel fijn rijdende en bij goed onderhoud ook betrouwbare auto's..
     
  5. nielssmit11

    nielssmit11 Rookie

    Jun 30, 2023
    10
    Full Name:
    Niels Smit
    Hoi Bert,
    Ik heb een niet verwarmde garage, ook geen stroom, heb de auto net overgenomen en moet de auto nog goed gaan ontdekken. Daarom zou ik graag tips willen hebben over wat ik beter wel en niet moet doen. Ik heb al genoteerd; niet rijden als er is gestrooid, droog maken na rijden en de tips van dit forum.

    Gr,
    Niels

    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
  6. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,203
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Feit dat de garage niet verwarmd is lijkt me geen groot probleem zolang de auto maar droog staat. Je zou een hoes kunnen overwegen maar zorg dan wel voor de juiste (vocht onder een niet ademende hoes werkt alleen maar averechts). Heb je spinnen etc in de ruimte wil het wel vervuiling voorkomen.

    Zorg ervoor dat alle vloeistoffen tegen vorst kunnen. Omdat veel van dit soort auto’s niet of nauwelijks rijden in de winter willen mensen er nog wel eens zomer ruiten sproeivloeistof in doen die niet (of nauwelijks) tegen vorst kan.

    Ben je bang voor de accu: haal hem eruit en leg hem ergens aan de druppellader. Plaats de accu weer terug als je de auto gaat gebruiken. Ken ook wel mensen die er een schakelaar voor zetten (auto op vakantiehuis locatie), al is dat laatste ook vooral om slaapverbruik te minimaliseren. Minder een probleem bij auto;s van > 30 jaar oud.

    Idealiter doe je onderhoud voordat je de auto stal voor x maanden. Verse schone olie (zonder eventueel vocht) is gunstiger.

    Staat de auto een maand of 3 stil is mijn advies om hem ook echt stil te laten staan. Starten en even laten opwarmen werkt alleen maar averechts. De motor wordt niet echt warm en er komt alleen maar condens in de olie, uitlaatsysteem etc en zorgt voor onnodige slijtage.
    Verhaal is anders als je hem voor echt lange periode stil laat staan. Dan is uitdrogen van rubbers etc een probleem.
     
    328gts1987 likes this.
  7. fjamo

    fjamo Rookie

    Aug 13, 2016
    4
    Hi. Gefeliciteerd. Mooie kleur.

    Die van mij staat niet vewarmd wel droog en stabiele temperateur 12-15 graden. Ook geen electricteit.

    Nog nooit accu eruitgehaald. Er zit een massa schakelaar op. Ook geen druppellader gedaan. Heb wel nieuwe accu
    Ik verzet de auto om de maand een beetje om ander drukpunt op de banden te krijgen (geen 3 bar gedaan, maar denk ik dit jaar wel)
    En verder inderdaad aftanken en goed warm rijden en stallen.
     
  8. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,282
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Mijne staan gestald. Ik ontkoppel de accu. ( Kan ook bij jouw mondial waarschijnlijk gewoon door de " stekker" los te trekken. Verder niets
    Druppellader s heb ik in 15 jaar nooit gebruikt. Met een losgekoppelde accu startte elke auto in het voorjaar alsof hij de week ervoor nog gebruikt was

    Daarnaast hou ik niet van dat soort apparaten. Het blijft stroom en daarmee kan altijd brand ontstaan
     
  9. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,420
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Geen alarm installatie in de auto's?
     
  10. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Leuke Mondial! Gefeliciteerd.
    Verder is het idd best simpel, zeker met een QV. Paar maanden stilstand is niet zo'n issue. Behalve voor de kersverse eigenaar natuurlijk, die moet geduld hebben :)
     
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,920
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    gefeliciteerd mooie aankoop.
    vind het een mooie kleur voor een Mondial.


    Tip: leg een briefje op deskboard dat de banden op 3 bar staan. Als je enthousiast gaat rijden in het voorjaar kun je vergeten zijn dat je het hebt gedaan.

    Ik check trouwens altijd de bandenspanning regelmatig aangezien we toch wel vaak wat “vlot” rijden. bekijk ook de banden + profiel goed (ook binnenzijde) ivm neg camber.
     
  12. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,312
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Zag ik deze vandaag in Ulvenhout staan toevallig?
     
  13. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,312
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ik heb de auto ook op Registery zien staan met het kenteken wat ik afgelopen vrijdag in Ulvenhout tegenkwam, dat is dezelfde auto.
    Mooi exemplaar, jaren geleden eens bekeken in Bergen Op Zoom, toen nog voor heel ander geld te koop dan in 2019/ 2020 te Oisterwijk. Een van de vorige eigenaren had volgens mij net als ik ook nog een 365 GT4 2+2 ergens uit de buurt van Gorinchem.
     
  14. fdekeu

    fdekeu Formula Junior

    Jun 19, 2008
    582
    Belzium
    Full Name:
    Frank
    Mooie auto
    Ontvochtiger voor de binnenlucht als de temp onder 15°C gaat om schimmelen van het leder/interieur te vermijden
    Muizenvergif indien die de garage binnen kunnen
    Loodzuuraccu na max 8 weken opladen zoniet gaat de levensduur achteruit (12,5V min)
    Na enkele maanden de auto verzetten is niet alleen goed voor de banden maar ook de wiellagers
     
  15. Payamx

    Payamx Rookie

    Dec 24, 2023
    28
    Bollenstreek, Netherlands
    Full Name:
    Payam
    Leuk om al deze reacties en adviezen te lezen.

    Ik heb afgelopen november een F8 gekocht (foto's hieronder), en ben van plan om ook in het winter gewoon mee te rijden. 1 a 2 keer per week als het lukt en anders minstens om de week.

    Nou snap ik druppel lader advies of ontkoppelen van accu wel. Ook aftanken en bandenspanning. Maar auto drogen? Omdat het hier om een oude auto gaat? Ik was mijn "normale" auto's bijna nooit (alleen als het echt smerig is) en droog maken al helemaal niet. Wat mis ik hier?


    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
    ypsilon and bertdeboer340 like this.
  16. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Mooi ding!
    Een net gewassen en nog natte auo moet je daarna niet 3 maanden in een onverwarmde garage zetten.
    Dan krijg je allerlei issues zoals roest.

    Voor jou zal dat niet gelden dus. Af en toe rijden is gewoon het allerbeste voor een auto en nog leuk ook voor de bestuurder :)
     
    Payamx likes this.
  17. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,177
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    PS50NL is de naam van de site waar de auto te koop staat :) Het juiste kenteken staat zo te zien op de eerste twee foto's. Ik weet bijna zeker dat ik deze auto in 2010 bekeken heb maar toen niet net niet heb gekocht.
     
  18. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,312
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ik ook in Bergen op Zoom, stond toen voor 18.500,- blijf dit een raar verhaal vinden. Heb geen reactie meer gelezen nadat ik de auto in Ulvenhout had gespot, heel verhaal ophangen, , maar uiteindelijk gewoon een handelaar. Op zich niet erg, maar jezelf voordoen als liefhebber en om tips hier vragen is bij zonder te noemen. Afijn, de auto is in ieder geval ruim 22.500 te duur ben ik bang.
     
  19. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,131
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Heeft wel z'n best gedaan met 50 foto's ...
     
  20. bertdeboer340

    bertdeboer340 Formula 3

    Sep 16, 2003
    2,376
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    Inmiddels weer op het oude kenteken? Afgelopen zondag in Tilburg zien rijden..

    Image Unavailable, Please Login
     
  21. nielssmit11

    nielssmit11 Rookie

    Jun 30, 2023
    10
    Full Name:
    Niels Smit
     
  22. nielssmit11

    nielssmit11 Rookie

    Jun 30, 2023
    10
    Full Name:
    Niels Smit
    Hé Milko, ben je altijd een beetje zuur of alleen op dit forum? Veel conclusies maar je hebt echt geen idee waarom ik de auto even te koop heb gezet. En ja, hij staat wel eens in Ulvenhout. Ik zit alleen niet zo vaak op dit forum en krijg (blijkbaar) ook geen meldingen als iemand ergens op reageert.
     
  23. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,312
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Beste Niels, je bent lekker op tijd met jouw reactie op mijn post, het is inmiddels 3 maanden geleden, volgens mij waren er nog drie anderen die er net zo “zuur” over dachten als ik, maar dat was jou even ontschoten, dus schijnbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt. Velen kennen mij hier persoonlijk en beter, zuur kende ik nog niet, maar we leven in een vrij land. Mijn eerste post was een compliment vanwege de spot in Ulvenhout, wat er daarna werd gepost kwam niet van mij, maar heb ik wel mijn mening over gegeven, wat ik overigens gewoon blijf doen hoor, neemt niet weg dat het nog steeds een mooie 3.2 betreft in een mooie kleuren combo, zonde als je hem zou moeten of willen verkopen, maar goed het is zoals het is. Ciao!
     
    nielssmit11 and Ferryducati like this.

Share This Page