Wat is er mis met de 612? | FerrariChat

Wat is er mis met de 612?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Scuderia Niels, Jul 9, 2021.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Ben niet direct in de markt voor eentje, maar met deze prijzen..... voor ca 70k (tuurlijk nog steeds veel geld) heb je een nette 612!
    Kijk maar eens bij Kroymans of Prins in Nunspeet.

    Wat is er toch mis met de 612 vraag ik me dan af?
    Wat zijn jullie ervaringen en meningen?
    Als een daily gebruiken, met alle ruimte en comfort die je nodig hebt en toch in iets bijzonders rijden. Tenminste zo lijkt het mij. Of mis ik iets?

    Ik snap het niet, dus hoor het graag!
     
  2. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    2+2 en een enigzins buitensporig design, kijk naar de Mondial of 400 serie, ook de FF en de GTC4 lusso gaan uiteindelijk die kant op.
     
    ChrisW1 likes this.
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Precies, de wielbasis is lang en daardoor is het model ook "gerekt". Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de 612 steeds meer ben gaan waarderen. Veel kwaliteit (op wat plastic airco knoppen na) voor dat geld. En een 12 cilindri bovendien. Heerlijke reis auto met voldoende plaats. Minder geschikt voor tourtochten/binnendoor weggetjes. Dan mis ik de 328 echt wel eens, die is daar ideaal voor. De F430 kan dat ook maar is net iets te breed voor dat smalle dijkje...
    Ik zou echt een 612 kunnen overwegen om erbij te hebben als ik daar de plek voor zou hebben. Want dat is voorwaarde bij mij, aan huis en start klaar. Anders wordt het een garage-queen en daar worden ze niet beter van.

    Kortom Niels, doen!
     
  4. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Ik vind de 612, net als de 365/400/412 serie overigens, echt wel mooi. Over de FF ben ik nog niet uit, die is ogenschijnlijk te langgerekt oid voor mijn gevoel.
    Is smaak, I know, maar ik denk dat je hem moet vergelijken met andere type auto’s. Niet met een 308, 550 of 360, maar met een ... ja wat eigenlijk? Bmw 6 serie? De lange wielbasis is natuurlijk nodig voor de ruimte binnen, dus begrijpelijk voor deze categorie auto’s. Ik vind de proporties goed, zeker in een donkere kleur.
    En echt goedkoper zullen ze toch niet worden? Ook de 400 serie is gestegen in waarde uiteindelijk en ik denk dat de FF nog zeker verder zullen dalen, maar ik denk niet lager dan de waarde van een 612 nu.

    En inderdaad, als daily en aan huis. Anders gebruik je hem niet omdat je dan sneller een andere pakt denk ik, zoals een 308 of 430 etc.

    Ik rij nu een range rover sport als daily en dan voornamelijk voor langere ritten, en ben daar zeer happy mee, maar als ik een nieuwe nodig heb, ga ik echt de 612 meenemen in de afweging.
    Mits hij maar geen issues heeft, ik lees en hoor goede verhalen over kwaliteit en betrouwbaarheid, dus wie weet.
     
  5. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    473
    Ik ken jouw thuissituatie uiteraard niet, maar let er op dat een 612 achterin erg krap is om te zitten.
    Om te rijden is het ook niet de allersnelste wat betreft schakelen etc.
    Je noemt de FF, welke meteen van een totaal ander karakter is, en waar je zeker met 4 volwassenen prima in kunt reizen.
    Met een beetje geluk koop je die op dit moment al met niet te gekke kilometers rond 90k.
    Toch een overweging waard zou ik zeggen.
     
  6. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    echt? 90K voor een FF. die zijn afgeschreven zeg!
     
  7. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    Tel daar gerust een halve ton bij...
     
  8. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    473
    Nee hoor, zoek maar eens in Europa.
     
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Helaas heeft de FF serieuze aandrijf(as voorzijde) problemen die al snel K€30 kunnen kosten …

    Verder een gave 4x4 auto

    Nix mis met een 612, maar kijk niet naar die bij Prins …. (mmmm) ...
     
  10. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Aha, dat van die vooras had ik gisteren gelezen dat dit inderdaad een serieus issue kan zijn.... en kostbaar blijkbaar. Zou voor mij een no go zijn, tenzij er een garantie of voordeligere fix is oid.
    En ik vind de 612 toch wat klassieker qua vormgeving, in mijn ogen dus een plus (zie discussie over de F 296.... ik ga voor auto’s waar je nog het merk kan herkennen als er een hoes overheen zit).

    Over de benodigde ruimte, ikheb geen kinderen, alleen een hond(je) en die past makkelijk achterin een 911, dus vast ook in een 612.
    Dus qua ruimte heb ik daar genoeg aan.
    Oh wacht even..... wat zeg je schat? Achterbak moet wat? Oh, groot genoeg zijn....
     
  11. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    En welke staat er bij Prins? Kon hem niet vinden.... en, indien je het kwijt wilt, wat is daar mis mee?
     
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Echt niet hier …….. :)
     
    Ferryducati likes this.
  13. bay

    bay Formula 3

    Mar 13, 2011
    1,224
    Belgium
    Full Name:
    Bernard
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Van jou Bernard ?
     
  15. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    De 612 is heerlijk om te rijden, een echt geweldige auto. Als je het gaat hebben over schakeltijden dan begrijp je niet goed waar de auto voor gemaakt was en uit welke tijd hij komt, n.m.b.m. Ik ben nog steeds niet 100% weg van de looks maar een geweldige auto.

    Een FF voor 90k? Ik zou heel hard wegrennen. De goedkoopste op Autoscout in heel Europa is 115k.
     
  16. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Nou had ik ooit een F500 (Fiat ;-) met zo’n automatische bak en ik neem aan (en hoop) dat de schakeltijd van de 612 sneller is..... anders is het wel een issue voor mij in ieder geval. Die van de 500 was echt storend bij het rijden vond ik. Er moet wel een bepaalde mate van snelheid van schakelen in zitten, anders is het te traag voor mij, ook al is het inderdaad een ander type auto dan bv een F430. Misschien een keer proberen dan maar. Ervaren hoe het is. Die van de Scuderia bevalt me in ieder geval zeer goed, maar dat moet ik natuurlijk niet verwachten van een luxere meer op toeren gerichte 612.

    Nou begreep ik dat de latere types sneller schakelen en dat dit ook nog te verbeteren is door wat aanpassingen aan de computer, klopt dat?
    Hoe dan ook, ik vind het echt een fraaie auto, praktisch ook en ik ga toch eens kijken bij de 2 exemplaren die bij Kroymans staan. Alhoewel ik liever de latere OTO versie zou willen. Wel fijn te lezen dat er eigenlijk weinig issues zijn, net als bij de 599 lees ik. Zijn ze technisch deels hetzelfde dan?
     
  17. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,199
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    #17 RudyW, Jul 27, 2021
    Last edited: Jul 27, 2021
    Er is een generatie auto's met een gerobotiseerde handbak die gewoon heel erg slecht schakelen. Dieptepunt zit volgens mij bij de eerste generatie Smarts. Mag aannemen dat een 612 het een stuk beter doet maar ongetwijfeld dat iemand hier ervaring mee heeft. Hij is overigens ook met handbak verkocht (al verwacht ik dat je daar aanzienlijk meer voor betaal, zal schaars zijn).

    Het blok is wel echt anders tov een 599GTB: de 599 heeft feitelijk een "detuned" Enzo motor.
    De motor uit de 612 lijkt (als ik de specs zo bekijk) af te stammen uit de 550 Maranello / 575: boring en slag van de 575 is identiek, dat zal geen toeval zijn.

    Persoonlijk vind ik zo'n FF overigens erg fraai, alleen lijkt het me vanuit technisch perspectief wel een vrij risicovolle auto door de complexe 4WD. Zie dat ze de GTC4 Lusso overigens helemaal niet meer aanbieden?
     
  18. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Ik kan me niet voorstellen dat je de schakelsnelheid niet acceptabel vindt. Ze variëren tussen 180ms voor de eerste en 100ms voor de Sessanta. Voor een auto als dit meer dan adequaat, de 612 was geloof ik het 12e type Ferrari dat ik reed en ik heb mij er geen moment aan gestoord, ook al had ik zelf al een 458 met de DCT. Het is wel belangrijk te realiseren dat een gerobotiseerde handbak (de F1) problemen kan geven. De elektronica ramt de versnelling er gewoon in, ook als de synchros niet helemaal juist zitten. Hoe ouder (meer km) de bak, hoe groter het risico op schade. En dat kan erg in de papieren lopen. Alex van ForzaService heeft me daar al voor gewaarschuwd. Het hoeft maar 1 keer mis te gaan en je hebt een bak vol met tandloze wieltjes. Ik weet van reparaties van 30 mille bij de 599, en in principe heeft de 612 dezelfde techniek.

    Preventief kun je dit allemaal wel voorkomen, denk ik. Maar dat kost natuurlijk ook geld. Ik zou nog wat extra informatie inwinnen, bijvoorbeeld een telefoontje naar Alex.


    Onno
     
  19. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    199 geleverd, van de 3025. Vraagprijzen tot $200k méér.....
     
  20. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Aha, dan valt de handbak wel af...

    Maar goed idee, beter nog, ik ga wel eens langs. Hij had me al enorm geholpen met de Scuderia, dus nu een keertje kennismaken en persoonlijk spreken is wat leuker.
    Bedankt voor de reacties en tips.
     
  21. bay

    bay Formula 3

    Mar 13, 2011
    1,224
    Belgium
    Full Name:
    Bernard
    Ja ;)
    Grigio Silverstone /Nero #152237 Ass. 69589
     
  22. dirktor

    dirktor Formula Junior

    Feb 9, 2005
    935
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
    Ik moet zeggen dat ik de 612 de laatste tijd echt heel mooi begin te vinden, vroeger vond ik het echt niets maar tegenwoordig vind ik ze echt geweldig.
     
    Scuderia Niels and bay like this.
  23. bay

    bay Formula 3

    Mar 13, 2011
    1,224
    Belgium
    Full Name:
    Bernard
    Ik heb dezelfde mening ;)
     
    dirktor likes this.
  24. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    +1 maar dan niet rood...
     
    Scuderia Niels likes this.
  25. bertdeboer340

    bertdeboer340 Formula 3

    Sep 16, 2003
    2,369
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer

Share This Page