Verzekeringen/wagenwaarde en rijden | FerrariChat

Verzekeringen/wagenwaarde en rijden

Discussion in 'Holland/Belgium' started by bvdp, May 28, 2015.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. bvdp

bvdp Karting

May 30, 2007
    65
    Belgium
    Full Name:
    Bart vdp
    Niet meteen het aangenaamste onderwerp. Ik heb mijn 308 al van 2007. Altijd een 'classic car' of oldtimer- verzekering gehad. Geen omnium dus. Sinds de prijzen van deze wagens flink gestegen zijn voel ik me niet echt gerust meer tijdens een rit; stel je voor dat je de wagen in de prak rijdt en je geen omnium hebt. Hoe voorzichtig je ook bent, kan altijd gebeuren. Een serieus financieel verlies. Hetzelfde voor diefstal of brand. Ik overweeg dus een omnium te nemen maar dat is een percentage van de expertise prijs en loopt dus ook mooi op. Andere overweging is de wagen gewoon ergens te stallen met brand en diefstal verzekering. Ook niet leuk want ik kocht de wagen net om mee te rijden.
    Mijn 308 GTS QV is niet het meeste in waarde gestegen van de 3X8 reeks. Hoe kijken andere bezitters/rijders hier tegen aan? Zijn er meer omnium verzekeringen af gesloten of worden wagens verkocht omdat ze te prijzig (stijging verzekering of waarde wagen)worden om nog mee te rijden of worden er veel op stal gezet als investering? Wie heeft wat gedaan en wat me vooral interesseerd: waarom?

Groeten, Bart

2. Delta_Lima

Delta_Lima Karting

Aug 30, 2014
    151
    Hoorn, Netherlands
    Full Name:
    Daan
    348tb sinds 2014, all risk verzekerd, in de zomer lekker toeren en rijden, in de winter schorsen en onderhoud doen. Wel de verzekering door laten lopen.

Als de psychologische druk te groot zou worden door een enorme waardestijging, zou ik pas overwegen om hem te verkopen. Tot die tijd lekker genieten ervan.

Ik zou hem pas stallen als het je intentie is om hem ter zijner tijd tegen een flinke prijsstijging te verkopen. Aangezien je aangaf hem gekocht te hebben om ermee te rijden, zou ik dat doen.

3. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Hoi Bart, Ik zit zelf bij de KNAC (Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club) en daar ben ik all risk verzekerd tegen de taxatie waarde (oldtimer verzekering). Betaal dit jaar wel 25% meer premie vanwege de waarde stijging, daar ben ik niet helemaal blij mee, but so be it.

Voor de rest rij ik met mijn oldtimer gewoon als ervoor, kilometers maken. We hebben er net weer een kleine 3200km opzitten naar Italie heen en terug en ik kan je verzekeren dat de Fiat Unos, Pandas, 500tjes echt op je kont zitten en onverwachte Vespas van links en toch ongevraagd voorrang nemen. Als je 1x goed in de ankers moet dan kan het toch wel echt mis gaan. Het eerste uur in Italie liep het, welgeteld 7x, nog maar net goed af met de rijstijl van de Italianen. Deze 7x is van iedereen opgeteld. Je hebt een mooi overzicht als je achteraan rijdt en je ziet het zo gebeuren :eek:

Ik denk dat je er niet bij stil moet staan hoeveel waarde je bolide heeft als je intentie is om er mee te rijden. Gebeurt er onverhoopt iets dan ben je als het goed is redelijk goed verzekerd mits tegen taxatie waarde. (onderverzekering wordt een ander verhaal)

Wat Daan al zei. Als ik er slapeloze nachten van zou hebben dan zou de bolide zeker verkocht worden! ...en als de bubble weer voorbij is.. dan, je raadt het al.. kopen we er weer 1 of misschien wel 2 met de gemaakte winst :)

4. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    444
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Ik heb direct bij aanschaf een all-risk verzekering obv taxatiewaarde afgesloten. All-risk omdat het toch om een aardig bedrag gaat mocht er onverhoopt iets misgaan en de premie voor een dergelijke verzekering is in mijn ogen c.q. mijn geval niet absurd hoog.

De recente prijsstijging voor dit model is bij mij geen factor om er minder mee te rijden. Vanaf welke (taxatie-)waarde en bijbehorende premie wel? Nog geen idee.

5. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,294
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Wat is dat, een omnium verzekering?

6. Ben308

Ben308 Formula Junior

May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Omnium verzekering is de Belgische naam voor een all risk verzekering bij ons in Nederland.

7. Alfer

Alfer Formula 3
    Silver Subscribed

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    +1

8. Alfer

Alfer Formula 3
    Silver Subscribed

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Da's wel heel snel geantwoord. Nou ja Ben jij zal met je Vetroresina een stevige premie betalen....
    groet, menno

9. Ben308

Ben308 Formula Junior

May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Helaas wel Menno, maar ik rij er niet minder om.
    Taxatiewaarde vliegt omhoog en dus ook mijn premie.

10. Alfer

Alfer Formula 3
    Silver Subscribed

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Maar goed, jij hebt veel om van te begieten en weet dat je dat ook doet. Wel natuurlijk erg gaaf om een Vetroresina eigenaar te zijn toch!

11. Ben308

Ben308 Formula Junior

May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Je moet volgens mij niet teveel stil staan bij het feit dat het een vetro is, voor mij is het gewoon een 308 waar mee gereden moet worden.
    Waarde is alleen belangrijk als je de intentie hebt om hem te verkopen maar dat ben ik voorlopig nog steeds niet van plan.

12. bvdp

bvdp Karting

May 30, 2007
    65
    Belgium
    Full Name:
    Bart vdp
    Wordt de premie automatisch aan gepast aan de stijgende waarde of is er telkens een nieuwe taxatie nodig?
    Verder begrijp dat de meesten een allrisk (in belgie een omnium) verzekering hebben af gesloten. Daar ook maar eens voor gaan.
    Bart

13. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #13 MvT, May 29, 2015
    Last edited: May 29, 2015
    Bij mij wordt deze deels automatisch aangepast, maar het meest gebaseerd op het taxatie rapport. Normaal gesproken zou ik iedere 2 jaar voor een taxatie moeten gaan. Gezien de waarde stijging nu om het jaar en voor sommige modellen zoals een Vetro bv. kan het soms zijn dat je na 6 maanden een hercalculatie zou moeten overwegen. Ben ik er blij mee.. nope, want dat kost me weer een taxatie extra (tussen de 100 en 200 euro), but so be it :) uiteindelijk moet je wel iets anders kunnen terug kopen en dat kan alleen als je bolide de juiste waarde heeft + wat je erin hebt gestopt qua onderhoud.

Wellicht interessant om te vergelijken.
    Ik betaal rond de 1000 euro per jaar en dan mag ik 10.000km rijden. Oldtimer verzekering. In NL is het zo dat je dan in de maanden Dec, Jan en Feb niet mag rijden of op de openbare weg geparkeerd mag staan. (Oldtimers zijn aan banden gelegd met deze nieuwe regeling) ik kan dus ook niet even naar de garage rijden voor reperatie.

Wil ik wel ik wel verzekerd zijn deze maanden voor te rijden dan zou ik rond de 2500,- euro betalen.

14. bvdp

bvdp Karting

May 30, 2007
    65
    Belgium
    Full Name:
    Bart vdp
    #14 bvdp, May 29, 2015
    In Belgie is de oldtimer regeling soepelder. Je kan het ganse jaar rijden, moet slechts éénmalig de wagen laten keuren als oldtimer (veel soepelder dan normale keuring)en de wagen moet ouder zijn dan 25 jaar. Er worden hier ook verzekeringen aan geboden allrisk, beperkte allrisk of wagen in rust (in opslag). De laatste is enkel een verzekering tegen diefstal en brand, bij beperkte allrisk komt daar glasbreuk en verzekering tegen natuurkrachten bij. All risk dekt ook materiele schade. Premie is afhankelijk van de waarde van de wagen, de gereden kilometers en de ouderdom. Naast de allrisk moet er natuurlijk nog wel een gewone autoverzekering lopen (BA of BA+ in Belgie). Dat kan er eentje zijn voor oldtimers. De belgische oldtimer vereniging heeft een goede verzekering: Verzekeringen Als ik de regeltjes goed interpreteer kan ook en nederlandse wagen hierbij verzekerd worden op voorwaarde dat ie lid is van een BFOV erkende club.
    Daar maar eens een licht opsteken voor een omnium/allrisk om daarna weer gerust te rijden :).
    Premieverhoging omwile van waardestijging vermoed ik dat je zelf aan moet vragen, dat zoek ik nog ff uit.

Bart

15. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Toen ik nog een youngtimer had (enkele jaren geleden) werden er bij sommige verzekeraars de keuring/taxatie terug betaald, mits door een erkend taxateur.
    Het her-taxeren is zowel in het belang van eigenaar als verzekeraar en "gedeelde kosten" lijkt mij billijk. Ik zou eens vragen wat hun visie is op de huidige markt.
    Bovendien zijn sommige verzekeringen geïndexeerd (gaan dus met de markt mee) waardoor een korter interval van taxeren overbodig is. Echter vraag dit na!

16. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Ik betaal €2100 voor mijn 458 Italia en €1000 voor mijn 550 Maranello, all-risk, 12 maanden rijden. Via Assicuro.

Onno

17. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,245
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Taxatie is gratis (maar ook verplicht) bij Assicuro; ook krijg je als lid van een club een (kleine) korting op de premie.

Ik heb dan bij Assicuro kunnen kiezen voor een 5000 km verzekerd rijden of een andere afstand.

Er is dan geen circuit dekking bij, er wordt daar wel over nagedacht.

18. Delta_Lima

Delta_Lima Karting

Aug 30, 2014
    151
    Hoorn, Netherlands
    Full Name:
    Daan
  19. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Ik heb mijn 308 GTB QV recent laten taxeren (ook Rietveld) en betaal nu 2 keer zoveel als vorig jaar.
    Circa 115 euro per maand voor all-risk en max 5000km.

Ik rij graag, dus heb het er voor over. Ik verkoop pas als ik mijn huis ermee kan aflossen. :)

20. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,245
    Full Name:
    Mel
    #20 Melvok, May 29, 2015
  21. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Mijn 360 en F430 zijn beide gratis getaxeerd door Rietveld i.s.m. Assicuro.

22. Paulus348

Paulus348 Formula Junior

Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    550 Maranello, all-risk, max 7.500 km. (méér dan voldoende!) met €225 eigen risico: € 682 per jaar incl. belasting.

23. Paulus348

Paulus348 Formula Junior

Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    Informeer ook eens bij Maikel de Munnik; zeer professionele afhandeling.

24. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,245
    Full Name:
    Mel
    Je bedoelt als verzekeringsgever/bedrijf Paul ? Of taxateur ?

25. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Ik heb mindere ervaringen met Maikel. Ik houd er niet van om iemand publiekelijk te bekritiseren, maar hij hoeft bij mij niet meer langs te komen.

Onno

Share This Page