MECC Interclassics 2015 | Page 3 | FerrariChat

MECC Interclassics 2015

Discussion in 'Holland/Belgium' started by wr11265, Jan 9, 2015.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ja Henk, erg jammer dat ie er niet meer is, ik had hem niet te koop staan maar de verkoop van duurdere auto's loopt meestal via een netwerk. Ook jij bent een echte liefhebber en net als ik kwijl je over een F40...Maar ik ben dus toch gezwicht. In dit geval heeft Forza daar een heel mooie rol in gespeeld. Alex heeft een geweldig netwerk en heeft dit heel mooi geregeld. Ik heb veel met de F40 gereden, maar echt veel kun je er niet mee doen. Passagiers onder de indruk laten zijn van het vermogen en vriendjes van dochters :)-( ) mee nemen. Ook ben ik regelmatig naar opa en oma in de F40 gereden met een dochter naast me....
    Geweldige auto, maar ik geloof de markt niet meer zo. Idiote bedragen en stijgingen die nu al jaren enorm zijn. Ik heb mijn 275 gekocht bijna voor wat een 308 vetroresina nu kost, (ok ik heb hem al vele jaren) en ben echter nooit in de verleiding gekomen deze te verkopen. Je kunt met een mooie klassieker ook echt veel. Rally's maar ook zonder problemen een weekend naar de Loire. Met een F40 heb je nogal bekijks en ook envy.

    Ik wil weer wat anders (erbij) en denk aan een 550 Barchetta. Ofschoon die ook idioot duur zijn geworden. Enfin eerst Scottsdale en Parijs afwachten....

    Ciao
    Oscar
     
  2. toto70_0

    toto70_0 F1 Rookie

    Sep 14, 2004
    3,842
    NETHERLANDS
    Hoi Oscar,

    Niet RM Sothebys maar Gooding&co gaat de vetro veilen.
    Veel geld, maar wel een auto die vers gerestaureerd zou zijn volgens de beschrijving door Sport auto of te wel de huis workshop van Ferrari classiche, dus misschien wel de ultieme 308 Vetro voor de amerikaanse verzamelaars, als de auto is zoals in de catalogus staat begrijp ik de prijsstelling wel, maar denk dat 250k dollar de auto mee naar huis neemt.
    Dus als een Amerikaan een vetro in Italie scherp inkoopt en dan naar classiche brengt moet hij dieper in zijn portemonnee.
    De gemiddelde 308 heeft nogal wat achterstallig onderhoud als hij van eigenaar veranderd hier in Europa.

    Tonnie
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Duidelijke uitleg thx, een heul andere insteek dus dan menig eigenaar weet of wil weten... Die rekent zich (stil) rijk maar daar is heel wat meer voor nodig dan een lage km stand en een poetsbeurt blijkt maar weer…
    Neemt niet weg dat het een boel geld blijft maar er ook eerst in is gestoken.
    Ik roep het al jaren; restauratie, restauratie, restauratie je komt er met een +25j model niet onderuit en kost een stevig pak geld (mits goed gedaan)

    Tonnie, weet jij ook op welke veiling van Gooding & Co dit gaat gebeuren?
     
  4. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Thx Otto had ik nog niet gezien maar zie gelijk al een mooie 355 spider uit 1996 voor 120-140k :p
     
  6. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    #56 Dino2010, Jan 19, 2016
    Last edited by a moderator: Jan 19, 2016
    Zo is dat.... maar ik vrees dat die zeepbel eens echt uit mekaar spat. Er staat ontzettend veel te koop. Wat er aan bvb. oude 911's te koop staat in Europa, dat is gewoon fenomenaal, zo een massa auto's, aan zulke hoge prijzen. Honderden en honderden pre-G modellen alsook Carrera's van de jaren 70. Dat is niet houdbaar! Er blijft dus een ontstellend groot aantal onverkocht, maanden-zelfs jarenlang.

    Bvb de prijzen van 512 TR zijn ook waanzinnig de hoogte ingeschoten. Op mobile.de alleen al staan er op dit moment zo'n 115 exemplaren te koop. Gek genoeg was dat 8 maanden ongeveer hetzelfde aantal. Ik vind het een totaal artificiële, opgeklopte markt. Er is namelijk veel meer aanbod dan vraag. En je weet wat dat betekent.....
    Indien er werkelijk zoveel meer vraag was dan aanbod, dan stonden er misschien slechts 15 of 20 te koop. En dan worden die doorgaans niet (of nog niet) verkocht wegens ongevalverleden, fout kleur, minder goede staat, of teveel km's, of een combinatie hiervan.

    Het enige wat enigszins een beeld geeft van de waarde van een auto is een eerlijk, welgemeend bod. En dan nog ben je pas zeker, als de centen echt op tafel liggen.
    Ik kreeg 6 maand geleden een heel aanlokkelijk bod voor de CS. Ben er niet op ingegaan omdat ik aan het vehikel te gehecht ben. (Ter info: op mobile.de staan er zo'n 15 CS'en te koop)

    Voor de rest wordt er te koop aangeboden aan woekerprijzen, maar niemand moet blijkbaar verkopen om te overleven.

    Volgend verhaaltje is interessant...

    Ik zocht (zoek eigenlijk nog steeds) naar een 930 turbo.
    Al sinds meer dan 2 jaar de markt aan het afschuimen, uitrafelen, auto's gaan bekijken, tot in CH en I. Ook in B stond/staat een en ander te koop van 930's.
    Mijn aandacht werd een maand of 10 geleden gevestigd op een fraai exemplaar met zeer weinig km. Die stond bij een handelaar in de Belgische provincie Henegouwen. Vraagprijs 100.000 €. Maar de foto's van de auto vielen me op. Een en ander intrigeerde me, want die foto's kwamen me ergens bekend voor. De auto stond nog niet lang op de site van de handelaar. En er stond uitdrukkelijk in de advertentie dat de auto slechts te bezichtigen was per afspraak. Ik bel, geen antwoord. elke dag, een week lang. Op mails, eveneens geen antwoord. Ik houd dit 3 weken uit. De 3de week slechts om de 2 dagen gebeld. Ik dan maar eens naar ginder gereden en zien of ik daar iemand te pakken kon krijgen. Niemand aanwezig, maar er stonden wel meer dan handjevol 911's in het atelier, kon je van buiten af zien. Echter geen 930.
    Naast het pand maar eens aangebeld. Die bewoner wist me te vertellen, dat daar maar zelden iemand aanwezig was. 2 dagen later kreeg ik antwoord op mijn mail, dat de 930 net verkocht was. Een en al bedrog dus.
    Dit verhaal bleef me bij....omdat precies dezelfde foto's op Google (12de pagina oid! Een advertentie die verwees naar een handel in zuid-west Frankrijk) te vinden waren. Die foto's waren meer dan 15 jaar oud!
    Op de site van de handelaar in Henegouwen stonden ze natuurlijk niet meer..... wat gek! :D

    Besluit: die Porsche 930 heeft nooit of te nimmer te koop gestaan in België! En waarom stond die dan wel op een website van een of andere illustere handelaar? Om de heel eenvoudige reden dat daarmee een sfeer gecreëerd wordt, een soort perceptie van: "kopers, de prijzen gaan de hoogte in, dus je weet waaraan je te houden..."
    Deze "verkoopstechniek" wordt over heel de wereld duchtig en zeer frequent toegepast, waardoor, ALS er dan eens een 930 over de vloer komt, tja dan kunnen die gangsters hun prijsjes opkietelen he?
    Gebaseerd op lucht.
     
  7. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Mooi verhaal!
    Net ook zo iets meegemaakt maar dan waarschijnlijk een carrousel deal waarbij de auto (betrof een 550 Barchetta) door vage bv's (of GmbH's) verkocht is aan bedrijven buiten de EU. Heel gevaarlijk want of een aanbetaling is weg of je bent uiteindelijk niet de eigenaar van de auto....

    Maar een zeepbel is nabij ofschoon ik denk dat met name de 308, TR, alle Porsches en vele andere auto's die in 3 jaar 3-6x in waarde zijn gestegen zullen stagneren of (sterk) in waarde weer gaan dalen.
    Scottsdale en Parijs worden een goede graadmeter. Ik zeg, geniet van die auto's, niet te veel met de waarde bezig zijn en ze vooral houden! (Zei hij die net een auto verkocht heeft.....sorry maar soms moet je eieren voor je geld kiezen).

    Ciao
    Oscar
     
  8. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    Ja, klinkt allemaal erg bekend in de oren. Ik was 10 maanden geleden naar een handelaar in Limburg gereden om de 'King Hussain' 412 te kopen aan 60K, die stond nog maar 1 dag te koop... Ik ging er naar toe en was bereid een voorschot op tafel te leggen. Ik kreeg er de boodschap dat de zaakvoerder niet daar was, maar 1u later belde hij me op om te zeggen dat de auto reeds verkocht was! Erg onvriendelijke persoon aan de telefoon! 6 maanden later zie ik dat hij bij exact dezelfde handelaar opnieuw te koop staat, aan 80K! En afgelopen weekend was hij 1 van de loten in Maastricht. Heeft er iemand die gekocht?
     
  9. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    #59 Fumacher, Jan 19, 2016
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  10. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ha Vu,

    Zeker! Ik heb er 1 op de ijskast hangen......schitterende foto's en een mooie herinnering, die shoot is trouwens de leukste ooit! Alles zat mee, schitterend weer, erg leuke mensen en een geweldig resultaat. De mooiste F40 foto's die ik ken, en ik ben niet biased...:)

    Moeten we ook eens doen met de 275, ofschoon die niet echt fotogeniek is!

    Ciao
    Oscar
     
  11. omd78

    omd78 F1 World Champ

    Dec 26, 2005
    13,140
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Zit er nog een Tour Auto voor je in dit jaar Oscar?

    Gr. Martin
     
  12. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Helaas niet dit jaar, ik wil erg graag maar mijn dochter heeft dan proefwerkweek, tja keuzes....erg jammer want de 25e versie en ik was uitgenodigd.

    Ach ja, er komen nog veel meer gelegenheden......

    Ciao
    Oscar
     
  13. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    :) en een heel leuk artikel in de Gli! Heerlijk stukje tekst was dat van jou ;)

    Lijkt me leuk om een shoot te doen met de 275. Ik ken wel wat geschikte plaatsen daarvoor. Doen we wel als het weer wat warmer is :)
     
  14. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie


    308's zijn ongeveer verdubbeld de laatste 3 jaar. TR's en 328's iets meer. Classic 911'jes (<=1973) zijn al 10 jaar in prijs aan het stijgen.
    ~12 jaar terug kon ik mijn nette en goed rijdende 911 2.4T (met olieklep) nergens slijten voor meer dan 10K.
    Die tijd gaat echt niet terugkomen hoor.

    Als er ergens lucht in zit, dan zit het in de prijzen van 246 Dino's. Die staan zelfs te koop voor 600K (classic remise Dusseldorf). Dat is gewoon de voorganger van de 308. (ja, de 308 GT4 vergeet ik bewust)
    En 911'jes vind ik te duur omdat er zo enorm veel van zijn gemaakt. Maar de vraag is ook groot en vraag een gemiddeld persoon (geen autoliefhebber) wat voor auto hij zou kopen als hij de loterij zou winnen en je zult vaak Porsche 911 horen.
     
  15. toto70_0

    toto70_0 F1 Rookie

    Sep 14, 2004
    3,842
    NETHERLANDS
    Er zit overal altijd lucht in, waardes worden bepaald door vraag en aanbod normaliter.
    Alle Ferrari's en Porsches vanaf tachtiger jaren zitten in de gevarenzone, behalve die ene die uitblinkt vanwege kwaliteit, er zal een markt voor blijven, maar de koper gaat dan voor the best of the best.
    De goede 246 Dino zal altijd intrek blijven, alle grote verzamelaars op aarde hebben een of meerdere Dino's in de garage staan. En een enkele koopt een 308GTB, maar dan wel de Vetro of een dry-sump stalen GTB. de rest zal een gewone gebruiksauto worden met geen waarde alleen onderhoudsgevoelig.

    Op het moment zijn de moderne fjes gestegen door het speculeren van bepaalde opportunisten.

    ik merk dat de echte liefhebbers op het moment liever kiezen voor een nieuw karretje.
    wat is er mooier dan de nieuwe Porsche targa, of de 488 spider en vergeet niet de mclaren,
    oeps bijna vergat ik de Aventador (lievelings auto van mijn dochter).

    In de kunst en antiekwereld is een en ander zichtbaar, bepaalde kasten brengen 20 tot 30 mille op, en dezelfde kast met werk en defecten brengt nog geen 1000 op.
    THE BEST OF THE BEST.
     
  16. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik ken enkele verzamelaars en die hebben allemaal recent een 308 (of zelfs 2) erbij gezet in de collectie. Terecht ook vind ik.

    Jij weet meer van deze handel dan ik, maar ik ben het hier absoluut niet mee eens :
    "de rest zal een gewone gebruiksauto worden met geen waarde alleen onderhoudsgevoelig."

    Een 308 zal nooit een gewone gebruiksauto zijn of worden.
    Als "geen waarde" bij jou <1 mln betekent, dan heb je natuurlijk gelijk. Een 308 GTB zal nooit een 250 GTO worden.

    Mensen zeiden ditzelfde ook altijd over de 246 GT. Het is geen echte Ferrari en een 6-cilinder ook nog. We weten allemaal hoe dit is afgelopen.
    Oude Ferrari's zijn gewoon gewild en daardoor altijd interessant.
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Let wel Harry, Tonnie vermeld duidelijk dat het om "thé best of thé best" gaat. Oftewel geheel compleet, bekende en gecontroleerde history met minimale aantallen in eigenaren/km's en last but not least: tot in de puntjes en liefst zo origineel mogelijk.

    Dat laatste is zeker niet van toepassing voor de exemplaren die hier regelmatig op meeting verschijnen, dat zijn echte rijders-auto's. Niet dat wat verzamelaars (die top geld bieden) zoeken.

    De lucht die in de prijzen zitten worden mede veroorzaakt door de schimmige zaken waarvan Otto melding maakt maar ook veilinghuizen (sorry Tonnie ;)) varen goed bij deze "overspannen" prijzen. Ze werken immers met % en die tikt nu lekker aan&#8230; Die hoor je nu ook niet klagen en ook zeker niet roepen dat het niet klopt. (zou ik ook niet doen :p)

    Blijft over: wanneer komt de (harde) reset en hoe groot is die? Helemaal terug zal het niet gaan (inflatie is inmiddels ook al weer aangedikt in 3 jaar) maar zo hoog als nu is absurd en zoals Otto melde het zet de markt beweging stil, iets waarvan alle bedrijven last gaan krijgen en uiteindelijk prijzen zullen laten zakken om maar weer cash-flow te genereren. Geen een veilinghuis zit er immers op te wachten dat de lijst "no sale" langer wordt dan "sold"

    j m 2 c
     
  18. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Ik ben het met Harry eens. De absolute top onderscheidt zich wel maar mindere auto's hebben zeker waarde, en zolang de markt stijgt zullen zij ook stijgen. Tenslotte zijn auto's ook restaureerbaar, en kunnen auto's van 'the rest' zich ook bij 'the best of the best' voegen. Mooi voorbeeld daarvan was mijn 330GTC, en ook mijn Engelse 365BB (en ja - ik weet dat die beide niet de àllerbeste zijn maar ze zweven wel in het concourssegment). Daarom gaat de vergelijking met antiek mank. Maar niet alleen daarom. Het publiek weet niks van antiek. Maar wel iets van een 308. Een Ferrari heeft status, of het nu een minder exemplaar is of niet. En dat betekent dat er altijd vraag zal zijn naar een 'gebruiks' 308. En dus waarde.


    Onno
     
  19. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik maak me iig geen zorgen. Ik blijf lekker in mijn Ferrari rijden de komende jaren.
    Over 10 jaar zet ik hem in de tuin en over 20 jaar verkoop ik het wrak voor 250K ;-)
    308's kosten dan tegen de 1mln euro, dus restauratie kan dan nog net uit. :)

    Zoals deze bekende Dino bv
    1973 Ferrari 246GT Dino 'Barn Find' - Silverstone Auctions
     
  20. toto70_0

    toto70_0 F1 Rookie

    Sep 14, 2004
    3,842
    NETHERLANDS
    #70 toto70_0, Jan 21, 2016
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    We zullen zien, persoonlijk kijk ik wat je met het geld kunt doen.
    Ik had samen met mijn dochter eerst een Dino en Daytona.
    Nu een dubbel winkelpand en 2 luxe appartementen op A1 locatie in Tilburg.
    Geheel gerestaureerd naar de wens van de heren van Monumentenzorg en volgens bouwbesluit normen van 2015 .
    En rekening gehouden met de tic van mijn dochter en mij, Perfectie.

    Dus zijn sommige auto's te duur, JA.
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  21. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Het is idd raar dat zo'n Italiaanse rammelbak soms veel duurder is dan een mooi huis.

    Dat heeft natuurlijk ook te maken met de grootte van de markt. Huizen in Tilburg (of waar dan ook) zijn niet wereldwijd te slijten, klassieke sportwagens wel.

    Gaaf pand trouwens!!
     

Share This Page