licht gewicht autoambulance | FerrariChat

licht gewicht autoambulance

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Alfer, May 10, 2019.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ik vind het altijd jammer om lange afstanden zoals naar de Ardennen of verder met mijn 328 te rijden. Veel files en geen leuke of mooie route. Daarom zou ik graag een paar keer per jaar de 328 op een auto ambulance zetten achter mijn BMW320 touring die maximaal 1800 kg kan trekken terwijl de 328 beladen 1350kg is. De te huren autoambulances zijn meestal meer dan 600 kg. De enige die wel licht zijn de Anssems AMT 2000 en 2500, zie hieronder.
    Wellicht dat anderen ook interesse hebben om zo'n ding gezamenlijk aan te schaffen of zijn er die er reeds een hebben en willen verhuren. Ik woon tussen Edam en Hoorn en kan hem thuis niet voor lange termijn stallen.
    Image Unavailable, Please Login
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #2 Melvok, May 10, 2019
    Last edited: May 10, 2019
    Ik heb een Pongratz L-AT 350 G-K Menno, een enkel asser voor mijn Trabant met max 1500 kg.

    Er is ook een zwaardere dubbelasser, de L-AT 400 T-K (Niet de veel grotere 4000 dus) (€ 3.100,00 * incl. btw)

    Misschien een mooie kandidaat ?
     
  3. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    Goedemorgen.

    De ogen net open, dus nog niet helemaal wakker. Als mijn info niet klopt, schiet terug.

    Je zegt dat de BMW 1800kg kan trekken, wat ik lees als 'mag' trekken. Het laadvermogen van de beide Anssems trailers zijn resp 2050 en 2100 kg. Naar mijn mening moet je altijd het max laadvermogen + aanhangergewicht als regel aanhouden of iets wel of niet wettelijk achter je auto mag hangen op de openbare weg.

    Volgens jouw vaste gegevens zou dan de berekening zijn: BMW 1800kg - Ferrari 1350 kg = max 450kg aanhangergewicht. Je zult dus op zoek naar een aanhanger moeten die rond de 400-450kg weegt met een maximaal LAADvermogen van 1350kg om onder het totaalcombi van 'aanhangergewicht + maximaal laadvermogen (dus 1800kg) te komen. Weet niet of het eenvoudig is het max laadvermogen 'terug te keuren' is bij de rdw.

    Schiet iemand terug?
     
  4. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    In je bijgesloten folder is het de bovenste regel in de tabel. Totaal draagvermogen. Dat is steeds het eigen gewicht + laadvermogen. De juiste aanhanger staat er voor jou auto niet bij. De meest heftige combi voor jou in de folder : AMT 400 ECO. Deze heeft voor jou auto het meeste trekgewicht legaal: 1190kg. Helaas...
     
  5. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    En hoe zit dat bij een Pongratz Kim ?
     
  6. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Hautessa dank je wel. Dit is echt nieuwe info voor mij. Ik zie echter met regelmaat autoambulances achter auto's van vergelijkbare klasse en die ambulances zijn veelal een stuk groter en zwaarder. Maar ja, het gaat er om wat de hermandad en vooral de verzekering accepteren.

    De Pongratz L-AT 350 G-K heeft een laadvermogen van 1117 kg en vanwege een zeer laag eigengewicht is het totaal 1500 km.
     
  7. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ik heb even gegoogled en op sites gelezen dat dit een discussie is waar de RDW en politie niet eensluidend antwoorden. Van de politie mag het zolang de belading niet het max trekgewicht overschrijden. De RDW zegt wat Hautessa zegt maar dat je het max laadvermogen van de aanhanger eenvoudig kan laten aanpassen.
     
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Klopt Menno en voor mij precies goed.

    Maar ik schreef dat ze er ook een dubbelasser van hebben … mooie met kleine hogedruk banden ...

    Deze zwaardere dubbelasser heet de L-AT 400 T-K (Niet de veel grotere 4000 dus) (€ 3.100,00 * incl. btw)

    Daar naar gekeken ? :)
     
  9. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    ga ik doen. Ben nu 2 week in Z.Amerika. Maar hoop met iemand samen zo'n ding aan te schaffen
     
  10. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Goede reis Menno !
     
  11. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,275
    Netherlands
    Full Name:
    Steven

    Het ligt eraan welk rijbewijs je hebt en waneer je het gehaald hebt. Heb je B+E gehaald voor 2013 dan is het laadvermogen van de aanhanger niet meer bepalend. Enige regel is dat je niet meer mag trekken dan wat je auto kan.
    Dus die bmw met een max trek gewicht mag wel een aanhanger van 450kg met een auto van 1350 trekken. Gezien de kleur haar van Menno denk ik dat hij B+E al wat jaren heeft.

    Er is nog altijd veel onduidelijkheid over dit onderwerp onder hobbyisten maar de regels zijn eigelijk vrij simpel.


    https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/rijbewijzen
     
  12. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Steven, je inschatting is verrassend scherp:) Ik heb mijn rijbewijs in 1978 gehaald dus net voor 2013.
     
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    :confused::confused::confused::confused:Neem aan Menno dat jij ook B + E hebt “gekregen”?
    Vroeger werd E eigenlijk gewoon gegeven. Tegenwoordig (ik heb andere haarkleur en bovendien wat meer :p) moet je die halen.
    Ik weet eigenlijk niet wat je daar precies voor moet doen.
    Lessen? Zo ja, hoeveel ongeveer?
    Examen bij RDW? Hoe lang moet je daarop wachten?
    Kosten, ik heb werkelijk geen idee, iemand?

    Ps ik ben dus zo “jong” dat E niet werd weggegeven en toen (30 jaar geleden) niet zo alert geweest om dat er gelijk bij te doen :confused:
     
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Mijn kids (nu 36 jaar) hebben allemaal het "E" examen moeten doen ...
     
  15. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Maar .... heb je al uitgezocht/gekeken welke aanhanger er voldoet Menno ?
     
  16. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  17. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,275
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Nou Melvok, met of zonder motor maar op een enkel asser? Dat zou ik dus nooit doen. Is leuk voor een oud fiatje 500 of een oude mini.
    Tuurlijk, het kan maar of het verstanding is...
     
  18. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Voor een simpele verplaatsing van 6 km was dat absoluut gen probleem Steven :)

    Deze Pongrats is ook als dubbel-asser te koop ...
     
  19. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
  20. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Tijn, welke Hans bedoel je en wil hij hem verkopen of verhuren? Zoals in de eerste post van mij is Anssems met z'n AMT series (wielen naast de bak) de beste optie voor lichtgewicht. 3 Modellen volstaan en daar heb ik een rood kader om gezet.
    groet uit Buenos Aires
     
  21. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
  22. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #22 MvT, May 19, 2019
    Last edited: May 19, 2019
    Volgens mij is dit dezelfde als ik het zo zie. Spatlappen van Heudra erop..
    https://www.heudra-aanhangwagens.nl/aanhangwagens/nieuwe-aanhangwagens/auto-ambulance

    Gelijk maar een gebruikers oordeel ook al heb ik niet gereden met dat ding, maar wel de Mondial erop gezet.

    Hans was blij dat hij de smalste had genomen, want dan kan je door de smalle straatjes heen. Met een bredere was dat niet gelukt zonder een keer of 2 te steken. Met een Mondial erop voelt hij erg zwaar aan! Ik hield aan beide kanten nog 5cm over, dus je moet zeker meer opletten dat je er kaarsrecht achter staat met oprijden (na 6x stond hij erop. Motor naar achteren, want dat is het zwaarste punt van onze bolides. Als het kan zou ik 1 nemen die 10cm breder is... Dat is waarschijnlijk een custom, maar kan je gelijk gewicht besparen in lengte of andere delen. Die zijpanelen zouden van mij niet hoeven bv..

    Er zit standaard geen lier op, maar die wil je wel hebben! Voor als je F niet meer kan starten bv.. Hans heeft deze er zelf opgezet.

    Eraf is erg tricky omdat de oprij platen losliggen en niet echt een grote haak hebben. Paar gaten erin en vastzetten met ronde kopbouten, want het glijd er zo af als met een beetje gasgeven met gevolg schade.

    Image Unavailable, Please Login

    Deze Hans :)
    Image Unavailable, Please Login

    Volgens mij wil hij hem wel verhuren, maar niet verkopen :)
     
  23. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Jawel:( geen power meer. Ik stond achter Erik stil met draaiende motor en opeens verloor ik 300 rpm, van 1000 naar 700. Dacht in eerste instantie dat de koelfan aansloeg, maar dat was niet het geval. Bij wegrijden leek het net of de handrem erop stond. Afgesleept naar de F dealer, maar die konden het niet vinden en de benzinedruk meter was kapot om de druk te controleren. Achtergelaten en wordt opgehaald.
     
  24. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
  25. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    O.k. die Hans, dan wil ik de autoambulance met de rode bolide graag. Wat een waanzinnige bolide, zelfs zonder motor...
    Maar serieus, ik neem aan dat de ambulance niet te koop is.
     

Share This Page