Koppeling vervangen ? | Page 2 | FerrariChat

Koppeling vervangen ?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by beatbrother, Apr 7, 2010.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Veel Maserati's hebben nog een conventionele automaat met weliswaar flippers, maar ook nog een koppelomvormer. Dus dat ligt wel aan het type en of bj.
     
  2. Gillis Haasnoot

    Gillis Haasnoot Karting

    Feb 4, 2020
    104
    Leiden, Netherlands
    Full Name:
    Gillis Haasnoot
    De Maserati 3200 hebben TC bakken zonder flippers. De 4200 F1 (of manueel). De eerste quatroportes en turismos hebben ook F1. Latere ZF.
    Bij Ferrari heeft ongeveer 1/3 van de 355s F1 bakken. De 360 en 430 overwegend F1.
    Alle auto's met F1 hebben flippers. Alle oude modellen met TC hebben geen flippers.
    Nieuwe modellen zoals 458 of turismos hebben ook flippers. Maar meestal een ZF gerelateerde bak.
     
  3. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    TC bakken? Technisch Catastrofaal? :p

    De benamingen worden zo wel heel erg verwarrend.
    Maserati kent de Cambio Corsa= selespeed (gerobotiseerde handbak)
    Maserati kent ook de AT (Conventionele Automaat met koppelomvormer)
    Ferrari de F1 bak, idem een gerobotiseerde handbak waarbij de li-re beweging van de pook is vervallen en er 3 sets plunjers zijn gebruikt om snel te schakelen.
    Ferrari kent vanaf de 458/California de TCT (Twin Clutch Transmissie) een dubbel uitgevoerde bak die vreselijk snel schakelt. (Getrag, NIET ZF)

    Maserati kent de Cambio Corse wat een selespeed is net als de 355/F430 bakken. Bakken met enkelvoudige koppeling en waar de schakelstangen bedient worden door hydraulische plunjers.
    En ze zijn niet goedkoop in onderdelen. De Alfa Romeo selespeed gebruikt dezelfde pomp en kost nog geen 1000 euro... de 355 kost duizenden euro's en de hydraulische kap gebruikt die pomp ook en dan is hij nog duurder .. tssss (VW gebruikt die MM pomp met een borstelloze motor!! TIP!! ;)
    Ze rijden allemaal met slippende koppeling weg en als je veel gas geeft krijgen ze die koppeling gewoon NIET sliploos...daarom slijten die koppelingen zo hard. Softwarematig is dat allemaal wel beter geworden in de loop der tijd maar het blijft een traag en slijtage gevoelig systeem.
    (vooral het adaptieve software gedeelte is hopeloos verouderd en voldeed niet)

    Mijn ervaringen: Ik heb gereden in een Grand Cabrio en dat is hem niet geworden vanwege o.a. de slome bak (Oud principe AT)
    De reeks met ENKELE koppelingen (dus de 355/430 F1 en de Cambio Corsa bakken van Maserati en de Selespeed van Fiat en Alfa) zijn voor mij domweg te traaaaaaaaaag. (gereden in de 156 Selespeed/Fiat dual logic etc etc ) Ik heb destijds ook wat in de Alfa 8C mogen sturen en die was wel aardig. Maar toen ik eenmaal de TCT ontdekte was ik verkocht. Je krijgt waarvoor je betaald ;). Ik heb bewust in 2 van mijn auto's een TCT=DCT zitten omdat het zo heerlijk schakelt.
    De ZF ( NIET in de 458 etc) zit bij mij in mijn BMW en heeft geen enkele moeite met de bijna 400PK (200000km inmiddels)
    De California heeft geen ZF maar een GETRAG bak, minimaal verschil maar toch. Slijtage van de koppelingen is hier sowieso de helft... beide koppelingen vervangen 1 koppeling dus gaan ze langer mee. Daarnaast is het schakelen boterzacht en als je echt gas geeft knetterhard zoals het hoort (en zo spaar je de koppeling). Ik stond werkelijk versteld dat bij circa 260kmu opschakelen nog een klap in je rug gegeven kan worden.

    De California die ik heb is software en hardwarematig zover door ontwikkeld dat je die niet meer kunt vergelijken met de enkele koppelingsbakken of zelfs de gemiddelde TCT (Twin Clutch Transmission). Zowel het HELE als het F1-Trac systeem icm de adaptieve software van de bak maken het een hele mooi zacht schakelende bak. Comfort met een hoofdletter. En als ik gas geef dan maakt hij je af! In geen enkel opzicht vind ik bv de motor en bak te vergelijken met de 8C... en dat terwijl die 2x zo duur is...

    Gelukkig zijn smaken verschillend, ik vind persoonlijk de Maserati Grand Cabrio echt een topper kwa looks, de California mooier dan de 8C en als ik als techneut de auto's bekijk dan is er geen enkele twijfel: Ferrari is wederom de "technischte" van het stel ;)
     
    Gillis Haasnoot likes this.
  4. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Er zit een verhard vliegwiel in van HillEnginering die nagenoeg niet zou moeten verbranden en wat ik er ooit uithaalde was veel erger.. een gescheurd vliegwiel :)
    Cracked-Fly-Wheel-Ferrari-Mondial.jpg (750×806) (mymondial32.nl)

    Dat gaat bij mij heel makkelijk. Ik heb wat aanpassingen gedaan, want anders ben je 4uur bezig. Ik heb nu een uitbouw tijd van 1,5 uur :D

    Dat is zeker alweer 3j geleden en ik denk zelfs vier, want dat was in mijn oude garage :) Ik heb in de afgelopen 3j alleen de zekeringenkast en Airco vervangen.
     
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nog niet in een F430 F1 gereden dus. Dat moeten we dan maar eens gaan regelen. Mijn ervaring (80.000km) in een F430 F1 is dat het niet alleen een betrouwbaar maar ook een geweldig schakelende bak is, mits je het goed doet. De "klappen" waarover je spreekt zijn oproepbaar (vooral in standje Race) maar zijn te beheersen in stand Sport. Ik rij never/nooit in automaat want dan voel je dat de koppeling (te veel) slippend werkt.

    Afijn, tijd voor een kennismaking dus.
     
    Andretti Molletti likes this.
  6. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Dat lijkt me een strak plan, ik heb de TCT bak in mijn California en dat vind ik een heerlijke bak... maar ook hier weer NIET in AT modus.. te traaf te eco zeg maar ... Ik heb dus wel in de Alfa 8C gereden en dat vond ik toe wel indrukwekkend. Ben wel benieuwd hoe het zich verhoud. Ik heb eerst voor de F430 gekeken maar dacht dat ik op mijn respectabele leeftijd beter voor de GT kon gaan :p
    Mooi voorstel, lijkt me erg leuk!:)
     
  7. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    Stap maar eens een keer in mn Scud..
     
    Andretti Molletti likes this.
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred

Share This Page