Koppeling vervangen ? | FerrariChat

Koppeling vervangen ?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by beatbrother, Apr 7, 2010.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. beatbrother

    beatbrother Karting

    Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    Ik hou regelmatig de occassie markt in de gaten voor een ferrari.
    Wat me opvalt is dat ik regelmatig bv. een 360 F1 zie staan met bv. 25.000 km,
    maar er staat dan al bij. Zopas nieuwe koppeling geplaatst.
    Dan frons ik toch even mijn wenkbrauwen, want dit is toch niet positief, of zie ik dit verkeerd ?
    Is dit normaal dat je regelmatig de koppeling moet vervangen of is er gewoon enorm wild mee gereden ?

    Het andere wat me opvalt is dat de RHD Ferraris een pak goedkoper zijn.
    Wat zou daar de rede voor zijn ? Iemand een idee ?
     
  2. Paulus348

    Paulus348 Formula Junior

    Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    Ja, dat je op een provinciale weg steeds aan je medepassagier moet vragen of de kust vrij is (tenzij in in UK woont)
     
  3. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    F1 koppelingen slijten bijzonder snel als je er in de stad of in de file mee rijdt. 25.000km is vrij normaal. Je zegt "dit is toch niet positief?" - het is maar hoe je het bekijkt. De 360 was een van de eerste auto's op de weg die Formule 1 schakeltechniek gebruikte (na de 355). Dat heeft nu eenmaal consequenties. Overigens blijven semi-automaten zorgenkindjes - ook de huidige 599GTB heeft volgens geruchten revisie nodig na 30 of 40.000km (de bak, ik heb het nu even niet over de koppeling).

    Toch moet je daar niet over klagen, want in een 365 Boxer ben je na 10.000km aan een nieuwe koppeling toe, en in zijn Enzo kon Nick Mason er na 500km al een nieuwe inschroeven. Welkom bij Ferrari.

    Rechtsgestuurde 360's zijn erg goedkoop omdat 1) de pond is ingestort, 2) de crisis in Engeland goed heeft huisgehouden in The City zodat al die geleasde 360's en 430's op de markt kwamen, en 3) omdat de markt beperkt is en er geen vraag is naar die auto's op het vasteland.


    Onno.
     
  4. Robin360

    Robin360 Formula 3

    Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Bart, ik kan weinig toevoegen aan het verhaal van Onno.

    Ik rijd zelf een 360 F1 en in de laatste 3 jaar zijn de koppeling, F1 oliepomp & F1 actuator vervangen. Niet alles met mij als eigenaar, maar al met al is het niet goedkoop. Ook andere type Ferrari's moeten om de zoveel tijd e.e.a. vervangen aan het F1 systeem, dus dat is redelijk normaal.

    F1 rijden = meer onderhoud. Zo simpel is het (in het algemeen genomen).

    Maar smaken verschillen. Ondanks het hogere onderhoud kies ik toch F1 omdat ik het fantastisch vind rijden.
     
  5. beatbrother

    beatbrother Karting

    Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    Ow, Ik wist niet dat dat zo regelmatig vervangen moest worden. Wat kost dat zo ongeveer ? 5.000 € ? 10.000 € ?
    Dus als je bv. 80.000 km gereden hebt, ben je misschien al aan je 4e versnellingsbak toe ? ;)
    Nu ja, een Ferrari gebruik je meestal niet als enige wagen en dat zal ook de reden zijn dat je zoveel Ferrari's ziet met zo weinig km. Dat kan je niet vgl met een gewone auto hè.
    Ik doe per dag ongeveer 200 km naar m'n klant. Zoiets kan je beter niet met een Ferrari doen hè. hehe :p

    Ik zou ook hoe dan ook een F1 verkiezen.
    Heb een dag met een 430 gereden en dat schakelen is gewoon super vet !
    Is de schakeltechniek van de 430 fel verandert t.o.v. de 360 ? Veel beter in verschillende opzichten ?
    Gr, Bart
     
  6. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Tja, ikzelf begrijp die fascinatie met F1 bakken dus echt helemaal niet, maar goed, daar blijkt mijn leeftijd dan zeker uit (nog 39.... nog wel!). Geweldig op Zandvoort of op de Furka pas, maar in 95% van de gevallen vind ik het waarde weghalen, niet toevoegen. Met een handgeschakelde bak kun je i.i.g. veel langer uit de voeten; mijn 550 Maranello heeft nog steeds de originele koppeling na 51d km en dat zou nog best kunnen verdubbelen.

    Er is een groot verschil met de 430 t.o.v. de 360, en dat is zowel in snellere schakeltijden als in ontwerpverbeteringen. Maar een semi-automaat is en blijft een semi-automaat.

    Het is niet zo dat je aan je 4e versnellingsbak toe bent na 80d km, dat is overdreven. Het gaat ook over het algemeen om een revisie, als ik het goed begrepen heb is het vooral vervanging van de synchromeshringen. Dus de bak ligt niet aan diggels, maar hij moet wel uit elkaar om een paar onderdelen te vervangen en het geld zit vooral in arbeidsloon.

    Hoeveel het kost is heel moeilijk te zeggen want dat hang af van wat er mis is. De bedragen die je suggereert doen F-eigenaren in ieder geval niet echt verbazen.


    Onno
     
  7. Stormbird

    Stormbird Karting

    Sep 21, 2009
    197
    't Gooi, Netherlands
    Full Name:
    Peter
    Klopt helemaal. In mij ervaring is arbeidsloon altijd de grote 'boosdoener', alhoewel ik daar niet mee wil suggereren dat F onderdelen nu een koopje zijn.... allemaal relatief :)
    Wel is het slim om groot onderhoud als het kan te combineren. Indien je motor eruit moet (niet ongewoon bij 'oude' F's) en de onderdelen liggen verspreid door de gehele werkplaats, dan kan je natuurlijk het beste maar gelijk enkele 'kritieke' onderdelen laten vervangen ondanks dat ze nog niet helemaal zijn versleten.

    -Peter
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    +1 en ter aanvulling: Dan lees je dus een advertentie met de tekst F1 360 met een net vervangen koppeling, wat dan een positief iets is. Snappie :)
     
  9. beatbrother

    beatbrother Karting

    Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    Nu ik het zo bekijk. Voor mij geen occassie meer zonder een pas vervangende koppeling. :p
    hehe
     
  10. Robin360

    Robin360 Formula 3

    Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Precies. Heb ik ook gedaan ;)
     
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik heb hier nog een pracht exemplaar met net een grote beurt gehad, nieuwe riemen, kleppen stellen, nieuwe dynamo ect.
    Alle boekjes erbij, interesse in een 328GTS?
     
  12. Franc308

    Franc308 F1 Rookie

    Sep 23, 2006
    3,276
    Netherlands
    Full Name:
    Franc
    Skoesie Fred.... je hebt 'm te koop staan?
     
  13. henkie

    henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

    Apr 13, 2005
    10,514
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Hij heeft zondag de laatste 20km terug naar Deil in mijn F360 gereden.
    Hij had nog nooit in zo'n auto gereden. Volgens mij vond hij het wel leuk ;)

    Maar hij heeft een hele mooie 328, ik zou hem nooit weg doen.
     
  14. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    geen automaat Fred...... ;)
     
  15. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Geen diesel ook, trouwens.... ;)


    Onno
     
  16. dolfijn

    dolfijn Formula 3

    Oct 9, 2006
    1,015
    Full Name:
    joop
    Maar wel ROOD, dat dan weer wel.............
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    En super strak zwart interieur, net zo (mooi) als in de 512BBi van Joop :)
     
  18. eme1969

    eme1969 Rookie

    Apr 27, 2011
    4
    Holland (NL)
    viva la handbak. Schakelt bovendien leuker en sneller als een 360 F1
     
  19. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    360's met 25,000km kwam in 2010 nog wel voor, voor schappelijke prijzen. Toen was er ook nog geen handbak hype. Dat in anno 2021 wel anders.
     
  20. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Handbakken zijn ook gewoon het leukst om in te rijden vooral bergpassen, maar goed dat is een persoonlijke mening :) Ik weet dus ook niet of ik ooit een F zou kopen die geen handbak zou zijn. Dan zit ik wel met een dilemma, want de Lusso staat wel op mijn lijstje!

    Voor de kilometers die wij maken ontkom je trouwens niet aan een nieuwe koppeling. Ik zie dat ook bij Ferrari's als regulier onderhoud, want het gaat gewoon geen 1,5 to 2 ton mee. Van een Mondial gaan koppelingen ongeveer 50.000km mee als je het rustig houdt. Had het ooit ergens gelezen. Ik zit nu op de 45.000 met deze set en hij is aan de beurt. De laatste keer in de Zwitserse bergen kon ik bergje op niet teveel gas geven en af en toe even stil staan op een horizontaal plekje! Ik was dan wel bepakt met 3 personen, bagage, eetstoel en een kinderwagen :p

    Image Unavailable, Please Login
     
  21. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    50K km lijkt me wel erg weinig. Het is geen Lambo Diablo he. Die vreten koppelingen als ontbijt :)
     
  22. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,338
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Dan raad ik je aan om die koppelings platen snel te vervangen anders kun je ook je vliegwiel laten afdraaien als er blauwe plekken op gekomen zijn.
    Bij een Mondial-T of 348 kun je erg eenvoudig de koppeling vervangen , einddemper verwijderen en daarna 8 moeren losdraaien.

    Succes



    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
  23. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Tijn, je had de belhousing toch verwijderd gehad en toen niet de koppeling gedaan?? Foei
     
    rob.kruiswijk likes this.
  24. Gillis Haasnoot

    Gillis Haasnoot Karting

    Feb 4, 2020
    104
    Leiden, Netherlands
    Full Name:
    Gillis Haasnoot
    F1 bak kan heel lang mee gaan of heel kort.
    In mijn Maserati heb ik er nu 70k km opzitten. Gebruik het als dagelijkse driver. Op mijn f430 heb ik ongeveer 10k km. Nooit issues.
    Koppeling vervangen is rond de 4000 euro.
    Dat zijn niet de kosten. Meestal vervang je druklager, koppeling, vliegwiel en positie sensor.
    Ondanks alle doem verhalen van meestal mensen zonder ervaring is de F1 bak helemaal niet slecht. De bak zelf is precies als een handgeschakelde met wat hydroliek om voor jou de schakelen. Er wil nog wel eens wat kapot gaan zoals de pomp de actuator of accumulator en druk slangen. Maar komt weinig voor. Onderdelen zijn goed beschikbaar en niet al te duur.
    Verschil tussen de 355 ,360 430 en Maserati 4200 en quatroporte is vooral software in de TCU. Latere 430 modellen schakelen beter dan early 355s . TCU kunnen geflashed worden met nieuwe versies. Maar beperkt.
    Laat je niet afschrikken door wel of geen koppeling vervangen.
    Kijk bij een 360 naar andere zaken, zoals keerringen, nokkenassen, ophanging etc. Dat zijn veel duurdere reparaties.
     
    328gts1987 likes this.
  25. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Er zijn inderdaad ander onderdelen die "niet goedkoop" zijn. Zo was ik niet blij met vervangen draagstangbussen op de F430. Die moesten er al uit na 9.000km van nieuw.... De set die er toen in kwam heeft het uitgehouden tot 70.000km.
    Andere zaken vallen weer mee. Zo zijn de motorsteun blokken op een F430 niet super. Het vervangen van die koste "maar" €158,- voor de 2...
     

Share This Page