Ferrari wrappen - do or don't? | FerrariChat

Ferrari wrappen - do or don't?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Enzo Sebastian, Sep 1, 2020.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Enzo Sebastian

    Enzo Sebastian Karting
    Silver Subscribed

    Aug 2, 2020
    245
    Amsterdam
    Full Name:
    Laurence Sebastian
    Guys,

    Nu de eerste Ferrari (F430 of 360) voor mij in de pijpleiding zit, valt me op dat in de occasionmarkt de meest ideale samenstelling voor mezelf niet te vinden is; de ene is schitterend gecombineerd kleur & interieur, maar heeft een te hoge kilometerstand of dubieus verleden, de andere heeft weer andere ditjes en datjes.

    Wie o wie heeft ervaring met het (laten) wrappen van zijn of haar Ferrari? Is dat een do or don't? Bij Lamborghini's zie je het vaker gebeuren, maar ik vroeg me af hoe jullie er tegenaan kijken? Het voelt mijns inziens een beetje goedkoopjes, maar het kan een mooie uitkomst bieden.
     
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het is niet alleen een kwestie van smaak maar vooral kunde! Wrappen heeft afgelopen jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt.
    Werden eerst vellen met mesjes (op de lak!) pas gesneden, worden nu carbon koordjes (onder de wrap geplakt) gebruikt om de folie (van onderaf) te snijden.
    Hierdoor geen "insnijdingen" meer van mesjes in je lak.

    Tegenwoordig is wrap ook toe te passen middels sprayen/spuiten. Hierdoor zijn alle vormen mogelijk. Veel buitenspiegels zijn rond, bol/hol van vorm. Dat is met een folie behoorlijk lastig (niet onmogelijk trouwens) maar gaat met spuiten een stuk beter/netter.

    Ik ken verschillende ferrari's die met ppf folie en zelfs al met spay folie zijn gedaan. Allen in transparante uitvoering, dit ter bescherming van de lak.
    Mijn F430 heeft een folie die 8 jaar geleden is aangebracht op de voorkant. Deze heeft mijn neus beschermd tegen de steenslag en is niet verkleurd omdat het een goede folie was. Sommige folie's verkleuren door zonlicht/UV.

    Sommige folie's tegenwoordig hebben herstellend vermogen maar laatst zag ik een spray die dat ook had. Werklijk indrukwekkend hoe onzichtbaar deze folie was en hoe sterk (sleutel krassen) en nog indrukwekkender het herstellende vermogen waardoor de krassen verdwenen.

    Nu het goede nieuws: Deze spray is ook met pigment uit te voeren dus als bescherming en wijzigen exterieur. Zelfs de dorpels (binnenzijde) zijn geen probleem.
    Een volledige kleur wijziging is dus mogelijk die duurzaam is en volledig, overal.

    Het slechte nieuws: Het resultaat valt en staat met het vakmanschap van de uitvoerende. Het is niet goedkoop. Om het goed uit te voeren is het noodzakelijk sommige delen te demonteren. ook alle rubbers moet worden afgeplakt of worden verwijderd. Een arbeid intensieve klus en daardoor kostbaar.
    Echter (mits goed uitgevoerd) totaal onzichtbaar en niet van "een normale spuit klus" te onderscheiden maar wel met de optie tot verwijderen. Want het is te verwijderen.
     
  3. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    478
    Wanneer het door een professional gedaan wordt, is het nagenoeg onzichtbaar. Ik zou persoonlijk (en uit ervaring) altijd voor een folie gaan, en niet voor een sprayable coating.
    Maar houdt er rekening mee dat er een en ander gedemonteerd moet worden, wat de prijs opschroeft zoals Fred al aangaf.
     
  4. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Regional Areas - International>Europe>Holland/Belgium> Ferrari wrappen - do or don't?

    Wat denk je zelf ?

    Het kan wel "onzichtbaar" zijn en mooi (in jouw ogen) ...

    Ik was bij Kroy en de wrapper die zijn eigen wrap moest verwijderen trok de vellen Rosso Corsa er af.

    Was misschien wel de schuld van een slecht spuitproces in de fabriek, maar de schade was enorm …

    Een gewrapte F (of waarvan bekend is dat hij was gewrapt) wordt in principe niet meer ingeruild bij de grote dealers.

    En dat omdat …. er immense schades te verwachten zijn. En daar gaan zij niet voor opdraaien ...
     
  5. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Dit is natuurlijk heel erg subjectief maar persoonlijk vind ik het niks. Een auto wordt er een beetje "fout" van.

    Maar het mooie is: het is/wordt jouw auto! Als je een andere kleur wenst, of een wrap mooier vindt, moet je dat doen!
     
  6. ryalex

    ryalex Two Time F1 World Champ
    Consultant Owner

    Aug 6, 2003
    24,977
    Las Vegas, NV
    Full Name:
    Ryan Alexander
    328gts1987 and Jonkheer like this.
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik heb mijn laatst aangeschafte Tesla laten "spuit-wrappen" aangevuld met glascoating. Ik kan uit eigen ervaring spreken dat dit mooier is dan de vorige Tesla met een folie wrap. Daar heb je altijd hoekjes en randjes maar nu dus heemaal niet. Ik was best tevreden over de folie wrap maar nu in de huidige uitvoering zeer tevreden. Echt een aanwinst ook bij het wassen, het stroomt er letterlijk vanaf
     
  8. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,373
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Hoe zit dat dam met jou gewrapte zwarte delen op de 458, gaat dan ook de lak er af als je het verwijderd,


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  9. ryalex

    ryalex Two Time F1 World Champ
    Consultant Owner

    Aug 6, 2003
    24,977
    Las Vegas, NV
    Full Name:
    Ryan Alexander
    Wat lakschade betreft, zullen de meeste installateurs zeggen dat je de wrap er niet langer dan 3 tot 4 jaar op moet laten zitten. Het is dus niet permanent. Als je het om de paar jaar verwijdert en de verf polijst, zou de verf in orde moeten zijn.

    Ik heb schade aan blanke lak op verf gezien toen Clearbra meer dan 6 jaar op de lak was gelaten zonder te zijn veranderd.
    -bedankt, google :D
     
    Melvok likes this.
  10. Nasa1990

    Nasa1990 Karting

    Sep 18, 2019
    130
    Belgium
    Full Name:
    Gillian
    Zoals Mel reeds aanhaalt zou ik ook voorzichtig zijn met wrappen en dan met name achteraf de wrap schadevrij verwijderen... Ik ken ook enkele verhalen (geen eigen ervaring) van mensen waarbij hun lak zwaar beschadigd geraakte bij het verwijderen van de wrap.

    Op YouTube staat er ook een interessant filmpje hierover:



    Toevallig ook over een F430 die zij zelf hadden gewrapt. Bij het verwijderen van de wrap was er zoveel schade dat ze de hele auto opnieuw hebben gespoten.
     
    Melvok likes this.
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Die haal ik er ook nooit meer af Rob !
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat is zolang deze niet beschadigd. Herstellen van folie kan helaas niet alleen verwijderen en opnieuw aanbrengen
     
  13. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Dus de zilveren van der Reijt F430 gaat hem niet worden??
     
  14. Enzo Sebastian

    Enzo Sebastian Karting
    Silver Subscribed

    Aug 2, 2020
    245
    Amsterdam
    Full Name:
    Laurence Sebastian
    Haha hoezo schijn ik steeds de impressie te wekken dat dat hem niet wordt? Staat toch totaal los van dit verhaal :p

    Anyway, jullie input wordt enorm gewaardeerd! Ik had nog niet eens dat filmpje online gezien van dat stel dat hun F430 had gewrapt, al kende ik ze wel. Tja, ik vond het idee altijd erg goedkoopjes maar dacht dat de huidige technieken wel zoveel verbeterd zouden zijn dat het bijna het niveau van lakwerk bereikt. Dat is dus nog niet zo. Helder, thanks!

    Mijn (toekomstige) Ferrari krijgt in ieder geval geen wrap.
     
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat gezegd hebbende, mijn F430 spider aka "vlammetje" heeft een clear bra die er op is gezet in 2012 door Kroymans.
    Ze hebben dat toen uitbesteed aan een firma waar ik geen details van ken maar wel hun kwaliteits job!
    Niet alleen netjes gedaan op de ronde delen en mooi sluitend tegen de uiteinden van de panelen alsook de voorkoplampen maar vooral het materiaal.
    Recent heb ik onderzocht of deze, inmiddels 8 jaar oude! bra te vernieuwen is. Wel ik heb aan de onderzijde van de bumper een stuk (buiten het zicht) kunnen inkorten/verwijderen. Het viel me direct op hoe eenvoudig dit los kwam. Ik moet zeggen dat het op dat moment een hittegolf was in NL (auto stond wel binnen) en dat dit wellicht geholpen heeft.
    De folie was nog elastisch en belangrijker: ik hoefde helemaal niet gek te doen het eraf te krijgen. Ik zag eerder wel eens dat huidige wraps echt pulken is en dat het stukje voor stukje (postzegel formaat) gaat.
    Kortom het is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de folie maar denk ik vooral de hechting. Het lijkt erop dat daar grote verschillen in zijn.
    Nu ik overweeg de "bra" te vervangen is mijn grootste zorg dus niet het eraf halen maar welke nieuwe folie erop zetten?
    Als dat zo'n "sticky" exemplaar is dan liever niet, ik wil de auto ooit verkopen en dan moet alles eraf (zonder schade).

    Hierom ben ik nu aan het onderzoeken of het opknappen van de huidige bra mogelijk is door deze te behandelen of zelfs te polijsten.
    Nadeel van polijsten is dat er warmte komt en dat kan een risico zijn. Ik kijk daarom ook naar PVC herstellers. De ruitjes van cabrio's hebben soms een PVC venster die dof wordt en krasjes krijgt. Daar zijn middelen voor in de handel. Daar wil ik wat tests mee gaan doen om het stuk wat onder de bumper vandaan kwam.
     
  16. 430-SPI

    430-SPI Formula Junior

    Oct 4, 2009
    747
    Europe
    Full Name:
    René
  17. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Hoe verwijderen, ze zouden je moeten betalen voor de gratis reclame die je maakt !
     
  18. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    +1 Ik krijg jeuk van dit soort praktijken...

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  19. 430-SPI

    430-SPI Formula Junior

    Oct 4, 2009
    747
    Europe
    Full Name:
    René
    Tsja, we hadden geen toestemming gevraagd natuurlijk (die hadden we sowieso niet gekregen) en het logo en kleurtjes kwamen natuurlijk ook niet helemaal overeen met het origineel. Het was ook geen probleem hoor, het was voor de lol en meteen ook een goede bescherming tegen steenslag op de Duitse autobaan. Het zou er toch niet lang op gebleven zijn.
     

Share This Page