E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 24 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ik geloof dat velen van ons de komende jaren de overstap zullen( moeten) maken, is op zich ook niets mis mee, maar zolang er maar wel ruimte blijft binnen alle wetgeving om onze huidige klassiekers hobbymatig te blijven berijden.
     
  2. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Het is makkelijk steeds over kobalt te beginnen en de winning ervan.
    Praat het niet goed, is ook niet goed maar kijk ook eens naar de ontwikkelingen die gaande zijn om accu's te maken waarbij geen kobalt gebruikt wordt.
    Tesla is daar al heel ver in.
     
  3. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Ik ben het met je eens dat 90% van de zakelijke rijders alleen maar naar bijtelling kijkt.
    En niet naar wat het met het milieu doet, de Prius is daar een mooi voorbeeld van.
    Neemt niet weg dat het de ontwikkeling hiervan een versnelling krijgt.
    Ook het recycle proces wordt verfijnt waardoor er minder grondstoffen worden onttrokken.
    Vooral voor accu/batterij recycle is de efficiëntie belangrijk.

    Ook ik vind dat het mogelijk moet blijven om een fossiele brandstof klassieker te blijven rijden.
     
  4. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Dit is ook meer iets om via een PB te doen.
    Echter aangezien het een nieuw account is en nu 1 post is geplaatst kan hij deze niet plaatsen.
    Het heeft niets met dit topic te maken, gewoon de report knop gebruiken bij zijn post.
     
  5. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik denk dat we straks allemaal dagelijks EV gaan rijden en ik vind dat ook oké. Voor de saaie ritjes van A nr B is een EV namelijk helemaal prima.
    Vaak comfortabel (behalve als je last hebt van wagenziekte), veel technologische snufjes en gadgets vaak (heb je tenminste iets te doen onderweg ;-) ) en lekker stil en geen uitstoot in de stad.

    Zolang de echt leuke auto's ook maar kunnen blijven rijden.
     
  6. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    O, vertel... ga ik weer dagelijks km-ters maken? :p
     
    Harry-SZ likes this.
  7. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Ik zat laatst te denken een leuke plaat te fotoshoppen.
    Een fiatje 500 met een jerrycan benzine ernaast en eronder het gewicht en de actieradius van zeg 500km.
    Ernaast een EV met een accupakket ervoor zo groot als 10 jerrycans en het gewicht (2x zo groot) en de actieradius van zeg 300km.
    Uiteraard in de kerstsfeer dus op de achtergrond een besneeuwd en bevroren landschap.

    Ik heb 1000den vragen gekregen in mijn loopbaan over wat is nu schoner, efficiënter etc etc.
    Wat ik wel weet is dat de start van het verhaal al vals is... we zijn 100 jaar in de zeik genomen door een overheid die op een gegeven moment niet de moeite nam om naast alle andere standarisaties, ook de brandstoffen in KILOGRAMMEN te doen ipv liters.
    Ineens is die diesel niet zo heel zuinig meer... ineens is LPG niet zo onzuinig meer... verbruik in kg ligt ineens veel dichter bij elkaar.

    Dus om te zeggen dat een EV schoon is, zullen we eerst een goede basis moeten leggen om te vergelijken.
    Zelfde geldt voor waterstof.. je wilt geen miljoenen auto's die met dit weer tonnen (zuiver!!) water op de weg kwakken!

    Tot nu toe is de alternatieve brandstofbranche een branche van oneerlijke subsidie en geduw vd overheid.
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dus als ik het goed begrijp moet/mag je niet in een EV gaan rijden en daardoor blijven doorrijden met fossiele brandstoffen?
    De technologie van meer dan 100 jaar oud is niet toe aan vernieuwing?

    Welk alternatief is er wat globaal gebruikt kan worden?
    Ik moet de eerste waterstof tankstation nog ontdekken (en wat kost dat per kg?)

    Mij kregen ze niet uit de BMW door subsidie maar door visie. Het moet (en zal) anders moeten worden. Dat Tesla de eerste was die bewees dat dit kon is duidelijk. Inmiddels is het uitgegroeid tot een begrip in de automotive wereld. Het is een innovatief merk wat zoals Christiaan beschreef veel vernieuwingen en na koop verbeteringen die je dus kunt uitproberen. Zoals gezegd: iemand moest de eerste zijn want de EV is er om te blijven (=niet over te nemen)

    Perfect voor ritten van A naar B in comfort zoals Harry aanhaalde. Maar het sprintje is ook wel leuk :p want geloof mij het verveeld nooit
     
    Jonkheer likes this.
  9. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Beetje erg kort door de bocht natuurlijk. De technologie van 100 jaar oud????
    Dan bedoel je natuurlijk EV want dat concept is ouder dan de ICE!

    Niemand zegt ook dat je niet mag EV'en. EV's moeten doorontwikkeld worden, maar dat moet op dezelfde gronden als ICE motoren!!
    Wel zo eerlijk, dus een EURO 6 norm moet een EV 6 norm worden!
    De EV's van 2021 moeten voldoen aan de EV21 eis bv. Zo dwing je ze die belachelijke ( en daar kan ik dus echt boos om worden) gewichten en acceleraties te verkopen als milieuvriendelijk. Aan Tesla is nooit iets milieuvriendelijks geweest. Kijk naar de Twizzy, kijk naar een Leaf... allemaal EV's die wel milieuvriendelijk zijn. Doe daar eens geen subsidie en vrijstellingen op en kijk eens hoe het loopt.
    Je mag EV rijden wat je wilt, maar op gelijke tred met andere technieken. Waarom een voordeel voor een bepaalde techniek? Als het om mensen ging werd je een racist genoemd :p
     
    rob.kruiswijk and ope1967 like this.
  10. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Het eerste electrische voertuig stamt uit 1835. Rond 1900 was de electrische auto zeer populair, maar verdween rond 1925 weer uit het straatbeeld doordat de benzinemotor simpelweg een betere optie was destijds. Wat ik mooi vind is dat we toen meerdere opties hadden. Stoom, verbranding en electriciteit. Waarom tegenwoordig zo zwart/wit? Ik zie liever verschillende opties naast elkaar bestaan. Allen met als doel steeds beter en milieuvriendelijker te zijn.

    Waarschijnlijk 80% van de zakelijke rijders willen gewoon een functionele auto. En die mensen kiezen in veel gevallen vooral om hun portomonee, dus een beetje stimulans met lagere bijtelling voor deze groep vind ik prima.

    Ik koop mijn auto's op basis van looks, functionaliteit en performance, niet het milieu . Ik hoor dus niet bij die groep....

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  11. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    De "subsidies" en vrijstellingen worden snel afgebouwd zoals je ziet. Dat kan ook want de EV's worden binnen een paar jaar door de toegenomen schaalgrootte van de EV-productie en door de technologische ontwikkeling ook zonder subsidies minimaal net zo goedkoop als brandstofauto's.

    Dat er in eerste instantie financiële ondersteuning voor EV's is geweest lijkt me niet zo gek omdat de automobielsector zelf anders niet was gaan veranderen en de EV in een automobielwereld waarin alles draaide om de al meer dan 100 jaar doorontwikkelde brandstofmotor nooit snel van de grond was gekomen.

    Ik snap dat hier op dit F forum mensen zitten die nog smullen van veel herrie en stinkende uitlaatgassen, maar ik zou er maar voor de eigen gemoedsrust aan wennen dat de overgrote meerderheid van de mensen straks veel liever een stille EV zonder uitlaat door de straat ziet rijden dan een brandstofauto. Die ontwikkeling lijkt me toch onomkeerbaar; hoe hard sommige individuen op de autofora ook hopen dat het nog wel tegengehouden kan worden :D
     
  12. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Er zijn ook EV fora hoor!
    Zolang er niet inhoudelijk gereageerd wordt gaat het nergens over.

    Verstuurd vanaf mijn kleitablet met rooksignalen
     
  13. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,370
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Nog een paar weekjes dan weten we hoe veel tesla’s in 2020 verkocht zijn in NL en wat voor groei ander merken behaald hebben.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ok 95 jaar dan :D

    Precies, iemand moest de eerste zijn en mocht best wat hulp gebruiken aangezien de "gevestigde merken" niet van plan waren ook maar iets te gaan doen....

    Het gaat mij niet om de aantallen, meer om het idee/concept erachter en dat bewijst dat het kan.
    Geen "gedoe" meer om olie dat zal een hoop (wereld)rust geven.
     
  15. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Dan komt er wel gedoe om iets anders joh ;)
     
  16. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Er zijn toch ook zeldzame grondstoffen nodig voor de accu's etc dus je houdt toch afhankelijkheid met andere landen/werelddelen.

    Maar prima dat EV's idd nu rap beter worden. Nu het laden nog fixen en de range bij normaal doorrijden (gemiddeld 130-140 km/u bv). Als je met een EV een beetje doorrijdt, haal je de 300km namelijk nog steeds niet en dat is wel heel erg weinig (lijkt wel een Galalrdo :) ) vooral omdat je waarschijnlijk al moet laden terwijl je eigenlijk nog 40km door zou kunnen, want je moet een snel-lader hebben.

    Waterstof zie ik ook nog niet gebeuren. Die auto's zijn zwaar, zijn duur en hebben weinig power. De nw Mirai (2021) is wel voor het eerst een waterstof-auto die niet meer belachelijk lelijk is.
     
  17. Infant

    Infant Karting

    Dec 23, 2015
    125
    The Netherlands
    Full Name:
    René
    Grappig dat je dit zegt. Ik heb sinds een aantal maanden een Taycan en ervaar dit totaal niet zo. De Tesla P85D die ik ooit had, deed ik binnen 2 weken weer weg... De Taycan is echter echt waanzinnig, ondanks de op papier mindere range.

    Ik heb gezworen de auto nooit "als EV" te rijden maar gewoon zoals "een Porsche". Dus staat 'ie vaak in de Sport of Sport Plus, nooit in Range; rij ik altijd door (rustig kilometers lang 130, 140, 150) en trek ik 'm af en toe even door :) De range is nog nooit onder de 340 km geweest. En let op: het leuke van de range indicator op de Taycan is dat deze niet ineens een stuk naar beneden of naar boven springt. WYSIWYG.

    Ik heb alleen eens snelgeladen langs de snelweg om het te proberen; nooit nodig gehad.
     
    Harry-SZ and ChrisW1 like this.
  18. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Eeeeuhm, ik haal altijd minimaal 350km op volle accu en ben een echte doorrijder. Schuw er ook nooit voor om ff wat vlotter te accelereren bij invoegen/inhalen.
    Hou eigenlijk nooit rekening met de range.
    Enne 1200km/u laden is ook al realiteit ;)
     
  19. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
  20. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Om de Tesla liefhebbers (die overigens NOOIT of te nimmer een zouden gekocht hebben als hij niet vét door de overheid gesponsored was) wat te kietelen, stel ik voor deze draad om te vormen tot de OFFICIAL EV JOKE THREAD!
    Daar gaan we! :D
    Image Unavailable, Please Login
     
    milko1969 likes this.
  21. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie


    Nou ja, een Taycan heb ik geen ervaring mee (helaas :) ), maar wel met Tesla Model 3 en Hyundai Kona.
    Met beide heb ik gemerkt dat als je doorrijdt zoals ik met BMW's etc doe, dan haal ik de bestemming niet en moet ik een een half uur of langer staan laden op een verlaten parkeerplaats.
    Als je alleen maar stukjes van 80km rijdt steeds, dan is het natuurlijk geen probleem. Dus voor dagelijks woon-werkverkeer prima, voor langere ritten niet. Ik zou liever niet op vakantie gaan met een EV bv.
    Het KAN evt wel, maar een snelwandelvakantie met een tent op je rug kan ook en doen we meestal ook niet. Dat moet je echt heel graag willen. ;-)
     
    Andretti Molletti likes this.
  22. Infant

    Infant Karting

    Dec 23, 2015
    125
    The Netherlands
    Full Name:
    René
    Op vakantie kan wel, maar vereist wel planning en geduld. Daar heb ik 'm ook niet voor en zijn die auto's m.i. ook (nog) niet geschikt voor. Echter, voor gebruik binnen Nederland, even naar Düsseldorf of Brussel zijn ze eigenlijk ideaal. Ik moest laatst naar Groningen (vanuit Blaricum) en dat ging gewoon heen & weer op dezelfde lading terwijl ik flink aan het doorstampen was op de A6. Met andere woorden: met de reeds aanwezige infrastructuur in Nederland is het allemaal prima te doen met een (beetje fatsoenlijke) EV.

    Overigens heb ik de Taycan omdat ik het een geweldige auto vind. Niet omdat het een EV is - dat is 'toevallig' gewoon zo.
     
    Harry-SZ likes this.

Share This Page