Chiptuning 458 | FerrariChat

Chiptuning 458

Discussion in 'Holland/Belgium' started by carlito458, Oct 8, 2020.

Tags:

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. carlito458

    carlito458 Rookie

    Nov 2, 2016
    31
    belgium
    Full Name:
    carlito
    Is er iemand die zijn 458 chiptunede ?
    Zo ja door wie ?
    is een verhoogd koppel voelbaar of niet?
    Beinvloed dit het geluid en het verbruik ?

    merci ferrarifriends
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Die 25 pk meer voor heeeeeeel veel centjes ? Waarom ?

    Neem een race cursus ….
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Chiptune= veranderen verbranding proces = meer vermogen = meer verbruik. Voor wat hoort wat.

    Vraagje; waarom? Niet snel genoeg?! :p
     
  4. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Over het algemeen is het meer vermogen en minder verbruik. De motor wordt emissie-technisch wat minder schoon misschien maar wel efficiënter en dus zuiniger of meer vermogen...afhankelijk van het gebruik van het gaspedaal.
     
    MvT likes this.
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het klopt dat een verbranding proces in meerdere stappen gebeurd en waarbij de laatste (zuiger beweegt al naar beneden) hoofdzakelijk als doel heeft de "restanten" te verbranden. Maar of dat nu de besparing is waar jij op hoopt...

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of bij hoog toerige motoren dit veel oplevert
     
  6. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Het verbrandingsproces (de inspuitstrategie) van Direct ingespoten motoren KAN idd in meerdere stappen gebeuren. Maar dat zal altijd zijn om emissies te halen. Als je vermogen vraagt, is de hoeveelheid brandstof hoog en wordt er langer ingespoten. Dit is lastig in stappen te doen. De timing kan nog wel belangrijk zijn, zeker vanwege de hoge compressie. Spuit je te vroeg in dan kan je juist detonatie krijgen en dat wil je niet. Hier it ook het dilemma en dus de winst. Je moet veel inspuiten en wilt dat laat doen. Door de hogedrukpomp anders aan te sturen (lees druk hoger) kun je later inspuiten omdat je met hogere druk in dezelfde tijd meer inspuit. Daarnaast zal elke fabrikant een "worst scenario" ontsteking proberen aan te houden om geen motor schade te krijgen. Zelfs met de moderne detonatiesensoren en de aggresieve bijstelling van de ontsteking kun je nog voorzicht zijn en dus wat ruimte laten voor chiptuning. Al is het marginaal.
    Mijn ervaring is wel met turbomotoren is veel te halen. (mijn BMW 335i heeft een stap van 80pk erbij gekregen en dat merk je echt) Met atmosferische motoren minder omdat die steeds beter worden. Ik heb in de California 460 en 490pk gereden (vlak achter elkaar) en het verschil kun je merken maar is amper aanwezig en niet de moeite vind ik.
    en nu moet ik eten :p
     
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Turbo motoren hebben inderdaad meer mogelijkheden om aan te passen. Zelf werkte ik (decennia geleden) met zware diesel motoren met turbo. Die hadden meerdere inspuit momenten (4 of 5) per cyclus. Dat was mogelijk oor de lage toerentallen. In diezelfde periode kwam mitsubishi met de eerste benzine (lees: hoog toerige motor) die multi injectie toepaste. Nu is dat tegenwoordig (bijna) standaard.
    Het down-size van motoren en daarmee toepassen van turbo's is een trent van de laatste jaren. iets wat ik dus ook al meemaakte maar waar ik niet echt gelukkig van werd. Het is complex en storing-gevoelig icm multi injectie. Als er iets niet klopt (in timing) gaat het van zeer goed heul rap naar heul slecht en zijn de kosten ook gelijk giga (nieuwe turbo, nieuwe zuiger).
    Ik zou dus met (zeer) hoog toerige motoren goed oppassen met chippen. Het kan een duur grapje worden. Er is mijn inziens meer te halen uit de bestuurder.
    De vermogens die we tegenwoordig kunnen krijgen (+700Pk) is meer dan menig bestuurder vol kan benutten. Door een goede training te doen verbeter je niet 1 motor maar jezelf en daarmee elke auto waarin jij plaats neemt. Het is dus een goede investering die je bij je houdt en wellicht meer op brengt (in ronde tijd) dan 40 of 50Pk erbij die je alleen rechtuit kunt inzetten.

    jm2c
     
  8. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Vindt het grappig om te lezen als men met auto’s rijdt van 250K er een issue ontstaat over brandstof verbruik:D:D:D!!
     
    328gts1987 and marcos like this.
  9. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    De bestuurder en het verbruik... dat was de vraag niet ;)
    Ik vind iig de 460PK California echt beter klinken dan de 490pk.
    Bij de 458 zal het koppel en vermogen best iets kunnen toenemen... maar of je dat echt merkt?
    Daarnaast is de ondersteltuning afgesteld op het motorvermogen.. als je de motor anders tunend, kun je er op wachten dat je onderstel niet correct gaat reageren en dan ben je je balans in de auto kwijt.
    Dan verval je in de discussie heb je dat vermogen nog wel nodig? Ik heb aan mijn 460pk eigenlijk zat.. en ja er zijn snellere auto's in acceleratie, maar overall is een ander verhaal en dan is er op de weg niet veel snellers.
     
    328gts1987 likes this.
  10. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Volgens mij wel hoor André, de eerste post; wat doet het met het verbruik.
     
  11. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    360 pk om te rijden en 100 om respect af te dwingen. Mijn C5 tikt de 380 pk aan op 1.300 kg. En dat is al een behoorlijke handvol. Heb al vaker met 500 pk + auto’s gereden maar op een of andere manier voelen die niet sneller aan dan oudere voertuigen met minder. Zal met de rijbeleving te maken hebben denk ik, maar 200 met de 348 lijkt me een stuk spannender dan nu met de California.
     
    Andretti Molletti likes this.
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Kennelijk geen reactie op jouw vraag: wie .....
     
  13. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    De 348 achterwiel aandrijving heeft alleen een sper differentieel, de rest moet je zelf doen als je de grip verliest en tegen de limiet rijd en de weg wat vochtig is. Blijft een leuke uitdaging.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik hoorde iemand gisteren in een 360 zeggen: "teveel vermogen deze auto, bestaat er een de-tune chip voor deze auto?" :p
     
    Andretti Molletti likes this.
  15. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Wel vreemd dat OP Carlito verder nix van zich laat horen …

    Heeft hij zelf al iets over zijn 458 met ons gedeeld , een foto oid … ?
     
  16. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Carlito’s Way:D:D??
     

Share This Page