430 Scuderia.....moet het toch even kwijt. | FerrariChat

430 Scuderia.....moet het toch even kwijt.

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Scuderia Niels, Mar 11, 2021.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

?

430 Scuderia is de ideale (min of meer) betaalbare F

Poll closed Apr 1, 2021.
  1. Ja natuurlijk!

    80.0%
  2. Nee joh, dan ken je de......... nog niet!

    20.0%
  1. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    De 430 Scuderia afgelopen zondag (heen) en maandag (terug naar NL) opgehaald. In een woord WAUW! ......maar eigenlijk schiet een woord of elk woord tekort!

    Ik ben echt wel wat gewend qua auto’s, klassiek en modern, basis en luxe en met adequaat en veel vermogen, maar een Scuderia staat er wat mij betreft echt boven. Ook boven GT3’s! Zelfs de Manthey variant van de GT3 kan hier niet aan tippen.

    Het is een mooie combi tussen gevoel in het stuur, het chassis, de remmen etc en modern zonder ‘onnodige’ luxe, maar ook niet door te veel comfort in te leveren. Een heerlijke ‘analoge’ auto met beetje ‘digitaal’ erbij, net genoeg.
    Prima voor langere (snelweg) stukken en mooi scherp voor de bochtige wegen. Als je er gewoon mee rijdt, heel dociel en bijna braaf en comfortabel, en hoger in de toeren komt alles samen en komt ie los.
    Klapstuk (!) is echter de combinatie van het blok, de toeren die het zo makkelijk draait en de F1 bak. Door de toeren jagen en dankzij die F1 bak knalt de volgende versnelling erin, en weer door naar de volgende. Tussengas geven bij de downshifts waarbij het geluid geweldig is, niet te hard en toch aanwezig. Wat een geweldige kick geeft dit, nu dagen later nog steeds een grote grijns als ik er aan terugdenk.

    Bij familie en vrienden sta ik erom bekend de auto’s snel zat te zijn en weer in te ruilen, maar deze zal blijven vermoed ik (ik hoor de sceptici hard lachen nu achter mijn rug), maar echt, wat een geweldige auto is dit.
    Zo, dit ben ik even kwijt. Mocht iemand ooit nog twijfelen, niet doen, gewoon een Scuderia nemen ;-)

    even kijken wie het met me eens is....
     
    marcos, Harry-SZ, 328gts1987 and 2 others like this.
  2. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Proficiat met jouw scud, en ik onderschrijf jouw relaas volledig.

    Vorige week woensdag heb ik de mijne opgehaald en sindsdien +- 100 km mee gereden. Vergelijkbare auto met die van jou, alleen heb ik een ander interieur en grijze remklauwen.

    Het is voor mij dé Ferrari. Wild, scherp en intimiderend. Dat laatste komt vooral door de directe aandrijflijn en de bak. Ik vond hem met rustig rijden ook opvallend comfortabel. Ik had me voorbereid op veel geklapper en gerammel (wat ik prima had geaccepteerd), maar daar is helemaal geen sprake van.
    Het onderstel en stuurgedrag zijn totaal anders dan die van de gewone F430.

    Wat mij betreft is dit een huzarenstukje uit Maranello.

    Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
     
  3. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Werkelijk geen idee... maar ik kom graag een keer proefrijden om het te kunnen beoordelen ;)
     
    hautessa likes this.
  4. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    438
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Zo te lezen moet ik voor een Scuderia gaan sparen :).
     
    dirktor, hautessa and Jonkheer like this.
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het is dat ik/wij altijd "topless" willen rijden en dat de 16M een behoorlijke premium (lees: +€100K) heeft waardoor wij niet voor de "special" van de F430 willen kiezen. Maar als de premium er niet was, had hier al een 16M binnen gestaan.

    Mooi te horen dat beide heren zo tevreden zijn over hun keuze. Proficiat! Hoop beide op een meeting te kunnen zien/horen. Die van Cees (slechts 12.000km!) heb ik al goedgekeurd :p
     
  6. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    Komt me bekend voor...auto beu na een bepaalde tijd..en je kunt beter je auto inruilen dan je vrouw, stuk goedkoper.
    Heb de Scud nu 2 jaar maar verveeld nooit, het geweld, de beleving, puur Ferrari.
    De nieuwste Ferrari’s zijn sneller en luxer, maar dat wil ik helemaal niet, ik wil als een klein kind een big smile , het pure rijden en beleven... de Scud is naast de Mondial een blijvertje
    Image Unavailable, Please Login
     

    Attached Files:

    simpen, Bas, Scuderia Niels and 6 others like this.
  7. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Niels, is hij black of nero black?

    Pracht machine, maar dat zie je zelf ook
     
  9. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Dank je!
    Kleur is: Nero Daytona wb 508 ..... zo lijkt het officieel te heten, en ik begreep dat dit een zwart metallic is.
     
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Precies, Daytona is metallic. Kon het niet (goed) zien op de foto
     
  11. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    #11 djfrens, Mar 14, 2021
    Last edited: Mar 14, 2021
    Auto’s zijn gemaakt om te rijden... weer of geen weer.. altijd genieten
     

    Attached Files:

  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Auto’s zijn gemaakt om te rijden... weer of geen weer.. altijd genieten !

    EENS !

    Wanneer gaan we je zien met die fantastische Scuderia ?
     
  13. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Ik denk dat je de mijne (de zwarte) bedoelt?
    Hij staat nu bij mijn broer vanwege de verbouwing thuis, daar staat hij wat veiliger en zonder stof en rommel eromheen.
    Ik verwacht dit najaar hem naar huis te kunnen halen, dan op kenteken en dan de weg op.
    Even kijken hoe dat uitpakt allemaal qua voortgang en planning, maar wie weet dus einde dit jaar en anders begin volgend jaar.

    En uiteraard ga ik er zo veel mogelijk mee rijden. Ik merk dat dit best een ding is voor veel F eigenaren, de weifel om ermee te rijden, de wens van iedereen om er veel mee te rijden en de aanmoedigingen om dat dan ook te doen. Ik denk echter dat niemand een auto koopt om er alleen maar naar te kijken, maar soms is het of niet praktisch (staat achterin de garage), niet wenselijk (route met alleen maar drempels, pekel, regen of files) en niet mogelijk (accu plat, onderhoud, wielen er net af voor schoonmaak, etc)
    Dat herken ik dus ook toen ik andere auto’s had, en iedereen me vroeg waarom ik er zo weinig mee reed. Vaak een simpel antwoord, zie hierboven....
     
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    @ Ik denk echter dat niemand een auto koopt om er alleen maar naar te kijken @

    Nou, .... als je leest dat er auto's van 10 jaar worden verkocht met maar 12.000 kms denk ik dat dat toch het geval is .... :)

    Zelf ken ik een bezitter die een Speciale heeft gekocht met maar 50 kms op de teller.

    En die heeft er ook sinds aanschaf nog geen kilometer mee gereden ...

    Maar ... ik lees dat jij ook nog geen kenteken hebt ... dan rij jij ook nix ... :)
     
  15. Enzo Sebastian

    Enzo Sebastian Karting
    Silver Subscribed

    Aug 2, 2020
    241
    Amsterdam
    Full Name:
    Laurence Sebastian
    God. Ik rijd nu een jaar in de F430 en er is slechts 1 ding dat voor mij vaststaat; er komt een Scuderia. Na gereden te hebben in de 458 (Spider) kan ik echt zeggen dat altijd sneller niet per se beter is. Ik wil heel graag wat meters maken in een Scuderia, maar ben er echt zeker van dat dat de upgrade wordt. Wat een heerlijke wagens hebben jullie! :D
     
    Scuderia Niels likes this.
  16. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Heren Scud rijders.
    Jullie bolide beschikt over een versnellings-indicator die voorzien is van een "pijltje".
    Deze staat bij de start (in N) altijd naar beneden (zie foto) en verdwijnt bij inschakelen 1e versnelling.

    Mijn vraag: Waarvoor dient dit? Blijft deze wel actief/in zicht bij rijden in Auto stand? (bij mij niet op de spider)
    Graag toelichting op de functie/doel van deze indicatie en of deze ook wel eens omhoog wijst (nog nooit gezien op mijn spider)

    Image Unavailable, Please Login
     
  17. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Oef, eerlijk gezegd geen idee. Helaas kan ik het nu ook niet controleren, de auto staat elders.
    Sorry, kan dus niet helpen, maar ben ook benieuwd naar de meningen van anderen!
     
  18. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik heb inmiddels een toelichting gekregen maar of ik het goed heb begrepen weet ik niet.

    Als de auto gestart wordt, staat deze in "easy exit" mode (=pijltje indicatie). Dit versta ik als volgt:
    Na de start rijdt men weg door 1e versnelling te selecteren met de flipper up.
    Het pijltje naast de indicator (easy exit mode) blijft aan en als men vervolgens niets doet, schakelt de auto volledig automatisch naar de volgende versnelling. Men rijdt dus in auto stand maar heb die niet zelf geselecteerd middels de knop op middenconsole.

    De auto blijft automatisch schakelen (op en neer) zolang men geen flipper meer bediend.

    Maar, als men na het wegrijden wel/nog een keer schakelt (zelf) door middel van een flipper. Dan verlaat de bak de automaat stand en schakelt deze niet meer automatisch op/omhoog. Men is dus vanuit "autostand" naar "manueel" gegaan. Dit noemt Ferrari "easy exit mode"
    Vanaf dat moment is het pijltje naast de indicator ook verdwenen en kan pas weer worden "opgeroepen" als men de auto afzet en opnieuw start.

    Automaat selecteren via knop "auto" op middenconsole:
    Ook is het mogelijk de auto te starten en vervolgens (middels de drukknop op middenconsole) in automaat te zetten. De indicator "auto" verschijnt in het display.
    Dan rijdt de auto op dezelfde wijze weg (=door 1e versnelling te selecteren met de flipper). En rijdt de auto verder met automatisch schakelen (zowel op als af).
    Echter bedien je dan een van de flippers (je wil even inhalen en wil hierom een verzet lager) dan schakelt de auto terug maar gaat na verloop van tijd (ik moet nog even gaan uitzoeken hoe lang precies) weer terug in automaat stand. De indicator auto blijft ook branden in de display.

    Kortom
    bij handmatig overnemen via "easy exit" blijft de auto in manueel schakelen/flipperen na handmatig schakelen.
    Bij handmatig selecteren van automaat (via middenconsole knop) komt de auto terug in automatisch schakelen na verloop van ??? tijd.

    Ik hoop dat ik het zo goed begrepen/uitgelegd heb.
     
  19. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Ah okee, ja ik denk dat ik het snap. Het gaat om wat je selecteert vanaf de start, waarbij de easy exit de default is als je niets doet.
    Ik zal dit t.z.t. allemaal eens zelf proberen, dat is toch vaak het beste. Het zelf ervaren en doen.
    Goed om te weten!
    En dank je :)
     
  20. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Nu leg ik het zelf niet goed uit, de default auto mode is er alleen als je zelf automaat selecteert uiteraard.
    Afijn, ik denk dat ik het snap ;)
     
  21. Mikestradale

    Mikestradale F1 Rookie

    Jan 25, 2006
    2,596
    Netherlands
    Full Name:
    Mike
    Dit staat erover in de handleiding van de 599 (m’n CS heeft deze automatische ongein gelukkig niet, hoort ook niet op zo’n auto). Ik ga er eigenlijk van uit dat het op de F430 hetzelfde werkt en ook altijd begint in deze “AUTO easy exit” mode?

    Image Unavailable, Please Login
     
  22. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Die easy exit mode is volgens mij hetzelfde bij de scud als bij een F430. Ik heb nog geen verschil geconstateerd in ieder geval.

    Bij starten staat hij altijd naar beneden, en ik denk dat dat komt omdat ik hem voordat ik hem parkeerde in de garage in z'n 1 (vooruit) had staan.
    Ik denk, maar dat moet ik nog een keer checken, dat als ik hem achteruit inparkeer, bij de volgende start het pijltje van easy exit naar boven brandt.

    Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
     
  23. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Kun je dat even laten weten als je er aan toe komt, ben wel benieuwd. Parkeren in z'n achteruit is wel apart (en heb ik nog nooit geprobeerd)

    Afijn dat gezegd hebbende, uitschakelen van de auto kan in een versnelling (geen pieptoon) en in neutraal (er klinkt een piep signaal) waarschijnlijk om aan te geven dat de handrem gebruikt moet worden om te voorkomen dat de auto gaat rollen. Iemand dat al/niet piepen al opgevallen bij uitschakelen?
     
  24. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Dit geneuzel is dus voorbij bij de DCT bakken .... :)
     
  25. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Klopt maar DCT bakken zijn saai :D
     
    rob.kruiswijk and cdriel like this.

Share This Page