Techniek | FerrariChat

Techniek

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Andretti Molletti, Nov 16, 2020.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Omdat er nogal veel draadjes verspreid zijn over het forum (zowel Eng als NL talig) dacht ik het eens te proberen om het centraal te houden. Liefst zou ik een subforum NL zien met technische onderwerpen. Maar zo kan het misschien ook.
    Idee is dus lauter technische zaken mbt Ferrari in het bijzonder te bespreken.
     
  2. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Vandaag bezig geweest met mijn California. Ik had bij toeval ontdekt dat er een volgsysteem in zat wat niet bij mij bekend was. Dat moest er dus uit omdat ik daar a) niet van hou bespioneerd te worden :p
    b) niet zit te wachten op extra ruststroom ivm laden vd accu van dat systeem.

    Het zat onder de vloer van de bestuurder (zit een luikje met 3 inbusjes) en de GPS antenne was doorgetrokken naar ergens onder de hoedenplank denk ik.
    Nou was het simpel geweest om het ding los te koppelen en klaar, maar ik kreeg helaas een foutmelding bij het opslot zetten... na 5 sec krijg je dan een extra waarschuwing vd knipperlichten omdat er iets mis is. Ik heb het systeem gegoogled en vond de inbouwhandleiding.
    Het is een Tecnocon Mi 50 en die heeft naast Mass/+/+15 (contact geschakelde plus) ook nog een sirene onderbreking. (Niet om de sirene uit te schakelen, maar juist als die gaat dan sturen ze een melding naar de meldkamer). Draad K5O en K5I (Output en Input).
    Toen ik die gegevens had wist ik eigenlijk genoeg, de K5I en K5O moesten doorverbonden worden na demontage. Draad gevolgd tot onder het zekeringenkastje en daar doorgehaald en de bedrading weer hersteld. Toen was het probleem met het originele alarm weer verholpen.
    Ik ben benieuwd of de meldkamer nu contact gezocht heeft met de vorige eigenaar want ik zie het systeem nu werken omdat het losgekoppeld is :p

    Ter illustratie nog wat foto's


    Rechtsonder de Technocon Mi50 (met antenne)
    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login

    Hieronder de blauwe stekker onder de EOBD aansluiting, waarin dus de Sirenedraad onderbroken was.
    (Stekkers pas losgenomen na loshalen accu)

    Image Unavailable, Please Login


    Image Unavailable, Please Login

    Dikke plus met zekering 2 A afgetakt van de rode draad in de ruimte achter het luikje.
    Helaas was de geschakelde plus afgetapt bij de stuurbekrachtigingsmodule en niet gezekerd. Dat vind ik altijd minder fijn.
    Schijnt wel een van de weinige +en te zijn die belast kan worden zonder dat er CANbus problemen ontstaan heb ik me laten vertellen.
    Image Unavailable, Please Login

    Als iemand nog een GPS volgsysteem zoekt dan heb ik dus een Technocom Mi50 over :p
     
    marcos and Harry-SZ like this.
  3. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Slechte zaak. Dit zouden ze je toch moeten vertellen als je een auto koopt.

    Ik sprak een tijd geleden iemand die via een app op de telefoon zijn 'oude' volvo kon lokaliseren, ontgrendelen en starten. Zal de nieuwe eigenaar niet leuk hebben gevonden toen hij het demonstreerde...

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Andretti Molletti likes this.
  4. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Dat is ook laksheid van de nieuwe eigenaar.
    Zodra nieuwe eigenaar een account aanmaakt en zijn voertuig registreert kan de oude eigenaar er niets meer mee.
     
    Andretti Molletti likes this.
  5. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    En denk je werkelijk dat een verkoper hier in is geïnteresseerd ?
     
  6. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Heb je eigenlijk al een digi WSM (WorkShopManual) van de Cali gevonden ? Wel handig lijkt me.

    Van de 458 heb ik er wel een kunnen kopen … en heb daar reuze veel gemak van ...
     
  7. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Nope... maar ik wil er ook niet de hoofdprijs voor betalen...
    na 35 jaar technisch docent weet ik een heleboel dingen wek, dus ik zoek alleen in schema's .. locaties van componenten en gegevens zoals aanhaalmomenten..
    Maar de California is zeker niet mijn sleutelobject ;)

    Momenteel bezig met de revisie en opbouw van een leuk motortje voor mijn Gele Bertone :)
     
    Melvok likes this.
  8. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Foto?
     
  9. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
  10. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Andretti Molletti likes this.
  11. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Andretti Molletti likes this.
  12. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    De Gulia GT's (Bertones) zijn zo lekker puur en voorzien van een top blok dat in zijn tijd qua vermogen de snelste in de cilinderinhoud klasses waren (1300 tot 2000). Terwijl ook in Europa onderliggende nokkenassen nog de standaard waren leverde Alfa 2 boven liggende nokken assen in deze oude Nord blokken. Ik heb een jaar 1300 Junior gereden wat mits in de toeren gereden super sturen was en ging best vlot. Ooit bij SvL een 2000 van paar jaar oud gereserveerd die bij nader onderzoek erg rot was en toen een Alfetta GTV-6 gekocht die ik nooit had moeten verkopen.... Oude typos Alfa hebben een exotische flair.
     
    Melvok and Andretti Molletti like this.
  13. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Hier hetzelfde, eerst een okergele 1300 GT uit 1969, daarna een witte 1e serie 1750 GTV uit 1968 waar ik 23 jaar mee gereden heb. Ik heb nog steeds spijt dat ik die heb verkocht. Hij had na 42 jaar nog de originele bodemplaten.
     
    Melvok and Andretti Molletti like this.
  14. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Die Alfaatjes rijden echt geweldig. Waren hun tijd ver vooruit met de motoren en ook std 5-bak vanaf 1964 oid.
    Dat hebben ze de afgelopen 20 jaar helaas amper meer gedaan (op 4C en Giulia QV na) en nu lopen ze achter de feiten aan.

    Ik heb altijd dikke pret met onze Giulia met 1750 motor. Rond de 115-120pk en korte bak dus hij accelereert sneller dan dat de meeste mensen verwachten.
     
    Melvok and Andretti Molletti like this.
  15. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Prijzen van goede Bertones rijzen wel de pan uit. Ik heb ook een 2000 Veloce Spider uit 1976 gehad, leuke auto maar stuurt niet half zo goed als een Bertone. Je had ook nog de 1300 en 1600 Zagato's, die zijn inmiddels zeldzaam aan het worden.
     
    Melvok and Andretti Molletti like this.
  16. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Vandaag zowat een hele dag staan stralen en poetsen om de "te verzinken boutjes moertjes en kleingrut" strak te krijgen, immers hoe beter ze zijn voorbewerkt, hoe mooier ze glimmen straks. En van alles bij elkaar gezocht. In de loop der jaren zoveel verzameld dat ik dit keer waarschijnlijk niks hoef te kopen :p

    Ik had trouwens twee zomers terug een spider IV waar ik de aandrijflijn van gereviseerd heb en daar toen ook maar Bilstein gasdempers en dikke veren voor onder gezet heb. Die stuurde best lekker.. Iedereen gilt altijd zachte dempers achter en harde voor, maar zowel mijn Bertone (White power set uit de Squadra tijd) als die spider hebben dus hardere dempers achter en dat bevalt best. Als je echt lekker wilt dweilen en eindeloos driftend wilt rijden dan kun je beter oude Spica's achter zetten idd.

    Die motor ga ik hoogst waarschijnlijk op programmeerbare injectie zetten, net als mijn Lotus... weet alleen nog niet zeker of ik injectoren in carbs ga fabrieken of gewoon een injectie inlaat pak... : peins:
     
    Alfer, Melvok, Harry-SZ and 2 others like this.
  17. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Afgelopen weken een Fiat Abarth erbij gekocht. Leuk ding en serieus getuned en dus snel :)
    Ik heb daar ook een Android 10 radio ingebouwd en de functionaliteit ervan icm de kwaliteit is wel verbluffend. Goed en snel scherm, goed geluid en de mogelijkheid allerlei apps te installeren en of te spiegelen vanaf de smartphone. Tijdje proberen en als het goed blijft gaan is dat toch wel een serieuze optie voor de California!
     
  18. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
  19. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
  20. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Mooi! Welke Android 10 radio is dat Dré?
     
    Andretti Molletti likes this.
  21. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Sam van Seen Through Glass heeft een 595 fiat die hij heeft voorzien van een stabilisatie stang (door de achterbank te verwijderen).
    Misschien ook iets voor jou Dre?

     
  22. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik zou dan een echte Biposto kopen :)
     
  23. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
  24. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
  25. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ik heb met dank aan Rob (348) alle verlichting van mijn 1988 328 vervangen door Led. Wat een geweldig resultaat, de speldenknopjes achter geven een veel fout aan licht en zijn ook een stuk mooier, zelfde voor rem en knipper lichten. Voor geven de dubbele stadslichten boven de breedstralers zoveel en zo helder licht dat ik een geweldige dagrijverlichting heb die ook prettig smoeld! Ik heb de H4 halogeen ook door led vervangen, simpel klik en het zit, wat echter nog getest moet worden op APK regels maar lijkt best ok, verblind niet en is heel veel helderder. Ik zag mijn 328 met zoon voor mij rijden en het viel mij op dat rem en achterlichten niet van deze tijd meer zijn terwijl ik Rob met zijn 348 op een meeting van Mel zag met prachtig heldere verlichting en middels een testopstelling bij Rob kunnen testen hoe e.e.a. zou uitpakken met verschillende led lampjes en zo gedoseerd een - naar mijn smaak - ideale sterkte voor alle lampen kunnen vinden. Aldus aanrader voor 308, 328, 348, Mondial en Testarossa.
     
    Andretti Molletti, Jeka and ChrisW1 like this.

Share This Page