E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 26 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Volgens mij heb ik dat al vele malen( niet met zoveel woorden) verteld, zonder financiële voordelen worden 90% van de EV in Nederland niet verkocht!,,
     
  2. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ja natuurlijk wel en dat zeg ik ook toch? ". Ja vele malen sneller dan bij een benzineauto."
    Bij een EV is het verschil in verbruik tussen langzaam en lekker doorrijden veel groter.

    Zie ook het verschil tussen een rit met wind mee of wind tegen.
    Bij een benzinemotor is dat verschil er eigenlijk niet. Bij een EV is er zomaar 10-20% meer verbruik bij wind tegen.
    Wind is bij EV's gewoon ineens een factor geworden die de range beïnvloedt. Daar hadden we 'vroeger' echt nooit last van.

    Dat maakt de range ook zo onbetrouwbaar.
    Met een EV is 30km range ('tank' bijna leeg) echt stressen geblazen, want die 30km kan ook zomaar 15km zijn ipv 30 en die laadpaal is pas over 25km.
    Met een benzineauto heb je dat niet. 30km is gewoon 30km.


    p.s. En wat doe je als je echt strandt met een lege EV?
    Tankje benzine halen zit er niet in. Ik ben benieuwd of dit voor veel issues gaat zorgen als half NL EV rijdt :)
     
    Andretti Molletti likes this.
  3. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    #628 ChrisW1, Dec 17, 2020
    Last edited: Dec 17, 2020
    Dit is denk ik niet juist.

    Waarom zou het verbruik (kW per uur) een EV bij een verhoging van de snelheid relatief meer toenemen dan bij een brandstofauto? De luchtweerstand en rolweerstand waardoor het verbruik toeneemt, neemt bij beide soorten auto's hetzelfde toe. De elektromotor gaat toch niet opeens als een enorme kachel fungeren bij hogere snelheid om meer energie te verspillen? Waar zou de extra opgenomen energie anders aan verloren kunnen gaan? Een pluspunt van de elektromotor is dat hij bij alle snelheden redelijk efficiënt werkt; efficiënter dan een brandstofmotor.

    Als je kijkt naar de toename in verbruik tussen rijden met 100 km/u en 160 km/u dan zal dit denk ik bij EV's en brandstofauto's ongeveer gelijk zijn.

    Kijk maar eens naar de data op bijvoorbeeld de volgende sites:

    https://cleantechnica.com/2018/07/15/tesla-range-plotted-relative-to-speed-temperature-graphs/
    https://www.quora.com/Whats-the-relationship-between-the-speed-of-a-vehicle-its-fuel-consumption
    https://www.quora.com/Are-electric-cars-less-efficient-at-higher-or-lower-speeds

    Als je naar de data van de eerste twee links kijkt, dan verbruiken een Tesla S100 als een VW Golf TSI uit 2009 respectievelijk zo'n 75 tot 90% meer elektriciteit/brandstof als gereden wordt met 160 km/u i.p.v. met 100 km/u (de toename in verbruik bij de Tesla zou dus volgens deze data nog minder zijn dan bij de Golf, maar de Tesla heeft ook een relatief erg lage luchtweerstand).

    Er zit wel een verschil als je kijkt naar de toename van 30 km/u naar 80 km/u, maar dat is omdat bij 30 km/u de brandstofauto gemiddeld heel erg inefficiënt is. Over die snelheidsranges hebben we het echter denk ik niet als over hard rijden gesproken wordt.
     
  4. Infant

    Infant Karting

    Dec 23, 2015
    125
    The Netherlands
    Full Name:
    René
    Bij sommige auto's is dit vast het geval. Maar bij sommige auto's is de aangegeven range op benzine/diesel ook onbetrouwbaar. In mijn ervaring met zowel de P85D (ok, dat waren maar 2 weken) als de Taycan: what you see is what you get. Staat er 30 km, dan red je het nog tenminste 30 km.
     
  5. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Andretti Molletti likes this.
  6. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat is ook de reden dat ik met mensen die niet of nauwelijks in een EV hebben gereden in discussie ga. ook het comfort (stilte) is niet uit te leggen in woorden.

    Dat moet je ervaren.

    net zoals het rijden op 1 pedaal (=gas/watt. waardoor je het een pedaal niet of nauwelijks meer aanraakt)

    Voor mij staat vast na +20 jaar BMW dat die er niet meer gaat komen. Ondanks mindere bouw kwaliteit of gemis aan geluid.
     
  7. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik rij veel EV's de laatste tijd, dus kan er prima over mee praten. Ik ben geen echte fan, dus kijk meer naar de pure feiten.
    Hier heeft 1,5 maanden een Model 3 gestaan en we hebben nu een Hyundai Kona. De Kona heeft best goede cijfers qua haalbare range. Als je rustig rijdt, haal je 400KM. Dat is heel veel voor een EV.
    Model 3 niet, die zit gewoon 30-40% naast de opgegeven WLTP-waarde. Die is dus veel onzuiniger dan dat Tesla meldt. Dus op papier is het 500km, maar in de praktijk eerder 330km.
    Als je gas gaat geven is het helemaal erg. Als je dat weet, hoeft het ook niet erg te zijn hoor, je moet alleen vaak laden.
     
  8. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Altijd goed om naar feiten te kijken, maar dan zou je misschien ook naar een wel heel "basisfeit" als de wet van behoud van energie moeten kijken. Op basis daarvan kan eenieder direct begrijpen jouw eerdere stelling dat het energieverbruik bij EV's bij sneller rijden veel meer toeneemt dan bij brandstofauto's bijna niet kan kloppen want dan zou er ergens een weg zijn waarlangs extra energie verspild wordt. Zonder uitlaat waarlangs energie in de vorm van warmte kan ontsnappen, zou de verspilde energie dus ergens (in de vorm van warmte?) in de auto zelf terecht moeten komen. Ik zou niet weten waar en hoe.

    Verder haal je natuurlijk bij enigszins sportief rijden de opgeven WLTP verbruikswaardes van brandstofauto's ook bij lange na niet. Daar zit dus ook geen verschil tussen brandstofauto's en EV's.
     
  9. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Klinkt als een Tesla Model 3 SR+, klopt dat?
    Ik heb een Tesla Model 3 LR, dat is een hele andere ervaring.
     
  10. Infant

    Infant Karting

    Dec 23, 2015
    125
    The Netherlands
    Full Name:
    René
    Er zijn best een aantal goede EV’s die het “leuk” doen als auto.

    Er is maar één goede auto die “toevallig” een EV is. Ik zou zeggen Harry: probeer die eens.
     
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Eigen mening mag en eigen ervaring kan verschillen. Maar het moet wel blijven kloppen.
    Niet iedereen is voor EV’s en het zal ook nooit 100% gaan vervangen. Het is een weg die ingeslagen is en er altijd (bij) zal blijven.
    Als er weer een alternatief komt (die bruikbaar is) zal ik die ook gaan proberen. Maar voorlopig is die er nog niet.
    Doorgaan met het “vaste” ritueel was voor mij een uitgekauwd concept.
    Ik kijk uit naar de volgende optie, hoop die nog mee te mogen maken op een moment dat ik er wat aan heb.
     
    marcos likes this.
  12. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Wat betreft het meerverbruik bij hoge snelheden van EV's spelen er veel meer factoren dan eerder genoemd. Waar CW een vd belangrijkste is, lees ik nergens iest over het werkingsgebied vd beide motoren. De ICE kan met de versnellingsbak aardig in het juiste werkgebied gehouden worden, maar de EV ontbeerd een transmissie met meerdere overbrengingen. Ja maar die is altijd in zijn werkingsgebied... Toerental van die motoren ligt bij hoge snelheden 2x (of meer) hoger dan die van een ICE ... Mechanische verliezen gaan bij een verdubbeling van het toerental kwadratisch...
    Ik heb me daarom ook verbaasd bij de intro van de Golf GTE dat die ineens een EV motor MET transmissie (DSG) had!
    Daarnaast kan de CW waarde vd Tesla wel goed zijn, maar mogelijk heeft hij ook down force ontdekt? Er zijn werkelijk zoveel factoren die mee spelen dat je het per auto moet bekijken. Het brandstofverbruik van een Aygo neemt bij hoge snelheden ook extreem toe.. Dus ook het type ICE is belangrijk.
    Zonder types te noemen blijft het een hocus pocus vergelijking
     
  13. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Het was een LR uit 2019.
     
  14. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie


    Klopt helemaal. Ik vergelijk natuurlijk verschillende auto's met elkaar.
    Als je met een Model 3 140-150km/u rijdt en regelmatig geniet van de acceleratie, dan haal je amper 300km.
    Als ik dat met mijn BMW 130i doe, dan haal ik gewoon nog steeds 500km.

    Ik heb ooit ook gemerkt dat mijn toenmalige BMW 118D zuiniger was dan de Alfa MITO 1.3 JTD die ik daarna reed. Die Mito zou juist extreem zuinig zijn (1:25) en was daarom maar 14% bijtelling, maar dat gold alleen als je met 100 op de cruise control reed.
    Dus toen ik daar ook gewoon 160 mee ging rijden, zoop dat ding meer dan die BMW 118D. Slecht verhaal.
    Beetje net als bij EV's dus :)
     
    Andretti Molletti likes this.
  15. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Dat is vreemd want ik haal veel meer.
    Ik zou behoorlijk mijn best moeten doen om maar 330km actieradius te krijgen uit een lading.
    Mijn actieradius, afhankelijk van de weersomstandigheden, is minimaal 350km bij koud weer tot max 475km bij goed weer.
    En daarbij hou ik van een stevige rijstijl.
     
  16. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Lol. Vroeger reed ik in een zucht naar italie. Ik stopte alleen om te tanken. Tegenwoordig rij ik maximaal 250km om vervolgens 30 minuten of langer verplicht te pauzeren. Niet door EV of ICE, maar gewoon door de kids...

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  17. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Blij dat ik met de benzine auto daar geen rekening mee hoef te houden. 350km is niet echt veel en dan is het nog niet eens echt koud geweest in Nederland.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  18. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Volgens mij bedoel je met de laatste zin:

    "Als ik dat met mijn BMW 130i doe, dan haal ik gewoon nog 500km."

    Het woord "steeds" suggereerde dat de range met een rustige rijstijl ook maar 500 km is en in tegenstelling tot bij een EV het geval is niet afneemt als je overschakelt van rustige naar sportieve rijstijl. Het bereik bij rustige rijstijl zal veel hoger zijn. Op basis van de oorspronkelijk door de fabrikant opgegeven verbruikscijfers waarschijnlijk zelfs wel richting de 800 km. Als je harder gaat rijden, gaat volgens mij bij een brandstofauto en EV de range omlaag en haal je de door de fabrikant opgeven waardes in beide gevallen bij lange na niet. Bij de gemiddelde brandstofauto begin je alleen met een hogere waarde dan bij de gemiddelde EV waardoor je bij sportief rijgedrag meer bereik overhoudt.
     
  19. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Met die 130i haal je misschien 600km hoor, maar meer niet.
    Vandaar dat het mij zo opvalt dat die EV's zo zuipen bij normaal doorrijden.

    Maar misschien moet je een Tesla oid meer vergelijken met een Gallardo. Die doet ook 0-100 in 4 sec ongeveer en zuipt ook altijd :)
     
  20. Infant

    Infant Karting

    Dec 23, 2015
    125
    The Netherlands
    Full Name:
    René
    #645 Infant, Dec 22, 2020
    Last edited: Dec 22, 2020
    Range is leuk, maar ervaring leert dat zolang de range >300km is het binnen Nederland althans prima te doen is allemaal met een EV. Een non-issue dus. Uitzonderingen daargelaten uiteraard, maar een range van 600km hier in Nederland is eigenlijk nergens voor nodig, zeker niet als je een privé oplader op je oprit hebt. Ik betwijfel of veel van ons met grote regelmaat meer dan 300km op een dag rijden...

    Tesla heeft van range echt een "dingetje" gemaakt, net als van de acceleratietijd. Het is altijd de eerste vraag die men stelt terwijl het er hier bijna niet toe doet. Natuurlijk was het behelpen met de eerste EV's: 150km range en traag opladen. Maar dat is al lang niet meer de realiteit.

    Mijn Taycan staat hier 's nachts aan de laadpaal en is dus 's ochtends altijd vol. Ik, en met mij velen, rijden onder normale omstandigheden maximaal tussen de 150 en 250 km op een dag... dus ik hoef nooit te stoppen om te laden (alleen eens gedaan om te proberen) want kom altijd weer thuis.

    Ik heb dit jaar welgeteld 1 uitstapje gemaakt naar Groningen en terug (totaal +/- 330km). Niet hoeven stoppen om te laden, alhoewel er wel de mogelijkheid was (veelvuldig); ook op de bestemming. En gewoon flink doorgereden over de A6 want het is een takken-eind. Auto niet op range-mode (gebruik ik nooit) en gewoon trappen.
     
    Jonkheer and ChrisW1 like this.
  21. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Dus tijd zat om te laden tussendoor ;)
     
  22. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Ik heb het dan ook over kou onder vriespunt.
    Tevens leg ik zelden zoveel km's af op een dag.
     
  23. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Dit dus :)
     
  24. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    De meeste mensen hebben geen oprit om de E auto op te laden, veel mensen zijn afhankelijk van openbare laadpunten die dan vrij moeten zijn dicht bij huis om tussentijds bij te laden. En dan zijn er nog automobilisten die in de stad wonen waar parkeren met vergunning een compleet drama is, laat staan een vrij oplaad punt in de buurt van je huis te kunnen vinden.

    Kort samengevat en kleinere range is per definitie een achteruitgang.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  25. Infant

    Infant Karting

    Dec 23, 2015
    125
    The Netherlands
    Full Name:
    René
    Ik denk dat er hier (FerrariChat) toch een flink aantal mensen zullen zijn met oprit. Sterker nog, verhoudingsgewijs zal het percentage privé opritten hier waarschijnlijk hoger liggen dan op Opel- of KiaChat ;-)

    Of de (kleinere) range een achteruitgang is, is dus situatie afhankelijk. Maar in (heel) veel gevallen is het in Nederland prima leven met een EV.
     
    ChrisW1 and Jonkheer like this.

Share This Page