De Winterstop!? | Page 84 | FerrariChat

De Winterstop!?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by marcos, Oct 8, 2012.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,899
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Hoeveel km heeft de 458 nu gedaan Mel? Ik zit op 80.000 en heb de originele blokken nog zitten (net terug van Alex) en kan er nog wel even mee door.
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,110
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Tik foutje, moet natuurlijk € 1000 zijn i.p.v. € 100 :)
     
  3. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,110
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    52.000 km nu, incl tracktime.

    Omdat ze dunner worden wordt alles veel warmer Fred.

    IJzeren achterplaat van de blokken laat dat ook duidelijk zien nu

    Kijk naar de plaatjes, je ziet dat ze te heet werden, barsten ....

    Met 3 mm te gaan waren ze echt aan het einde ... wacht niet te lang ... 80.000 lijkt me vreemd ....

    Op de 458 zijn dezelfde callipers als de Scuderia als ik het goed heb .... zijn anders dan de F430.
     
  4. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Mss heeft de F430 andere (hardere) remblokken? 80K km is wel erg veel namelijk.
    Kan wel zijn dat de schijven dan weer sneller slijten.
     
  5. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Fred remt nooit :rolleyes::p

    Ik heb er een gewoonte van gemaakt bij al mijn auto's zoveel mogelijk op het blok af te remmen.
    Hierdoor gaan remblokken heel lang mee.
     
    Harry-SZ likes this.
  6. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,899
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik heb het even nagekeken, nooit de remblokken vervangen en 80.000km op de klok/genots meter :D

    Aan de andere kant, wel de motorsteun-rubbers al vervangen zag ik in de facturen, wat weer aan de vroege kant is vind ik.
     
  7. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Hoi Mel, waarom heb je kopervet gebruikt? Ik neem aan dat je Carbon Ceramic rotors hebt? Had/heb je last van piepen? En is er vanuit Ferrari ooit toestemming gegeven om kopervet te gebruiken? Ik heb er erg slechte ervaringen mee nl.
     
  8. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    NOOIT koperverbinding gebruiken bij remmen. Al helemaal niet als je abs/esp hebt.

    Gebruik keramisch vet of specifiek remmenvet.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Ik denk ik zeg het wat voorzichtiger ;)
    Maar goed als iets wel of niet mag moet je het wel onderbouwen vind ik.
    In de racerij komt het met regelmaat voor dat kopervet te heet wordt en indikt, korrelig wordt. En als je het dan op de zijkanten smeert gaan blokjes stroef lopen en sneller slijten. Tevens kan ik me voorstellen dat de hitte geleiding juist bij Carbon Ceramische remsystemen totaal ongewenst is. De warmte is veel extremer en kan nu beter de remzuiger en dus klauw in. Ceramisch vet (zijkanten blokjes) lijkt me beter (geen vet nog beter) , maar op de achterzijde zou ik liever niets doen. Er zitten als het goed is anti piep plaatjes op de achterkant van de blokken?
    Ik lees dat je blokken circa 50+k hebben, hoeveel mm voering had je nog over en hoeveel zijn de nwe?

    De remblokken zijn niet harder of zachter bij bepaalde types. Het idee is dat de remschijven een autoleven meegaan, dus de blokken slijten. Maar er is veel minder slijtage dan bij ijzeren rotors. Ceramisch is nou eenmaal harder en kan veel beter tegen hoge temperaturen.
    Wat wel een "dingetje" is, is de onderstel elektronica! In de comfort-stand en ook de sport-stand (minder) remmen de achterremmen voortdurend om de auto te corrigeren. Op het circuit ruik je dat behoorlijk! (Als je tenminste gas geeft :p ). Ik begreep dat achterremblokken soms eerder gaan dan voor remblokken en dat rijden in de comfort-stand dus extra slijtage geeft!

    Voor zover mijn onderbouwingen, ik ben benieuwd naar die van jullie!
     
    Harry-SZ likes this.
  10. jaapio

    jaapio Karting

    Feb 19, 2016
    155
    Bruinisse, the Netherlands
    Full Name:
    Jaap
    #2085 jaapio, Oct 23, 2020
    Last edited: Oct 23, 2020
    Ik heb goede ervaringen met het stoppen van piepen bij mijn auto mbt het gebruik van kopervet, en nog geen nadelige gevolgen hiervan gezien, na ongeveer 8000km.

    Het is mij wel opgevallen dat de achterblokken even snel lijken slijten als de voorrem blokken, ik heb er nog niet mee op het circuit gereden, maar als ik een wat enthousiaster een stukje binnenweg neem dan zijn de achter remmen merkbaar warmer dan aan de voorzijde.
     
    Melvok likes this.
  11. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Ik werk voor automotive toeleverancier (zonder de merknaam te noemen: we maken veel verschillende autoonderdelen maar oa ook wasmachines, cirkelzagen en verwarmingsketels)

    Problemen met slijtageindicatoren, ABS/ESP-storingen en remklauwen die vast gaan zitten worden in veel gevallen veroorzaakt door kopervet.

    Het laatste wordt veroorzaakt doordat
    kopervet niet goed tegen hoge temperaturen kan.

    De genoemde storingen worden veelal veroorzaakt doordat kopervet een goede elektrische geleider is.
    Toen "we" ABS en later ESP op de markt brachten, is alle autofabrikanten geïnstrueerd nooit kopervet te gebruiken bij het vervangen van remdelen maar keramisch vet.
    Op veel markten werd zelfs een tubetje bij het doosje remblokken gevoegd.

    Keramisch vet heeft geen geleidende eigenschappen.


    Hoewel de meningen verdeeld zijn kun je kopervet prima gebruiken op een oudere, doorsnee auto zonder ABS.

    Ferrari's zijn gemaakt om hard mee te rijden, dus ook om hard mee te remmen. Voor kopervet worden de remmen te heet.
     
    Andretti Molletti likes this.
  12. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Dank voor je antwoordt Marnix, dan zitten we dus wat dat betreft wel op één lijn ;)

    Als er verschil is met de 458 dan denk ik eerder dat dat in de onderstelafsteling zit (dus ingrepen zijn minder van het ESP/ABS)
     
  13. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Het einde van al dat vervelende plaatwerk is in zicht. Over een paar weken moeten we klaar zijn, dan gaat ie eindelijk naar de spuiter!!



    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,110
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Het is maar een fractie wat ik er aan kopervet op deed mannen, ik weet dat ook allemaal wel :)

    Zonder iets op de verf van de nieuwe blokken is natuurlijk ook niet goed … (en dat witte ATS vet heb ik idd ook)

    De blokken waren nu nog 3mm, nieuw 10 mm …

    Veel interessanter lijkt me dat we dus zelf onze remmen kunnen onderhouden en

    daarmee de onderhoudskosten een beetje in de hand kunnen houden.
     
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,899
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat lukt heel goed Mel, minder (niet) remmen! Dat al 80.000km lang :D
     
  16. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,110
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ik ben benieuwd Fred.

    De waarheid kan wel eens heel anders zijn. Voor hetzelfde blijken ze verglaasd te zijn … ga maar eens ronsvragen.

    Dan opeens … geen remmen meer … wil je dat riskeren ?

    Laat de blokken eens inspecteren … simpel, in 10 min heb je er 1 uit …

    Let wel: ook bij mij gaf de indicator nog niks aan … ik deed het preventief … en ben er heel tevreden over. :)
     
  17. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    De wizzard kennende laat hij Fred niet rondrijden met versleten remmen, dus ik denk dat het wel goed zit...

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Jonkheer likes this.
  18. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Het zijn keramische remmen, zeg maar eeeuh glas .. kunnen keramische remmen dan verglazen?
    Verglazen is het uiterst hard worden vd toplaag vd remblokken, ze remmen dan nog steeds alleen piepen als dolle en hebben iets minder frictie.
    Zelfs als de remvoering weg is dan heb je nog staal op staal of in dit geval staal op keramiek. Je remmen vallen dus niet zomaar uit.
    Had je vroeger een auto die naar links/rechts trok bij een defecte rem, dan is dat nu even anders want de onderstel electronica corrigeert dat!

    Blijft staan dat het uiterst ongewenst is de zijkanten in te smeren met een vet dat kan verharden. Je blok kan wat scheef gaan staan en dan scheef afslijten... dat gaat ook ten koste van je schijf, wil je dat? Gebruik keramisch vet, geschikt voor extreem hoge temperaturen. (of niks want ik denk dat Ferrari dat voorschrijft?).

    Dat zelf doen is prima, maar je moet ook open staan voor ervaren techneuten en zo proberen voor alle reparaties/klussen het beste te kiezen. Dit is m.i. het gevaar van internet. Iedereen kan een beschrijving geven van hoe zijn deurbel te repareren, zlechts bij een enkeling gaat er een belletje rinkelen dat een procedure niet (geheel) klopt ;)

    Waar ik dus blij van zou worden is een topic met in en outs (Do and Don't) van keramische remmen :)
     
    hautessa and Jonkheer like this.
  19. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,899
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ze piepen niet maar doen het fantastisch, nog steeds. Vorig weekeind nog "getest" :rolleyes:
     
  20. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Gaat het dan om een Carbon Ceramisch remsysteem op een F430?
     
  21. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,899
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Yep

    Zal de wizzard eens vragen wat een gemiddelde is voor dit type schijven en blokken is
     
    Andretti Molletti likes this.
  22. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,110
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Schijven wil je niet (moeten) vervangen Fred ... setje kost K€10 ... :-(
     
  23. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,110
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Er zullen maar bitter weinig members hier zijn die zoiets zelf gaan doen Dre ....

    Vandaar dat ik het in mijn draadje DIY on the 458 zet ... en krijg daar wel respons van "doeners"...
     
  24. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Jij dus!

    En de Fyra was ook een Italiaanse "doener" ... maar of we daar blij van worden :D
     
  25. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Ik ben vandaag met mijn Mondial naar de keuring geweest. Met een bang hart want de vorige keer in 2012 was het CO gehalte iets te hoog. Ze hebben toen een oogje dicht geknepen. En deze keer wilde ik niets aan het toeval overlaten. Afspraak gemaakt met een Bosch dealer. Bij mijn verschijnen bleek net zijn CO meettoestel stuk te zijn gegaan. Maar geen nood, hij kende iemand in de buurt die hem wel kon helpen. Wij er samen naartoe en aan het meettoestel gehangen. De linkerkant van de uitlaat eerst geprobeerd....1,95 % dus een goed resultaat. Voor alle zekerheid de rechterkant van de uitlaat ook geprobeerd...oeps 4,25. Niet zo goed, met het risico afgekeurd te worden op de keuring. Dus het kleine schroefje op de fuel distributor uitgedraaid en een inbus sleuteltje gezocht die in dat gaatje past. Niet te vinden in die hele garage. Ondertussen merk ik dat de CO terug is gevallen tot 1,95. Dus met dat schroefje eruit, zakt de CO en de motor blijft regelmatig draaien. Goed om te weten voor iedereen die met een K-jetronic rondrijdt. Als je dat beschermschroefje eruit draait, zakt de CO waarde en de motor draait normaal verder.
    Zie op de foto de schroef met kruiskop aan de rechterkant. Normaal gezien zit daar een kleiner schroefje binnen in een kleine cilinder, net boven de inbus regelschroef. Dat kleine schroefje heb ik eruit moeten boren want kreeg het er niet uit. De keuring is goed verlopen en de CO die wordt nog wel geregeld in de volgende weken.

    Image Unavailable, Please Login
     

Share This Page