Corona (Politieke inhoud goedgekeurd) | Page 10 | FerrariChat

Corona (Politieke inhoud goedgekeurd)

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 328gts1987, Mar 22, 2020.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-kleinzieligheid-van-coronanationalisme-wordt-steeds-zichtbaarder~b1ed1116/



    COLUMNSANDER SCHIMMELPENNINCK
    De kleinzieligheid van coronanationalisme wordt steeds zichtbaarder
    16 augustus 2020

    Vorige week was ik in Denemarken. Omdat Zweden nog steeds op ‘oranje’ staat en ik donderdag gewoon Op1moest presenteren, kon ik mij de verplichte twee weken thuisisolatie waarmee een bezoek aan Zweden bestraft wordt niet veroorloven. Omdat mijn vriendin afspraken had in haar thuisstad Göteburg en dus niet naar Nederland kon komen, kwamen we op het idee om dan maar net buiten het Deense Helsingor samen te komen. Een smal stukje Kattegat scheidt die stad van het Zweedse Helsingborg, waarmee het met een snelle ferry verbonden is.

    Zo kon ik mijn door de Nederlandse overheid ‘oranje’ verklaarde vriendin, die haar dagen grotendeels onder water of op vrijwel onbewoonde eilanden slijt, gewoon zien. Denemarken heeft Zweden namelijk wel gewoon op ‘geel’, en Nederland heeft Denemarken op zijn beurt ook op ‘geel’. Ja, Kafka had corona erg interessant gevonden. Ondertussen is de situatie in Zweden al geruime tijd stabiel. Langzaam wordt duidelijk dat Zweden, dat corona altijd als een marathon zag in plaats van een sprint, zo’n beetje dezelfde cijfers kan overleggen als Nederland. Er is een vergelijkbare oversterfte per miljoen inwoners als in Nederland, het enige betrouwbare cijfer met betrekking tot mortaliteit, en de economie lijkt iets minder te lijden te hebben gehad, vooral het midden- en kleinbedrijf (mkb).

    Toch heeft het buitenland dankzij voortdurende emojournalistiek de overtuiging dat Zweden de coronaduivel is, die zijn bejaarden met sadistisch genoegen de dood injaagt. Het dieptepunt was de massale verdraaiing van een interview met Anders Tegnell, de Zweedse Jaap van Dissel, uit juni, waaraan zelfs kwaliteitsmedia als The New York Timesmeededen. Tegnell legde in dat interview rustig uit waarom hij achter zijn beleid staat, maar gaf ook eerlijk toe dat er fouten zijn gemaakt in de bescherming van ouderen. Niet anders dan in Nederland dus, nu steeds duidelijker wordt hoe vooral slechte ventilatie in verpleeghuizen een killer bleek.

    De transparantie van Tegnell is een teken van zelfvertrouwen, maar de buitenlandse pers zag een ideale stok om Zweden mee te slaan – ‘Zie je wel! Zweden geeft toe fout te zitten!’. Die stok wordt ook gretig door Buitenlandse Zaken en het RIVM gebruikt. Wie bij die naar elkaar wijzende instanties vraagt waarom Zweden nog steeds op ‘oranje’ staat, krijgt geen enkel inhoudelijk antwoord, maar wel een schaamteloze verwijzing naar het verdraaide interview van Tegnell. Dat de media een Twitterprobleem hebben, waarbij elke oprisping van zichzelf vervelend rancunevolk wordt opgebakken tot ophef of incidentenjournalistiek is al erg genoeg, maar dat deze oprispingen het beleid van Buitenlandse Zaken bepalen en resulteren in volstrekt arbitraire kleurcodes is onacceptabel.

    Kroatië werd op 21 juli, op het hoogtepunt van het toeristenseizoen, het volgende slachtoffer van de oranje willekeur. Tot woede van de Kroaten; waarom hebben de toch zeer conservatieve Duitsers het land dan wel op ‘groen’? Zweden heeft Nederland inmiddels ook maar op ‘oranje’ gezet, net als het Verenigd Koninkrijk Nederland op ‘oranje’ zette, nadat Nederland dat land op ‘oranje’ zette. In de diplomatie noemen ze dat reciprociteit, normale mensen noemen het kleutergedrag.

    De kleinzieligheid van het coronanationalisme wordt hoe langer deze crisis duurt alleen maar zichtbaarder. Mensen die zich normaliter keurig uitspreken tegen xenofobie klampen zich opeens vast aan de schijnveiligheid van nationale grenzen en geven af op andere landen. De overheid jaagt haar burgers angst aan voor het buitenland, terwijl de besmettingen vooral in de eigen achtertuin oplopen. Wat overigens helemaal geen groot probleem is, zolang zich dat niet of nauwelijks vertaalt in extra ziekenhuisopnames en doden.

    Nederland heeft een fout gemaakt door de coronacrisis bij het publiek voor te stellen als een tijdelijk ongemak, in plaats van een marathon. Ontoelaatbare vrijheidsbeperkingen als quarantaineverplichtingen, zelfs bij een negatieve test, zijn net als het wijzen naar ons omringende landen paniekerige pogingen om het eigen ad-hocbeleid te maskeren. Corona gaat voorlopig niet weg, dus deal ermee op een volwassen manier, die uitgaat van eigen verantwoordelijkheid. Kon Brussel de Europese kleuterklas maar tot de orde roepen.
     
    MvT likes this.
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Komende verkiezing maar stemmen op Premier de Hond:rolleyes:

    Dat gezegd hebbende vraag ik me langzamerhand af welk gedonder er gaat komen nu het publiek kennis van zaken gaat krijgen en blijkt dat Covid-19 helemaal niet op "lijst A" van WHO thuishoort (stond op lijst B2 t/m 2017) https://www.rivm.nl/meldingsplicht-infectieziekten/welke-infectieziekten-zijn-meldingsplichtig

    RIVM moet morgen verantwoording af gaan leggen in de recht zaal over de adviezen en modellen die zijn aangehouden en zullen zich verweren met lijst A voorschriften van WHO....
    Ik denk dat dit het begin is van de "opoffering" RIVM. De uitspraak zal wel lang op zich laten wachten maar de eerste stap is gezet.
     
    rob.kruiswijk likes this.
  3. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,114
    The Netherlands
    Fred ik snap jou niet...waarom zoveel commentaar op de huidige gang van zaken? Wat een kinderachtig gedram allemaal over die paar regels die nog over zijn in Nederland. Is het nou echt zo moeilijk om een beetje afstand te houden? Maar de meeste Nederlanders geloven pas dat er een probleem optreedt als ze het met eigen ogen zien. Dus eerst moeten er weer allemaal slachtoffers vallen en daarna komt er weer een nieuwe lockdown. Waardoor je veel minder vrijheid krijgt, dan je nu hebt. Of waardoor je zelf in het ziekenhuis belandt, of je familieleden sterven.
    Ik heb absoluut te doen met de ondernemers die hun levenswerk zien instorten. Maar als je geen corona maatregelen neemt, en er een gigantische uitbraak komt waardoor mensen massaal aan het zuurstof moeten komen te liggen, werknemers langdurig ziek worden, klanten niet meer naar winkels durven te komen, het buitenland alle grenzen met Nederland dichtgooit omdat Nederland gezien wordt als corona-brandhaard : dan stort de economie nog veel meer in. En worden de ondernemers en werknemers nog veel harder getroffen. Onder de huidige maatregelen kunnen de meeste ondernemers zich nog redelijk redden. Niet iedereen helaas. Maar dat ligt dus meer aan het feit dat het virus er is, dan aan de maatregelen.

    Niemand had een corona draaiboek bij de hand wel? We hebben geroeid met de riemen die we hadden en we leven hier godbetert in Nederland ipv Amerika bijvoorbeeld. Hier is overheidssteun en hoef je niet onder een brug te leven. Hier heb je recht op medische verzorging ongeacht je verzekering of afkomst.

    In de strijd tegen corona zijn we inmiddels overgegaan naar de strijd tegen de coronamaatregelen en beperkingen. We zetten alles in: cijfers, vergelijkende statistiek, overtuigingen/ideeën, epidemiologie, irritaties/frustraties, anti-autoritaire gevoelens en...de onderbuik.

    Waar ik me ernstig zorgen over maak, is het wantrouwen tegenover elkander: we laten elkander niet meer uitspreken en/of luisteren maar half. We zijn vooral gefocust op ons gelijk halen; vooral niet naar de consensus/overeenkomst - - laat staan dat we naar een insteek werken waar we allemaal mee kunnen leven. We blijven maar blaaskaken.
     
    Nasa1990 and Harry-SZ like this.
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ieder heeft recht op zijn mening Frans, ook hier (op een openbare chat)....

    Echter is het inmiddels wel bewezen dat de eerste maatregelen (waar ik ook aan mee heb gewerkt, en nog, dagelijks en verpicht zelfs) niet helemaal aansluiten op de kennis die we inmiddels hebben opgedaan. Het langer aanhouden (en dus moedwillig beschadigen) is onzinnig en getuigd niet van vooruit zien en rekening houden met iedereen of zoals jij verwoord: "wantrouwen tegenover elkander"...

    Er is geen discussie in NL eerder een dictatoriaal leiderschap die maar 1 koers kent en daar moet (en zal) een eind aan komen.
    Ik wil geen gelijk, ik wil dat we normaal doen, accepteren dat er ziektes zijn die we (gedeeltelijk) kunnen bestrijden maar geheel uitbannen is onmogelijk.
    Echter ze blijven angst en verwarring verkondigen en dat haalt ons uit het normaal doen, dat moet stoppen. Breng berichten van de aantallen herstelden die het virus dus hebben verslagen (+500.000 in SA, in NL zijn die cijfers onbekend gehouden)

    Wij kunnen heel goed leven in een maatschappij waarbij er rekening met elkaar (of groepen) wordt gehouden, daar zijn (extreme) wetten niet voor nodig, zeker niet die in strijd zijn met grondrechten. Dat zijn de zaken waartegen ik mij verzet en op kom voor de democratie.

    Ik merk dat voor jou de 1,5 mtr afstand geen (zware) consequenties heeft maar ik ken er genoeg die door die regel zonder werk staan, ook in mijn branch ligt niet alles stil. Maar zo'n "onschuldige" regel heeft grote gevolgen. Moet je maar eens in de beurzen branch gaan informeren of de bouw of de horeca...

    Jij kan misschien deze periode (zonder?) consequenties overbruggen maar ik zie ondernemers ten onder gaan. Hun levenswerk geheel/gedeeltelijk verdampen.
    Dat telt in mijn ogen net zo zwaar maar wordt geen rekening mee gehouden. Maar dat is mijn mening, niets meer en niets minder.
     
    ypsilon, Ajax de 1e and rob.kruiswijk like this.
  5. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Het wordt tijd dat de regering, RIVM en de media verantwoording af gaan leggen in de rechtszaal.
    De corona maatregelen zijn achter gesloten deuren genomen, dit is onacceptabel. Alles moet geopenbaard worden.

    Het is heel normaal om besluiten te valideren met nieuwe en oude wetenschappelijke feiten, hoe langer dit tegen gehouden wordt hoe meer onrust in de maatschappij.

    Veel mensen hebben last van cognitieve dissonantie, zijn niet kritisch. staan niet open om de feiten te zien of boven water te krijgen, kijken eenzijdig naar problemen en genomen maatregelen, hebben doorgaans een te sterk vertrouwen in anderen en kunnen daardoor weinig bijdragen aan de huidige stand van zaken rondom de corona maatregelen.

    De snelste vooruitgang die we nu kunnen krijgen is via de rechtszaal en alle besluitvorming modellen en data te openbaren en te valideren. Het is niet anders.

    Daarna kunnen er gepaste maatregelen getroffen worden om ons land te beschermen en daar houd het dus op met de verantwoordelijkheid van de coalitie.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
    Ajax de 1e and 328gts1987 like this.
  6. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,631
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Hocakes, MvT and 328gts1987 like this.
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
  8. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    MvT likes this.
  9. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Zonder lockdown is Zweden op een punt gekomen qua aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en doden dat de vergelijking met landen als Nederland, België, Frankrijk, Spanje e.d. meer dan goed kan doorstaan.

    Het volgende artikel schijnt er in ieder geval weer eens wat licht op.

    https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2020/de-soepele-zweedse-corona-aanpak-in-de-praktijk~v395793/

    Geen paniek. Geen onderschatting. Gewoon rationeel kijken naar waar je mee te maken hebt en daar logisch en haalbaar beleid op richten.

    Dat hadden wij als nuchtere Hollanders ook kunnen doen. Helaas hebben de paniek, kuddegedrag en een bizar soort zelfcensuur van de media hier een rationele analyse, een rationele open discussie en een rationeel beleid in de weg gestaan. Jammer dat hierdoor net als in veel andere landen een enorme rekening is ontstaan die nog steeds verder oploopt.

    Het is nu onderhand wel eens tijd om kritsch te evalueren waar we met Covid mee te maken hebben en hoe we daarmee om willen/kunnen/moeten gaan. In dat kader kun je niet om analyses heen van de diverse landen waar uiteenlopende maatregelen zijn genomen.

    Helaas lees je de afgelopen maanden vrijwel niets over de ontwikkelingen in Zweden. Wellicht is dat zo omdat de berichtgeving daarover het tegenovergestelde van sensatie en paniek zou weergeven en daardoor minder interessant wordt gevonden op de redacties. De media houden van 'hot topics' die langere tijd 'hot' blijven en uitgemolken kunnen worden om kijkers en lezers te trekken. In dat kader is het natuurlijk minder interessant om verhalen te publiceren die Covid relativeren. Bij bijvoorbeeld CNN zou dit er denk ik zeker niet door komen. Covid en BLM moeten tot minimaal 3 november 'hot' blijven. Daarna zal het wel weer in de dezelfde overdreven vorm gaan over in ieder geval klimaatverandering; ook zo'n onderwerp waar je tot maart met eenzijdige berichtgeving over werd doodgegooid (waarbij ik trouwens niet wil zeggen dat ik niet geloof dat de aarde opwarmt of dat de mens hier geen bijdrage aan heeft; het gaat mij om overdreven sensationele berichtgeving tot boodschappen aan toe dat de aarde zo ongeveer vergaat als we niet binnen 10 jaar radicaal van koers wijzigen).

    Misschien wordt er ook wel niet over geschreven omdat het succes in Zweden niet goed afstraalt op de media die zich totaal niet kritisch hebben opgesteld t.a.v. enerzijds de zeker initieel enorm overdreven eigenschappen en gevolgen die aan het virus werden toegedicht en anderzijds de totaal overtrokken maatregelen zoals lockdowns die werden ingevoerd. Het zou in Zweden totaal uit de hand gelopen moeten zijn als de initieel geschetste eigenschappen van het virus juist waren geweest en maatregelen als lockdowns echt nodig waren geweest. Het tegendeel is echter waar.
     
    ypsilon and rob.kruiswijk like this.
  10. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Bijgaand het artikel uit de Volkskrant van vandaag:

    Terwijl de wereld in lockdown ging, bleef Zweden open. Die zachte aanpak lijkt nu te werken: het aantal besmettingen neemt drastisch af. Maar blijft dat zo? Niemand weet het zeker. ‘De situatie is heel precair.’

    Door Peter Giessen | Foto's & video Marlena Waldthausen 28 augustus 2020, 20:16
    Boulebar Tanto aan een verre rafelrand van de hippe wijk Södermalm is een kruising tussen een Duitse Biergarten en een Frans dorpsplein, met lange tafels en een meisje in een guide de pétanque-T-shirt dat de regels van het jeu de boules uitlegt. Bij de ingang staat een bord: ‘Houd 1 meter afstand. Was je handen. Blijf zitten als je drinkt of eet. Blijf thuis als je je een beetje ziek voelt.’ Voor elk spel worden de ballen gedesinfecteerd.

    Toch lijkt het virus ver weg, als de Zweedse zomeravond invalt en de gekleurde lampen worden ontstoken. Aan de tafels wordt het gebod van 1 meter afstand vrolijk genegeerd. ‘We zijn niet meer bang’, zegt Daniel Öhrmann (40), vertegenwoordiger.

    ‘Het is weer genormaliseerd. In april was de sfeer heel gespannen. Nu lijkt het alsof we aan het einde van de pandemie zitten. Ik vind dat ook wel gevaarlijk. We weten niet wat er nog gaat gebeuren’, zegt Henrik ***erberger (46), designer.

    Lockdownsceptici
    De afgelopen maand had Zweden minder besmettingen dan de meeste andere landen, ondanks een coronabeleid dat soepeler is dan elders. Toen de rest van Europa gedwongen thuis zat, konden de Zweden nog gewoon naar het café om een biertje te drinken. Zweden werd daarom het favoriete land van alle lockdownsceptici in de rest van de wereld. Het sprookje leek voorbij toen eind mei duidelijk werd dat in Zweden veel meer doden waren gevallen dan in andere Scandinavische landen. Korte tijd was Zweden zelfs het land waar de meeste doden per hoofd van de bevolking werden geconstateerd.


    Nu, drie maanden later, ziet de wereld er weer heel anders uit. Zweden heeft het virus onder controle, terwijl strenge landen als Frankrijk en Spanje worstelen met nieuwe uitbraken. Moeten we toch weer naar Zweden kijken? Vanaf het begin hebben Zweedse politici benadrukt dat de strijd tegen corona een marathon is, en geen sprint. Draconische maatregelen hebben snel effect, maar kunnen niet lang worden volgehouden.

    Precair
    Is het Zweedse model toch een succes? ‘Ik weet het niet. Het probleem is dat we niet precies weten waarom we het virus beter onder controle hebben’, zegt Sten Linarsson, hoogleraar moleculaire biologie aan het Karolinska Institut en een vroege criticus van het Zweedse coronabeleid. ‘Het is nu zomervakantie, de scholen zijn dicht, er zijn weinig mensen aan het werk. In de zomer leven Zweden veel meer buiten. Dat zijn allemaal factoren die een rol spelen. Het is heel moeilijk te zeggen wat er over een paar weken of een paar maanden gebeurt. De situatie is heel precair.’

    In Zweden werden evenementen met meer dan 50 deelnemers verboden, maar basisscholen, restaurants, bars, winkels en sportscholen zijn altijd open gebleven. Niettemin is corona overal aanwezig. Op het perron van de Arlanda Express van het vliegveld naar het centrum van Stockholm wordt omgeroepen dat iedereen afstand moet houden. In de trein is slechts de helft van de zitplaatsen in gebruik. Toch dragen alleen Poolse en Nederlandse zakenreizigers een mondkapje. De Zweden hebben een lichtere omgang met het virus.

    Anders Tegnell
    ‘We zijn heel gelukkig met Anders Tegnell en met een regering die naar experts luistert in plaats van naar het populisme’, zegt een in scherp zakenpak gestoken jurist op weg naar een afspraak in het centrum van Stockholm. Anders Tegnell is de Jaap van Dissel van Zweden. De 64-jarige chef-epidemioloog van het Folkhalsömyndigheten, het Zweedse RIVM, is een nationale held geworden. Een man uit Stockholm liet zelfs het gezicht van de ascetisch ogende bureaucraat op zijn arm tatoeëren. Modeverkoopster Christina Grape (64): ‘Ik heb geprofiteerd van het beleid van Anders Tegnell. Ik hoop dat hij gelijk heeft.’

    Dat hoopt Anders Tegnell zelf natuurlijk ook. Alleen weet hij het evenmin, zegt hij, in een spreekkamer van zijn instituut. ‘Het is zeker te vroeg om te zeggen dat onze strategie succesvol is. We weten niet wat er zal gebeuren in de herfst, al verwachten wij vooral lokale uitbraken die met lokale middelen kunnen worden bestreden. Maar onze strategie laat wel zien dat je ook zonder een lockdown een drastische en snelle reductie van het aantal besmettingsgevallen kunt krijgen, met de zachte methoden die we in Zweden toepassen. Het duurde iets langer, maar we hopen dat de resultaten stabieler zal zijn. zegt Tegnell, ontspannen en informeel gekleed in een poloshirt.

    T-cellen
    Hoewel Tegnell ontkent dat hij streeft naar groepsimmuniteit, hoopt hij wel op het effect daarvan. Als relatief veel mensen besmet zijn en daardoor immuun zijn geworden, kan het virus minder snel circuleren. Volgens schattingen zou inmiddels 17 procent van de inwoners van de regio-Stockholm antistoffen tegen het coronavirus in zijn bloed hebben, veel minder dan de 60 procent die voor groepsimmuniteit vereist is. Maar volgens sommige wetenschappers kan immuniteit ook worden aangetoond door de analyse van T-cellen – een omstreden methode. In dat geval zou 40 procent van de inwoners van de regio-Stockholm inmiddels immuun zijn, zei een collega van Tegnell op de Zweedse radio.

    ‘Immuniteit kan de snelle daling van het aantal besmettingsgevallen in Zweden voor een deel verklaren, omdat de daling sneller is in gebieden die veel besmettingen hebben gehad’, zegt Tegnell. ‘Maar immuniteit is veel ingewikkelder dan we in het begin dachten. Sommige wetenschappers zeggen dat T-cellen belangrijk zijn, andere niet. Ik probeer het te begrijpen, maar ik kijk vooral naar de besmettingscijfers en daar ben ik blij mee.’

    In één opzicht heeft Zweden het slecht gedaan in de coronacrisis. Het aantal doden is veel hoger dan in Scandinavische landen met een strenger beleid. Volgens berekeningen van de Financial Times was de oversterfte in Zweden 24 procent, tegenover 6 procent in Denemarken en 0 in Noorwegen. Zweden is te vergelijken met Nederland, waar de oversterfte 27 procent bedroeg. ‘In dat opzicht heeft de Zweedse aanpak gefaald. Er zijn veel mensen overleden die niet dood hoefden te gaan. Dat is gewoon een feit’, zegt moleculair bioloog Sten Linarsson.

    Hoge sterfte
    Volgens Tegnell heeft de hoge sterfte te maken met specifieke factoren. Veel doden zijn gevallen in de ouderentehuizen. De medische zorg in die huizen schoot tekort, nadat ze werden overgeheveld van de ziekenhuizen naar de sociale diensten, en deels werden geprivatiseerd.

    Bovendien vindt Tegnell dat Zweden niet alleen met andere Scandinavische landen moet worden vergeleken. ‘Onze cijfers zijn niet slechter dan die van Groot-Brittannië, Nederland of België. In sommige opzichten lijken we op veel op die landen. De regio-Stockholm is heel dicht bevolkt. We hebben veel immigranten, een groep die relatief zwaar getroffen is.’

    Tegnell wordt nog altijd gesteund door 60 procent van de Zweedse bevolking. De krachtigste oppositie komt van wetenschappers die het virus energieker willen bestrijden. Zweden breekt met zijn traditie van een staat die goed voor zijn burgers zorgt, vond viroloog Lena Einhorn: ‘Mijn hele concept van het stabiele, verstandige Zweden is overhoopgegooid.’

    De breuk met het verleden is inderdaad opvallend, zegt historicus Lars Trägårdh. ‘Tijdens de aids-epidemie van de jaren tachtig nam Zweden juist de meest draconische maatregelen van heel Europa. Contacten van besmette mannen werden opgespoord en in verplichte quarantaine geplaatst. Privacy en individuele rechten speelden geen rol in een autoritaire, paternalistische verzorgingsstaat’, aldus Trägårdh. Sindsdien is Zweden liberaler geworden, zegt hij, meer dan andere Scandinavische landen.

    Toch past het zachte coronabeleid in de Zweedse cultuur van groot sociaal vertrouwen. De Zweedse staat vertrouwt zijn burgers: grondwettelijk is het onmogelijk de vrijheid zo sterk te beperken als in Frankrijk of Spanje gebeurde. Omgekeerd vertrouwen burgers de staat en zijn instituties. Ze luisteren naar de autoriteiten zonder dat daarvoor wetten of boetes nodig zijn.

    Wereldrecord volgzaamheid
    De Duitse essayist Hans Magnus Enzensberger schreef ooit dat de Zweden het wereldrecord volgzaamheid houden. Ook in Zweden wordt gesproken over feestende jongeren en overvolle bars, maar volgens Anders Tegnell worden de corona-adviezen nog altijd door 80 tot 90 procent van de burgers opgevolgd.

    Bij dat sociaal vertrouwen hoort een geloof in een land dat goed wordt bestuurd, volgens de kalme principes van ratio en wetenschap, wars van paniek en de waan van de dag. ‘Zweden zijn nogal verliefd op het idee dat ze een modelland vormen dat beter is dan alle anderen’, zegt historicus Trägårdh. Dat maakt het gemakkelijker een afwijkende koers vol te houden.

    Op een doordeweekse dag is het rustig in het centrum van Stockholm. De metro braakt geen forensen meer uit, want de meeste mensen werken thuis. Over de kasseien van Gamla Stan, de oude stad, lopen nauwelijks toeristen. Zo ligt er een zachtheid over de Zweedse zomer van 2020. Niemand weet waar deze zomer voor staat. Misschien is het ergste achter de rug, misschien vormen deze maanden slechts een gelukkig tussenspel.

    De wereld is een gigantisch experiment geworden, maar de Zweden zijn nog altijd overtuigd van zichzelf. Dat ze deze zomer niet welkom waren in een groot deel van Europa lijkt ze allerminst te deren. ‘Ik ga altijd naar Frankrijk, maar daar had ik nu geen zin in. Ik ga toch niet met een mondkapje lopen?’, zegt Tommy Johansson (64), gepensioneerd ict’er. ‘Waarom zou je naar een heet land willen, als het in Zweden zo mooi is in de zomer?’, zegt historicus Trägårdh. ‘De grens met Denemarken was gesloten, maar volgens mij vonden vooral de Denen het erg dat ze niet meer naar Zweden konden.’

    Image Unavailable, Please Login
     
    rob.kruiswijk likes this.
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Duidelijk artikel Chris. Hier en bij onze oost-buren loopt met afname in vertrouwen op een goede afloop (en kans op 2e golf) de spanningen op. Iets wat je niet ziet in Zweden waar vanaf het begin een open debat (en adviezen) is gevoerd en vrijwillig is opgevolgd. Niet alleen de burger houdt het daar ook langer vol maar ook de economie. Het vertrouwen daar in het beleid is daar ook stabiel, iets wat je hier en om ons heen niet kunt stellen.

    Gisteren weer duizenden mensen de straten op in Berlijn (en honderden in Den Haag) met de schreeuw om ten minste een open/gemeenschappelijk debat te openen.
    Zolang dat niet gebeurd zal het alleen maar erger worden vrees ik.

    A.s. Maandag zijn ook de "onzin" verplichting van maskers in Amsterdam en Rotterdam weer voorbij. Ik blijf het zeggen; niet verplichten wel adviseren werkt beter. Het is dan aan de mensen zelf of ze dat dan doen of niet en dus ook hun eigen risico. Vertrouw je het niet? Blijf dan weg of vertrek.
    Dat is ook precies wat er op de Dam speelde met die demonstratie. Achteraf nul besmettingen, NUL!

    Het muilkorven (lees: dreigen van boetes) voor een gehele bevolking zal alleen maar meer onrust (en agressie?) opwekken. Zeker als diegene met de grootste mond daarover er zich zelf niet aan houdt. Hoe geloofwaardig ben je dan nog (als beleid-maker)?

    Het was beter geweest om het feest uit te stellen, iets wat vrienden van mij (met pijn in het hart) ook hebben (moeten) besluiten. 2021 kan het hopelijk wel in alle vrijheid. Ik hoop het voor hun beide (en ons allemaal)
     
    Ajax de 1e, ChrisW1 and rob.kruiswijk like this.
  12. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Waarom worden er geen hydroxychloroquine + zink tabletjes uitgedeeld door de overheid? Je hoort er niets meer over.

    Nog geen tijd gehad om het te testen?


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  13. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    kom op man, je lijkt Trump of Bolsonaro wel....

    Ciao
    Oscar
     
    djfrens likes this.
  14. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    #240 ChrisW1, Sep 1, 2020
    Last edited: Sep 1, 2020
    Het probleem met hydroxychloroquine is denk ik dat het in het het sterk verdeelde politieke krachtenveld in de VS terecht is gekomen is en daarna niet meer objectief in het nieuws komt. Omdat Trump het als doorbraak heeft gepresenteerd, komen CNN met de hele linkse media in het geweer om het volk duidelijk te maken dat het middel niet werkt en zelfs dat het schadelijk voor de gezondheid is. De rechtse media en complotsites proberen weer te overdreven de positieve werking van het middel duidelijk te maken. Hier in Nederland hebben we natuurlijk vooral te maken met de naar de standaarden in de VS gemeten linksere media; van nature hebben de gemiddelde Nederlander en zeker de gemiddelde Nederlandse journalist al meer met de Democraten dan met de Republikeinen en dat is met Trump nog veel meer het geval.

    Volgens mij is het wetenschappelijk bewijs voor/tegen hydroxychloroquine veel minder zwart/wit dan dat erover geschreven wordt.

    Ik vond enige tijd geleden het volgende artikel in Newsweek van een professor van Yale wel een goede casus voor het middel schetsen op basis van een groot aantal aangehaalde onderzoeken, waarbij hij vind ik ook de verstoring van de wetenschap door de politieke agenda's goed verwoordt:

    https://www.newsweek.com/key-defeating-covid-19-already-exists-we-need-start-using-it-opinion-1519535

    Als je in het Nederlands wil lezen waarom het middel niet werkt, dan vond ik dit wel een redelijk artikel:

    https://www.nu.nl/coronavirus/6070412/waarom-hydroxychloroquine-geen-kansrijk-middel-tegen-covid-19-meer-is.html

    Het artikel in nu.nl is voor Nederlandse begrippen uitgebreid, maar je ziet wel dat er aan 'cherry picking' van onderzoeken wordt gedaan. Juist die onderzoeken worden eruitgelicht die geen positieve correlatie tussen genezing en het middel aantonen. Als je dat met elk medicijn zou doen, dan zouden er weinig medicijnen overblijven die we nog wel ergens voor mogen gebruiken.

    Om aan te tonen dat het middel werkt tegen Covid heb je wel grote onderzochte populaties nodig waarbij je ook nog mensen die al erg ziek zijn moet uitsluiten (volgens mij is de meerderheid van de 'kennerts' het er wel over eens dat zo'n antiviraal middel niet werkt als het virus met al zijn gevolgen al wijd verspreid is). Dit maakt dat het onderzoek naar of het middel werkt niet erg eenvoudig is. Eerdere anekdotische berichten over huisartsen die melden dat ze tientallen tot enkele honderden mensen met hydroxychloroquine hadden genezen zeggen m.i. helemaal niets. De sterftekans van Covid is namelijk heel gering; veel lager dan dat veel mensen dachten (en misschien nog steeds wel denken) op basis van de paniekverhalen die ze over zich uitgestrooid kregen.

    Mogelijk overlijden er qua ordegrootte maar 1 op de 1000 mensen die met het virus besmet worden (waarvan een redelijk deel sowieso nog maar een korte levensverwachting had). De gemiddelde leeftijd van de (mede) door Covid overledenen in NL is de laatste 5 maanden ook nog eens rond de 83 jaar. Als je als huisarts dus geen verzorgingstehuis in jouw patiëntenkring hebt, zou het sterfterisico wel eens kunnen dalen tot minder dan 1 op de 1000 geïnfecteerden. Een 'succesverhaal' van een huisarts die enkele tientallen of zelfs honderden patiënten heeft (zien) genezen, zegt dus denk ik niet zoveel.
     
  15. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Ik ben benieuwd hoe het RIVM gaat aantonen dat het corona vaccin van Janssen Vaccines WEL werkt. In Nederland kun je €4700 krijgen als test persoon (proefkonijn) om te testen of het vaccin veilig is. Daar zal de test wel ophouden, of het werkt zullen we nooi weten met een muterend virus.

    Het griep vaccin heeft nog nooit gewerkt. En echt veilig is dat ook niet.

    Het zal vanavond wel ter sprake komen in de pest (pers) uitzending van Rutte/deJonge hoe goed ze er bovenop zitten en de enorme vaccin vooruitgang zal zeker benoemd worden. We zijn aan het testen bingo.

    Ik vergelijk het met F1. Qualifying versus een echte prestatie leveren. Bij de F1 is het duidelijk afgevlagd bij de finish. Bij griep en corona is er echter geen finish en worden de spelregels tijdens de race veranderd.






    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  16. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Aantonen dat een vaccin werkt zal denk ik nog wel lukken, als ze de procedures met vereiste testaantallen snel maar goed doorlopen.

    Wat denk ik een groter risico is, is dat ze mogelijke negatieve bijwerkingen van een vaccin over het hoofd zien als het in korte tijd geïntroduceerd wordt. Dat zou niet de eerste keer zijn:

    https://edition.cnn.com/2020/09/01/health/eua-coronavirus-vaccine-history/index.html

    Een mooi passend voorbeeld is denk ik wat in 1976 in de VS is gebeurd. Ze waren toen bang dat er een nieuw virus was van de orde van de Spaanse Griep. Alles werd gemobiliseerd om snel een vaccin te ontwikkelen. Dat 'lukte'. Het werd ook snel bij een kwart van de Amerikanen geïnjecteerd .... totdat het snel werd gestopt omdat ze erachter kwamen dat:
    • het vaccin schadelijke bijwerkingen had, en
    • het nieuwe griepvirus helemaal niet zo gevaarlijk was en dat daar geen vaccinatie voor nodig was

    https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2009-apr-27-sci-swine-history27-story.html

    Ik weet dat De Jonge in volle vaart richting vaccinatie wil lopen, maar ik zou het volstrekt debiel vinden als een snel ontwikkeld Covid-vaccin aan anderen dan de hoogste risicogroepen wordt uitgedeeld. Er is bijvoorbeeld nog geen gezond persoon onder de 25 in NL overleden aan Covid. Waarom zou je dan jongeren inenten met een snel ontwikkeld vaccin?
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nou, Rutte roept dat de maatregelen blijven zoals ze zijn, alweer.... Hij doet dan omdat "de cijfers" wel dalen maar nog niet zijn zoals 1 juli.
    Nu ben ik op die dag jarig (dan blijven dingen meer in je geheugen hangen) en weet dus dat er toen meer IC bezettingen waren maar minder (bekende) besmettingen.
    En laat hij nu juist die besmettingen (niet de IC aantallen) gebruiken als argument.

    Het is logisch dat er meer bekende besmettingen zijn op dit moment om dat er tegenwoordig getest wordt, iets wat nog niet gebeurde op 1 juli...dhuhhh

    Het is werklijk een verdraaide wereld en ze blijven maar vasthouden aan ingestelde maatregelen die achterhaald zijn, dit terwijl er middelen beschikbaar zijn waarmee je ook mensen kunt redden maar geven die niet vrij.
     
  18. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Chris,
    > Aantonen dat een vaccin werkt zal denk ik nog wel lukken, als ze de procedures met vereiste testaantallen snel maar goed doorlopen.

    Net zoals bij het griep vaccin? Ik ken mensen van 65 jaar die met het griep vaccin gestopt zijn omdat ze toch griep kregen en bijwerkingen kregen na vaccinatie. Na het stoppen met vaccinatie hebben ze geen bijwerkingen gekregen, en dat zit niet tussen de oren.

    Enig idee hoe ze gaan aantonen dat het corona vaccin werkt, de PCR test die nu gebruikt wordt is waardeloos en geeft vals positieven waar we nu mee bang gemaakt worden. Dus hoe gaat men dat dan aantonen met vereiste test aantallen ? een andere PCR test of gewoon liegen en bedriegen zodat de regering niet uitgelachen wordt en nog een kans maak met de volgende verkiezingen.

    Ben benieuwd hoe jij dat ziet.
     
  19. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik kan me voorstellen dat een griepvaccin lastiger is dan een vaccin tegen Covid. Bij het griepvaccin gaat het om een vaccin dat tegen meerdere virussen effectief moet zijn. Ze moeten volgens mij bij het maken van dit vaccin lang van tevoren inschatten welke virussen in het komende seizoen (vooral) actief zullen zijn, waarbij de virussen zich volgens mij nog kunnen muteren. Ik begrijp wel dat er vaak wel een bescherming uit komt, maar ik ken de verhalen die jij noemt over bijwerkingen ook.

    Bij Covid gaat het om een vaccin tegen 1 virus, wat het potentieel eenvoudiger maakt. Er zijn genoeg vaccins tegen 1 kwaal die goed werken. Misschien dat dit virus zich ook gaat muteren, maar volgens mij zijn er experts die hoop putten uit het feit dat veel mensen o.b.v. mogelijke eerdere contacten met de meerdere al bestaande coronavirussen al een redelijke bescherming tegen dit nieuwe coronavirus lijken te hebben. Dan zou een vaccin effectief kunnen blijven ook al muteert het virus zich.

    Het aantonen of het werkt is denk ik relatief simpel. Je moet het volgens de bestaande testprotocollen aan heel grote aantallen mensen in de testfase toedienen. Dat moet natuurlijk wel gebeuren in een omgeving waar nog veel Covid rondgaat. Vervolgens moeten er van degenen die het vaccin hebben gekregen niemand of vrijwel niemand nog Covid krijgen zodat je statistisch kunt aantonen met vergelijking naar de populatie die het vaccin niet heeft gehad, dat het vaccin werkt.

    Wat heel veel lastiger is, is om aan te tonen dat het vaccin geen bijwerkingen heeft. Daar is het in het verleden ook meermaals misgegaan. Bijwerkingen kunnen soms pas heel veel jaren later naar boven komen. Vandaar dat normaal gesproken er ook redelijk wat jaren genomen wordt voor het goed testen van een vaccin. Ik ga in ieder geval niet voor in de rij staan bij het uitdelen van het vaccin. Ik ben alleen bang dat de overheden straks zo graag het vaccin toedienen dat ze dit willen 'stimuleren' door je bijvoorbeeld niet een land binnen te laten zonder vaccinatie.

    Volgens mij valt het trouwens wel mee met de 'false positives' van de PCR-test. Ik heb verhalen daarover ook gelezen in de afgelopen maanden maar het klinkt mij meer als 'fake news'. We hebben in NL in juli weken gehad met >60k tests en maar rond de 0.5% positieve testen (nu zitten we weer een paar procent hoger maar nog niet op de circa 30% waar we in de piekperiode op zaten). Er zijn landen als China, Zuid Korea en Taiwan waar het percentage positieve testen heel veel decimalen achter de 0% ligt. Dat kan niet als de PCR test regelmatig onterecht een positieve uitslag geeft. Ik denk dat de kans op 'false negatives' misschien nog wel veel groter is: je bent al door iemand besmet, het virus is zich net aan het ontwikkelen in jouw lichaam maar er zitten nog geen of te weinig virusdeeltjes op het uitstrijkje dat ze maken om de PCR-test positief te laten uitslaan.

    Wat de PCR-test natuurlijk niet vertelt, is of je van het in jouw lichaam aanwezige virus ook echt ziek wordt (dat worden de meeste mensen dus niet of nauwelijks), of je aan de begin- of eindfase zit van de ontwikkeling van het virus in jouw lichaam en of je nog besmettelijk bent.
     
  20. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Met enige tegenzin heb ik toch maar het rapportje geopend dat je hierboven hebt geplaatst.

    Niet onverwacht was het van het baggerniveau dat ik had verwacht. Wat dat clubje m.i. fout doet waardoor ze niet echt serieus genomen worden, is dat ze vooringenomen proberen om alles wat met corona en het coronabeleid te maken heeft onderuit te halen. Zo'n soort vooringenomenheid of tunnelvisie verwijt ik juist degenen die het Coronabeleid hier vanaf februari hebben vormgegeven. Dat maakt zeker niet dat ik dan fan wordt van een organisatie die een tegenovergestelde tunnelvisie heeft.

    Er staan veel subjectieve opmerkingen in het rapportje met suggesties dat er veel 'false positives' (kunnen) voorkomen, maar goed onderbouwd is dat niet. Het rapportje heeft al helemaal geen verklaring voor waarom er regelmatig bijna niemand positief uit de test komt. Dat zou niet kunnen als er regelmatig 'false positives' getest worden.

    Om maar een statistisch relevant voorbeeld te noemen: in Australië zijn nu zo'n 6,3 miljoen testen afgenomen. Daarvan is maar 0,4% positief. Als je naar afzonderlijke staten kijkt, dan is er 1 uitschieter naar boven met 0,9% en zijn er diverse staten met bij elkaar meer dan 1 miljoen testen met slechts 0,1% positieve testen. Waar zijn dan al die 'false positives'?
     
  21. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,285
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Niemand hier iets te melden over Grappergate............???? :D:D:D:D
     
  22. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  23. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Tja, ik had in zijn situatie (net als verschillende vrienden van mij) gekozen voor 2021. Dan kun je (hopelijk) "normaal" iedereen uitnodigen en benaderen op zo'n belangrijk moment in je leven. Hoewel ik daar nu langzaam aan begin te twijfelen, 2021 is al dichtbij.

    Wat hem "overkwam" door niet uit te stellen tot 2021 is hem dus volledig aan te rekenen door die keuze te maken. Dat hij vervolgens "betrapt" wordt is niet handig in zijn voorbeeld functie en bedenker van maatregelen.

    Echter de acties erna en zijn valse verklaringen reken ik hem zwaar aan. We zijn allemaal mensen en "in de spontaanheid van het moment" is alles mogelijk. Maar moedwillig valse verklaringen geven doe je bewust en met opzet.

    Kortom voor het feit zelf had ik niet meer gedaan dan tik op de vingers, voor de periode erna met zijn uitleg meer. Dat heeft zijn geloofwaardigheid bij mij gereduceerd tot nivo aftreden. Niet alleen hij maar ook het OMT is qua geloofwaardigheid aangetast. Als het virus werkelijk zo levensgevaarlijk en besmettelijk is als zij al maanden beweren? Het is wel aangetoond (protest op de Dam, enz) dat het minder is dan beweerd en daar voegt hij nu een bewijsstuk aan toe.

    Dat er door deze affaire (weer) wordt gekeken naar het aantekenen op strafblad (waar ik het van meet af aan tegen was) vind ik hypocriet.
    Daar is maar 1 weg in: alle dossiers vernietigen (op enkele bijzondere zaken na).

    Dat er nu met een andere visie wordt gecontroleerd (meer preventief gericht ipv boetes uitdelen) is een wijze les die wellicht meer toegepast kan worden, bijvoorbeeld in het verkeer :rolleyes:
     

Share This Page