Corona (Politieke inhoud goedgekeurd) | Page 3 | FerrariChat

Corona (Politieke inhoud goedgekeurd)

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 328gts1987, Mar 22, 2020.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik weet het niet maar Geert komt er ook steeds mee. Ja, gisteren moesten wij ons bezoek aan familie die vlakbij het strand in Heemskerk staken en rechtsom keert. Ik blijf erbij. Gooi alles open of zet het helemaal op slot! Het heeft totaal geen zin als je meer bewegingsruimte geeft als overheid en dat de lokale overheid vervolgens de teugels strakker aantrekken.
     
  2. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Grappig hoe je via e-auto’s uiteindelijk bij Corona terecht kan komen.....laten we het straks maar snel weer over ootootjes gaan hebben. Maar even mijn reactie op MdHond zelden ben ik het met hem eens, maar ik zit (door mijn bedrijf) nu behoorlijk diep in Corona overleg (VWS en zo) en ik begreep de 1,5 meter ook niet. In studies (CFD) waarbij iemand hoest of kucht in bijvoorbeeld een supermarkt is de besmetting veel verder dan 1,5 m. Vele 10-tallen meters. Buiten is er weinig risico door de enorme luchtverplaatsing (die er altijd -zeker in Nederland- wel is). Alleen als je achter iemand fietst kun je een volle laag krijgen dus doe dat niet..... Kantoor, restaurant of andere gesloten ruimte met mensen en 1,5 meter? Kansloos. Minstens vele meters en goede luchtverversing. Enfin, gebaseerd op boerenverstand, CFD analyses en praktijkgevallen.....

    Ciao
    Oscar
     
  3. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,340
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Het mag duidelijk zijn dat de huidige corona maatregelen veel te ver gaan. We zijn nu een aantal maanden verder en je maakt mij niet wijs dat het RIVM met al hun buitenlandse partners nu nog steeds niet weet onder welke primaire condities een (corona of griep) virus feitelijk voor 99% verspreid wordt. Of moet ik concluderen dat het RIVM incompetent, corrupt, of afgeperst is?
    Als deze feiten geopenbaard worden zal blijken dat er goedkoper en eenvoudigere manieren zijn (dan een vaccin!) om een corona (of griep) epidemie te voorkomen.

    Gelukkig komen er steeds meer en grotere discussie over de corona maatregelen welke achter gesloten deuren genomen zijn door een vooraf geselecteerde (politieke) groep wetenschappers en experts welke alleen naar eigen belangen kijken en daardoor adviezen van buiten de groep weigeren te steunen of te onderzoeken. Ook zien we deze vooraf geselecteerde groep (nu bekende Nederlanders) vaak op TV om de OMT beslissingen constant te verdedigen en de angst er goed in te laten zitten totdat er een vaccin is.

    Gelukkig komen er nu wetenschappelijke rapporten met feiten bovenwater waardoor de NL Politiek, OMT en RIVM , EU, WHO, UN zwaar onder vuur komen te liggen.

    En dan krijg je dus wrijving in de samenleving.

    Dr. Erwin Kompanje (klinisch ethicus aan het Erasmus M.C. Rotterdam) een Nederlandse wetenschapper dus heeft ook (corona) feiten benoemd, een duidelijke visie en geeft interessante feedback op de genomen corona maatregelen

    https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/corona-kwestie/de-werkelijke-psychische-en-fysieke-corona-schade/

    Niet te vergeten er komen ook weer verkiezingen aan, de huidige coalitie en met name VVD staan er weer goed voor met meer zetels. Er is dus geen enkele reden om de corona maatregelen sterk te veranderen.
    Het gaat beter dan ooit met de VVD. (geen malieveld demonstratie, geen Nexit, etc) wat willen ze nog meer, de ingeslagen weg is goed en (nog) niet doodlopend. Ze kunnen altijd nog het RIVM opofferen, de schuld geven voor achteraf verkeerde maatregelen en het RIVM hervormen, (mooi woord) het volk zal er weer intrappen., niets aan de hand dus.

    Over de VVD zorg bezuinigingen van 2018 waardoor o.a.het aantal IC bedden (met personeel) gereduceerd is van 2600 tot 1100 in 2020 hoor je niemand, het blijft een heel moeilijk onderwerp omdat dit wel de PRIMAIRE reden is voor de lockdown.

    Maar minister Bruno Bruins ging vooraf (toevallig?) onderuit en kon geen kamer vragen meer beantwoorden over zorg bezuinigingen waardoor andere lieden er een draai aan geven.

    We zitten in de eerste fase er zijn en komen nog veel meer feiten bovenwater welke de corona maatregelen zullen ondermijnen.

    Het moet dus eerst echt goed fout gaan voordat er politiek hervormd moet worden er worden gelukkig steeds meer mensen wakker.

    Het kabinet strooit met (corona) belasting geld ook buiten NL richting de EU, WHO en UN maar dat zal iedereen ontgaan zijn.

    Zelf verwacht en hoop ik er een strijd van multinationals zal ontstaan tegen de farmaceutische industrie welke enorme belangen hebben in de corona epidemie en graag o.a. (verplichte) vaccins willen verkopen zoals ook door het kabinet wordt verkocht om uit de lockdown te komen.

    Dus volhouden





    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Goed te lezen dat meer en meer de nonsens inzien welke ons wordt opgelegd door een incompetente napraters.
    Ben geen fan van Trump maar snap dat hij $500milj schrapt richting WHO. dat moeten we ook met RIVM doen in NL. Rekenen wij wel af met VVD op volgende verkiezingen. Ze gaan dit niet onder de pet houden tot die tijd.
     
  5. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Nou, Maurice heeft het voor elkaar "Deze video is verwijderd wegens schending van de servicevoorwaarden van YouTube."
     
  6. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Dit heeft YouTube regelmatig gedaan in de afgelopen maanden met meningen die niet in lijn zijn met die van de Corona-paniekzaaiers. Diverse filmpjes van medici en wetenschappers die vraagtekens plaatsten bij het gevoerde Corona-beleid van de meeste regeringen zijn door YouTube verwijderd.
     
  7. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,340
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Schandalig dat dit gebeurt, past waarschijnlijk niet in de agenda van iemand die iets anders wil.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Blijkt dat niet alleen onze vrijheid (het is tegen de grondwet om bezoekers in ons eigen huis tegen te houden middels een noodwet) maar ook de uiting van vrije mening welke wordt gecensureerd (ook een grondwet).
    Ik vraag me echt af waar dit allemaal op uit gaat komen nu onze grondwetten aan de kant worden gezet, iets wat in oorlogen gebeurt (dacht ik)...
     
  9. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,340
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    MvT and ChrisW1 like this.
  10. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Wooow, die longarts slaat de nagel op de kop.
    Dit filmpje moest in alle huiskamers, waar dan ook ter wereld vertoond worden.
     
  11. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Interessante video.

    Ik ben benieuwd hoe lang dit op YouTube mag blijven staan.
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Laatste ontwikkeling: RIVM krijgt onder noodwet bevoegdheid alle GSM data te gebruiken. "Om besmettingen te kunnen beperken"....o_O

    Als dit geen DDR praktijken zijn, wat dan wel? Onder de noemer Corona worden alle (burger)wetten gebroken. Als ik wist hoe ik daar tegen in verzet kon komen deed ik het. Wat hier gebeurd in NL is ongekend en zeer zeker niet in de haak.
     
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het bewijs is er eindelijk:
    Aerosols verspreiden Corona in besloten/ongeventieleerde ruimten. In buitenlucht zijn luchtstromen te sterk voor kans op besmetting.
    Lockdown heeft sterfte cijfer niet drastisch verlaagd (lees: was dus niet nodig, Zweden is op de juiste weg),
    Niet iedereen kan Corona krijgen (heeft te maken met afscheiding vocht in longblaasjes, deze verschillen per individu), niet iedereen kan hierom ook Corona verspreiden.
    Modellen gebruikt door RIVM hebben in de basis te conservatief gerekend, R-nul factor (mensen waren al immuun voor Covid variaties en ons immuun systeem bestaat uit meer dan 1 linie van verdediging)
    1,5mtr samenleving is een illusie en onhaalbaar (en duidelijk niet noodzakelijk)

    Kortom de politiek heeft zich laten leiden door wetenschappers (lees: RIVM) die on-onderbouwd conclusies trokken en blind WHO volgde.
    Wij burgers zijn ongegrond geschonden in ons grondrecht en politiek probeert de deksel op de beerput te houden om gezicht verlies te voorkomen en overtreden daarbij nogmaals de grondwet (vrijheid van mening uiting/pers vrijheid)

    https://www.maurice.nl/2020/05/30/kijk-naar-dit-interview/


    Boeiend en wetenschappelijk onderbouwd interview, Den Haag is aan zet en zal RIVM op-offeren om hun eigen (politieke) hachje te redden.
     
  14. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Google, facebook doen dit al jaren. De vraag is of je er bewust mee omgaat. Dat is met deze noodwet een beetje moeilijk anders dan je telefoon uit te zetten. Wat is dus ga doen. Deed het al op sommige momenten. Lekker even terug naar 1980/1990 :p.
     
    328gts1987 likes this.
  15. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,340
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Ik vroeg mij eerder af of het RIVM incompetent, corrupt of omgekocht is. Volgens mij alle drie? Wat doet dat instituut eigenlijk voor de Nederlandse burger. Ik had al vraagtekens nadat ik de RIVM website bestudeerd had aan het begin van de corona crisis. Zolderkamer artiesten zijn het.

    Fred vroeg Wat doe je er aan?

    Nou bij voorbeeld om te beginnen de staat en RIVM aanklagen met “dood door schuld” dat levert wel kijk cijfers op.
    Even een andere blik hieronder

    https://www.xandernieuws.net/algemeen/ex-nrc-journalist-en-politicoloog-zien-staatsgreep-en-corrupte-tirannie-in-nederland-ontstaan/


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
    Bas likes this.
  16. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Interssant stuk. Zitten hier een daar wat kanten aan waar ik mijn kanttekening bij plaats (nano transmitters, verplicht stellen vaccineren) maar er staan inderdaad zaken in die wel opmerkelijk zijn:

    De functie van de media is tegenwoordig niet meer het volk te informeren over de voor hen belangrijke ontwikkelingen, maar te blijven beweren wat het voorgeschreven verhaal beweert,’ vervolgt de oud hoogleraar. ‘Als ze dat niet zouden doen, dan zouden deze journalisten –die niet langer als journalisten hun werk doen- hun baan verliezen. Het is ontzettend belangrijk dat mensen gaan beseffen dat de media zijn opgehouden u te informeren over de belangrijkste dingen.’
    Als ik nu op dezelfde wijze met integriteit bij het NRC verslag zou willen doen over deze zaken, zou ik niet mijn baan kunnen houden.’

    Van der Pijl: ‘Maar het gaat niet alleen over feiten die je niet meer mag noemen, maar ook over het in diskrediet brengen van mensen die wel een compleet beeld willen brengen.’ Dat wordt op een ronduit kwaadaardige wijze gedaan door kritische denkers die met steekhoudende argumenten komen.
    Rob Elens’ gesprek met Ab Gietelink (Café Weltschmerz) werd zelfs op verzoek van het RIVM van YouTube gehaald. Daarnaast werd het massaal bekeken gesprek van Maurice de Hond met Pim van Galen onvindbaar gemaakt.

    Volgens een onderzoek van Nieuwsuur zou 15% van de bevolking ‘samenzweringsdenkers’ zijn, omdat ze geloven dat het coronavirus uit een laboratorium afkomstig is. Terwijl het nota bene een gevierde Nobelprijswinnaar was, HIV-ontdekker Luc Montagnier, die dit -ook op grond van zijn eigen onderzoek- heeft bevestigd. Maar hij wordt, net als tal van andere internationale experts, gewoon genegeerd door de Nederlandse media. (Inmiddels beginnen de eerste Westerse media langzaam toe te geven dat het virus vermoedelijk in een lab is geconstrueerd).

    ‘We spreken hier over een misdadige situatie. Het verbieden van dit middel (HDQ) dat in de eerste lijn kan worden ingezet, en het (online) onzichtbaar maken van de mensen die daar positieve ervaringen mee hebben gehad, veroordeelt een groot aantal mensen om door te schuiven naar die tweede fase, waar zoveel mensen overlijden. En als ze het wel overleven, houden velen er beschadigde longen aan over.’

    "De regering Rutte moet eind april al hebben geweten dat het niet nodig was om door te gaan, maar dat zou gezichtsverlies hebben betekend. Ze moeten gelijk krijgen, dus we krijgen nieuwe propaganda. Zo komt er bijvoorbeeld een ‘wetenschappelijk test’ om te kunnen zeggen dat HDQ niet werkt.’ En hoe doen ze dat? Door het cruciale zink in deze therapie opzettelijk weg te laten, en dan werkt het inderdaad niet. ‘Dit is puur bedrog,’ zegt Van der Pijl."

    ‘Behalve onze regeringsleiders hebben helaas ook maar weinig parlementariërs laten zien dat ze karakter, ruggengraat en kennis van zaken hebben. Ook aan de media heb je niets, want die werken voor twee Belgische concerns, dus voor de overheid. Het parlement heeft zich monddood laten maken, en de maatschappij laat zich gek maken met de anderhalve meter samenleving, wat helemaal geen samenleving is


    Vandaag maar weer het terras op. Ik vernam dat BOA's niet gaan controleren (jammer, want ik was de discussie graag met ze aangegaan welk "beleid" ze aan het handhaven waren, angst-beleid?)
     
  17. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    terras, daar zien ze me voorlopig niet..wat is daar nou aan op deze manier? In hokjes geplaatst worden,verplicht reserveren en straks een forse prijsverhoging omdat ze niet uit de kosten komen.. nee dank je...
     
  18. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Volgens mij valt het met de hokjes wel mee, hoef je niet verplicht te reserveren voor een terras en zal het het de 'forse' prijsverhoging ook wel meevallen. Ik ga in ieder geval zodadelijk naar een terras :)
    Image Unavailable, Please Login
     
  19. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ieder zijn ding maar wat wordt het terrasje pikken in alle media en door velen bestempeld als het grootste gemis van de afgelopen tijd, leuk voor een keer maar het wordt bijna afgedaan afgedaan als eerste levensbehoefte, ipv de zogenaamde belangrijke test methodes voor iedereen en de mondkapjes, dat is ineens niet meer zo belangrijk. Als je vandaag door Breda heen reed zag je overal, maar dan ook overal mensen zitten, op ieder plekje wat maar mogelijk is en zeker niet op anderhalve meter, anderhalve maand geleden gingen er nog een paar honderd mensen per week dood.............”Whats in it for me” lijkt wederom het al oude credo!
     
  20. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik was gisteren op het terras, buitenlucht dus...

    Aangezien de maatregel 1,5 mtr nog stamt uit de tijd wat we niet (exact) wisten en inmiddels wel weten uit recente onderzoeken, dat de 1,5 mtr regel (voor buiten) achterhaalt is.
    Dit wetende vind ik de ophef over amsterdam gisteren met de demonstratie ook veel te heftig. Die mensen stonden buiten en zullen dus ook niet ziek gaan worden. Let op mijn woorden, over 2 a 3 weken, geen enkele IC opname voor deze demonstranten, het bewijs dat de 1,5 mtr regel (in de buitenlucht) zijn doel mist.

    Is het bovendien niet zo dat we ruim een maand geleden met elkaar afspraken (onder begeleiding van het cabinet) dat als de IC bezetting onder een bepaalde bezetting kwam we weer regels gingen afschaffen? Welnu, we zijn op IC aantallen onder de 50 en nog gaan "de regeltjes" (ook als onderzoeken aantonen dat die niet het doel bereiken wat ze zouden moeten bereiken) er niet af! Ze verzinnen van alles erbij. Dat is niet nodig, eraf is wat er afgesproken is.
    Dat bepaalde regels (met huidige inzichten) niet worden afgeschaft stoort mij mateloos. Maar leg maar eens aan de bevolking uit dat de "intelligente lock-down" niet heeft bijgedragen aan het beperken van IC opnames, eerder toename door zieke/besmette mensen op te sluiten/thuis te houden in besloten ruimte samen met gezonde mensen...

    Ik begrijp wel dat juristen gaan onderzoeken dat het geen vrijheidsberoving aan het worden is, tegen onze grondwet dus.

    Ik ben er inmiddels wel achter dat Rutte en zijn achterban kapitale fouten hebben gemaakt. Ik ben benieuwd of dat geheel/gedeeltelijk bewust is gegaan. Feit is dat het RIVM you-tube filmpjes hebben laten verwijderen (pers-vrijheid?) en dat verschillende "deskundige" adviezen of onderzoeken (opzettelijk) hebben verdoezeld.
    De aanstaande verkiezingen zal afrekenen met dit zooitje ongeregeld, waarna wij de (financiele) rekening zullen moeten gaan betalen, voor heel Europa als we niet op passen...
     
    milko1969 likes this.
  21. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    Het wordt tijd dat Europa eens wat ballen aan z'n lijf krijgt. Het land dat ons allemaal diep in de drek heeft gebracht is China. Het virus is daar ontstaan, of het nu bewust daar geteeld werd of onbewust werd overgedragen van vleermuis op mens of van welk dier dan ook. China heeft er alles aan gedaan om de uitbraak te minimaliseren en het naar de buitenwereld te laten overkomen als soortgelijk aan griep. Hun virus heeft de economie wereldwijd de dieperik in geholpen en we zijn er allemaal door getroffen.

    Waarom stelt er niemand voor China te laten betalen voor het gelach? Maar dan denken de Europese politici van "oei, ik zou daar toch mee voorzichtig zijn want we drijven wel wat handel met China"....... euh ...... wat slechts een fractie is van de verliezen die nu in Europa opgetekend worden!

    Toen Duitsland vele Europese landen aanviel (tot 2 x toe) en veel lijden en verlies heeft veroorzaakt, hebben ze daarna nog jarenlang honderden miljarden mogen betalen als schadevergoeding en dat doen ze nog steeds.
     
  22. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Wat ik hier heb gezien is vrij duidelijk lijkt mij als leek in de virologie, maar je zou toch verwachten dat er landen (op advies van hun virologen) zouden zijn die wel het juiste beleid voeren of heeft de hele wereld geen capabele teams? Italië heeft de beste medici en voorzieningen in Europa of zijn ze dan op het verkeerde been gezet door de tsunami aan geïnfecteerden? Zweden lijkt achteraf toch redelijk goed gehandeld te hebben of is het meer geluk dan wijsheid?

    Ik ben benieuwd of bepaalde onderzoeken niet opeens al onherstelbaar door de schradder zijn gegaan als de rechter oordeelt dat het openbaar gemaakt moet worden. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen en waar we staan in 3-4 weken.

    Enfin ik ben het met Oscar eens. Geniet ook lekker van de Italiaanse makelij en dan komen we elkaar vast per ongeluk expres tegen.
     
  23. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Veel van die CT-believers wezen steeds naar Zweden idd, maar achteraf blijkt dat juist dat lichtende voorbeeldland het juist niet zo goed heeft gedaan.
    Zweden geeft zelf ook aan dat ze het anders hadden moeten doen, want nu zijn er teveel slachtoffers.
    https://www.ad.nl/buitenland/brein-achter-omstreden-zweedse-coronastrategie-geeft-fouten-toe~a7bbc6b9/?

    "De strategie heeft in elk geval een negatief effect gehad op het aantal sterfgevallen van het land. Met 43 sterfgevallen per 100.000 inwoners is het sterftecijfer van Zweden wereldwijd een van de hoogste en uit een eerste Zweedse studie naar groepsimmuniteit blijkt dat slechts 7,3 procent van de Stockholmers antistoffen tegen Covid-19 heeft opgebouwd. In veel Europese landen stabiliseert het aantal doden en besmettingen, in Zweden blijft de curve doorlopen."


    Dus check aub alles wat men overal schrijft (ook hier) door naar meerdere bronnen te kijken.
    En probeer goede bronnen te vinden. Xandernieuws zou ik zelf niet te serieus nemen bv.


    En in plaats van de hele dag te internetten, kun je beter (net als Oscar) je (al dan niet klassieke) Ferrari aantrappen voor een rondje :)
     
    MvT likes this.
  24. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Het sterftecijfer in Zweden tot op heden per hoofd van de bevolking is niet slechter dan dat in landen als NL, België, Frankrijk, Italië en de UK (zelfs lager dan in een aantal van die landen).

    Het sterftecijfer is bovendien maar een fractie van wat de modellen hadden voorspeld voor het aantal doden dat er op dit moment zouden zijn gevallen in Zweden als ze niet tot een lockdown zouden overgaan. En dat zijn exact dezelfde modellen als die zijn gebruikt door diverse westerse regeringen om tot een lockdown over te gaan.

    Tegnell (de Zweedse Van Dissel) doet wat hij al de hele tijd doet en wat m.i. iedere "Van Dissel", regeringsleider wetenschapper en journalist zou moeten doen: twijfelen over het ingezette beleid, zich afvragen wat er beter kan en toegeven wat er niet goed is gegaan.

    Wat hij al diverse keren aan heeft gegeven, is dat onder meer het volgende in Zweden beter had gekund:
    • eerder en meer testen, en vervolgens isoleren van opgespoorde besmette personen
    • meer beschermingsmaterialen voor zorgpersoneel
    • betere afscherming van verzorgingstehuizen
    • eerder afsluiten van inreizen uit brandhaarden als China en Italië
    Dat zijn echter punten waarop het ook in landen als Nederland faliekant is misgegaan. Je zal Rutte of Van Dissel echter niet snel horen erkennen dat op die vlakken grote steken zijn gevallen die een volgende keer veel beter moeten gaan.

    De belangrijkste reden waarom mensen naar Zweden wijzen, is echter niet dat zij het op dat soort deelgebieden van de aanpak veel beter hebben gedaan - dan kun je beter naar wat Aziatische landen verwijzen - maar dat ze niet voor een economisch desastreuse lockdown hebben gekozen en dat desondanks de pandemie niet totaal uit de hand is gelopen. Dat niet alleen qua aantal slachtoffers, maar ook qua belasting voor de zorg.

    Dat geeft aan dat de modellen die zijn gebruikt voor de lockdownbeslissingen niet juist waren. Ik vind de lockdowns als beslissing ook totaal verkeerd geweest. Veel landen zijn in lockdown gegaan waar het aantal Coronabesmettingen lager is dan nu bijvoorbeeld in vele west Europese landen die alweer open zijn gegaan (zoals Nederland) nog het geval is. Als de lockdown echt noodzakelijk was geweest om het virus onder controle te houden, dan zou er nu nog geen enkele west-Europees land open kunnen gaan. En dat laatste is de basis voor het Zweedse beleid geweest waar velen naar verwijzen: de terechte aanname dat het virus er veel langer zou zijn dan dat overbrugd kan worden met een totale lockdown waardoor je moet kiezen voor maatregelen die wel lang genoeg zijn vol te houden.
     
  25. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Tja, jij zegt dit: "Het sterftecijfer in Zweden tot op heden per hoofd van de bevolking is niet slechter dan dat in landen als NL, België, Frankrijk, Italië en de UK"

    Maar ik neem de cijfers gewoon:

    Zweden: 10.094.775 inwoners. 4562 doden.
    = 452 doden per 1 mln inwoners


    Nederland : 17.132.248 inwoners. 6005 doden.
    = 351 doden per 1 mln inwoners


    Kortom: Zweden in verhouding veel meer doden dan NL en ook veel meer dan veel andere landen.
     

Share This Page