HELE systeem | FerrariChat

HELE systeem

Discussion in 'Holland/Belgium' started by pninja005, Jan 28, 2020.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. pninja005

    pninja005 Formula Junior

    Nov 10, 2010
    469
    Europe
    Ik zie dat auto's in Nederland HELE systeem hebben.

    Lagere co2 = lagere BIV in Vlaanderen.

    Aanvaarden ze dit in België?
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Is alleen maar gedaan om minder belasting (bijtelling) te betalen ...
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik heb geen idee hoe belasting in Belgie wordt geheven maar het klopt wat Mel zegt;
    In NL wordt er belasting (bij aankoop) geheven op basis van de CO2 uitstoot maar ook BPM. Dat loopt al snel in de duizenden Euri.
    Om de verkoop van de modellen te handhaven heeft Ferrari het HELE systeem geleverd waardoor de uitstoot van CO2 lager werd en daarmee ook de BPM.

    HELE= High Emotion Low Emissions en kwam uit in 2010/2011
    zo worden onder meer de dynamo, brandstofpomp en airco aangepast om efficiënter te kunnen functioneren.
    Als ook het start/stop-systeem wordt toegevoegd.

    Hierdoor kwam het voor in het begin dat jong gebruikte (van ongeveer 1 jaar) duurder waren (=zonder HELE) dan nieuwe (=met HELE).
    Zover ik weet zijn alle ferrari's die in NL nieuw geleverd worden uitgerust met HELE systeem. De meerprijs van het systeem is minder dan de reductie van belasting en geeft dus op het totaal een verlaging van aanschaf prijs. Het systeem wordt wel vernoemd op de prijs kaartjes maar niet afzonderlijk geleverd.
     
  4. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Zonder de wijsneus te willen uithangen:
    De toevoeging van HELE gaat er in Nederland voornamelijk om om de BPM te verlagen.(niet zozeer de bijtelling)
    Dat de fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik eveneens lager is, is evident. Doch minder relevant denk ik.

    Dit maakt me wel nieuwsgierig naar het percentage eigenaren die een Ferrari zakelijk rijden.
    Ik kan het me persoonlijk niet goed voorstellen, toch worden er regelmatig Ferrari's als btw-auto aangeboden.
     
  5. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,285
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Veelal grijze import.....
     
    360Marnix likes this.

Share This Page