E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 21 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    De trillingen hoeven niet “perfect" opgevangen te worden, de trillingen mogen niet in de buurt komen van eigentrilling frequenties van motor en andere onderdelen waardoor er resonantie kan ontstaan, Doorgaans worden deze trilling frequenties gedempt, moderne motoren hebben bijvoorbeeld balansassen om trillingen te dempen, vliegwielen met demping, en zelfs in automatische versnellingen baken vindt je koppelingen waar demping toegepast wordt in de vorm van gecontroleerde slip bij lage toerentallen met weinig koppel.

    Tegenwoordig worden heel veel onderdelen perfect gebalanceerd, voeger was dat wel anders. Als je nu een jaguar E-type V12 motor laat reviseren en uitbalanceren loopt de motor een stuk beter/mooier dan origineel vanuit de fabriek, dit heeft alles toe maken met toegenomen precisie.

    Ik ben het met je eens dat bij diesel motoren er een grotere uitdaging is dan bij benzine of elektrische motoren, de introductie van common rail en direct injectie met piezo inspuit techniek met moderne motormanagement software heeft al veel opgeleverd en een elektromotor zal altijd een meer lineaire aandrijving hebben dan een zuiger motor.

    Verder is het zo dat er een enorme vooruitgang is geboekt met Computer-Aided Design (CAD) software, welke eigen resonantie frequenties met een muis click kan berekenen, moderne autofabrikant gebruikt deze cad functies uit ten treuren om te voorkomen dat onderdelen in resonantie komen. deze CAD doorbraak werd gemaakt in de jaren 90.
     
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    De 8 jaar Garantie op de batterij en aandrijflijn bij Tesla S is af fabriek, zonder bij betaling. De kosten buiten garantie weet ik niet want die van mij zit daar nog in.
    Wel was er in 2015/2016 de optie om onderhoud bij aankoop/nieuw af te kopen tegen een vast bedrag, die heb ik betaald en daardoor zijn mijn kosten afgedekt. Dit is buiten de kosten van slijtage delen zoals banden, remmen enz.
    De frontdrive motor bij mij was niet 100% en die is (uit voorzorg) bij mij vervangen, kosten: garantie :D
    Batterij vervangen gebeurd sporadisch bij Tesla's en als dat al moet/gebeurd is dat altijd onder garantie gebeurd zover ik weet (wellicht omdat de eerste Tesla's nog niet eens 8 jaar oud zijn?)
    Wel is bekend dat onderdelen soms lange levertijden hebben. Dat is lastig maar als je van Tesla (die niet sneller kan leveren) een Tesla te leen krijgt (lees: zonder kosten te berekenen) hoor je niemand klagen :p

    Maurice kan misschien wel prijzen van onderdelen noemen, ik niet.
     
  3. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob

    Voertuiggarantie Beperkte garantie nieuw Tesla voertuig

    Uw voertuig wordt gedekt door een Beperkte garantie nieuw voertuig voor een periode van 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is.

    De batterij en aandrijving van uw voertuig worden gedekt voor een periode van:
    • Model S en Model X – 8 jaar (m.u.v. de oorspronkelijke 60 kWh-batterij die vóór 2015 is vervaardigd, waarvoor een garantieperiode van 8 jaar of 200.000 km geldt, wat het eerst van toepassing is).
    • Model 3 - 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
    • Model 3 met Long Range-batterij - 8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
    Dus een model 3 "standaard plus" uitvoering moet je dus NOOIT privé kopen met 409KM bereik volgens WLTP meeting, die versie is echt niet interessant.
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik vroeg me af hoe het bij andere merken geregeld is. Jaguar Ipace geeft 3 jaar (die je kunt verlengen tegen betaling)
     
  5. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Volgens mij krijg je bij een mercedes met brandstofmotor maar 2 jaar garantie. Zoiets krijg je ook vaak op TV's, telefoons en computers (waarbij Apple er zelfs graag 1 jaar van maakt). Dat zegt volgens mij allemaal niet veel over de verwachte levensduur of te verwachten storingen kort na afloop van de garantietermijn. De reële levensduur is meestal heel veel langer dan de garantietermijn want anders loopt de producent leeg op garantieclaims. Er is toch hoop ik niemand hier die denkt dat een mercedes na twee jaar 'op' is?

    Tesla is volgens defectenstatistieken wel een onbetrouwbaar merk, wat niet gek is omdat het Amerikaans is, een heel beperkte historie heeft met het bouwen van auto's, nieuwe modellen met een veel korter dan gebruikelijke voorafgaande testfase op de markt brengt, een voorliefde heeft voor nieuwe complexe technische snufjes en een geheel nieuw concept voor de aandrijving heeft gelanceerd. Het is waarschijnlijk nog aan de relatieve eenvoud van een EV te danken dat de betrouwbaarheid voor de meeste Tesla rijders nog acceptabel is. Als ze op deze wijze brandstofauto's hadden gelanceerd zouden de Tesla's nog veel vaker defect zijn.
     
  6. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Bij mijn Ferrari 360 (om toch eens terug te keren naar Ferrari in dit draadje) veroorzaken trillingen mogelijk in de toekomst scheuren in het subframe en motorophanging (is een bekend probleem). Bij de 430 van Fred gaan door trillingen de achterlichten er mogelijk aan (is ook een bekend probleem). Bij enkele bedrijven waar ik in zit en heb gezeten worden onderdelen gemaakt waarvan de leek zou denken dat trillingen er niet op van invloed zouden zijn, maar is dat soms helaas wel het geval.

    Trillingen of onderhoud in het algemeen zouden zoals ik eerder heb gezegd m.i. echter geen doorslaggevend argument voor of tegen de EV moeten zijn. Ik noemde het alleen omdat gesuggereerd werd dat een EV minder betrouwbaar zou wat mij niet logisch lijkt, in ieder geval niet nadat fabrikanten een paar generaties op de markt hebben gebracht, kinderziektes verholpen zijn en de batterijtechnologie mogelijk nog een paar stappen vooruit is gegaan.
     
  7. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ja, want daar gaat het nu wel om....Porsche zet in op de Taycan (inmiddels in gereden, prima auto en heel netjes afgewerkt, maar niet heel verrassend moet ik eerlijk zeggen) en de belangstelling is echt enorm. In Rotterdam 500 man bij de introductie en in Heidelberg 800.....en de verkopen lopen goed....wat doet Ferrari? (Ik geloof dat ze over 3 jaar met een afzichtelijke SUV komen. Die Roma had ik heel graag als e-aroma willen kopen, schitterende auto....
    Sorry Strad.....

    Ciao,
    Oscar
     
  8. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Trillingen: de trillingen met de grootste amplitude komen vanuit de wegdek, en dringen enorm door op auto onderdelen, neem nu bijvoorbeeld de dilatatievoegen bij bruggen waar we met z'n allen over heen knallen. De trillingsfrequentie en amplitude uit dilatatievoegen zijn minder voorspelbaar, (Snelheid, Wielbasis, Wieldiameter, aantal dilatatievoegen per jaar, en amplitude!) en veroorzaken veel meer ellende dan de trillingen van de motor. De reden waarom bij de ene F430 de achterlichten er wel aan gaan en bij de andere niet blijft een constructie fout van Ferrari, meer is het niet. Als de achterlichten afbreken door motor trillingen had iedereen er last van, dat is niet het geval. Overgens is het heel eenvoudig te achterhalen bij welke trillingsfrequentie de F430 achterlichten in resonantie komen, en bij welke amplitude de bevestiging af breekt, dat weten ze al lang bij Ferrari als ze hun werk doen.

    Dat in de 360 in toekomst scheuren in het subframe en motorophanging problemen kan krijgen (is een bekend probleem) is nieuw voor mij, bedankt voor de waarschuwing, ook hier is de vraag weer komen deze door motor trillingen, of vanuit trillingen vanuit het wegdek. (wie durft te concluderen?)

    Volledig elektrisch rijden is geïntroduceerd in 2010, op gaspedaal.nl staan totaal bekoop:
    100 volledig elektrische auto's aangeboden van >5 jaar en >100.000 Km
    171 volledig elektrische auto's aangeboden van >8 jaar en >100.000 Km
    26 volledig elektrische auto's aangeboden van >8 jaar en >160.000 Km
    Er is tot nu toe bar weinig bekent over reparatie kosten buiten garantie.


    De reparatie kosten: van EV's buiten garantie zijn nog steeds niet inzichtelijk, bij reguliere auto's is dat veel inzichtelijker.

    Batterijtechnologie vooruitgang:

    De technologische vooruitgang van de batterij cell is nihil over de afgelopen 7 jaar
    (bij Tesla) en nog steeds lithium-ion cells
    Door de afmetingen van de batterij cell iets te veranderen is er de volgende efficientie bereikt:
    Model 3 cell 247 Wh/kg. versus 240 Wh/kg Tesla models S/X

    Model S batterij heeft vloeistof koeling en de Model 3 lucht koeling.
    Door de packaging te veranderen en over te stappen van vloeistof naar lucht koeling is er op batterijpackcapacoteit 50% volume bespaart en batterijpackgewicht van 126.7 Wh/kg in Model S tot 159.5 Wh/kg in Model 3 gedaald.

    https://cleantechnica.com/2019/01/28/tesla-model-3-battery-pack-cell-teardown-highlights-performance-improvements/

    Ik ben benieuwd wat ons de volgende 7 jaar te wachten staat?

    Over het elektrisch rendement (oplaad/ontlaad efficiency) helaas niets vernomen, begrijp dat de batterij nog steeds flink gekoeld moet worden tijdens een fast-charge

    Ik vraag me dus nu af waar komt al dat gewicht nu van een EV vandaan, bijvoorbeeld hoe zwaar zijn die twee elektromotoren eigenlijk, en wat is de toegenomen carrosserie gewicht met bestel bus ophanging om die motoren en batterijen die netjes in het midden van de wielbasis geplaatst zijn te vervoeren.
     
  9. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    De technologische vooruitgang van de batterij cell is nihil over de afgelopen 7 jaar ....

    Heb je het artikel dan wel gelezen waar je een link naar hebt geplaatst? De batterijfreak in dat artikel is enorm enthousiast over de grote technologische sprong die Tesla met de batterij van de Model 3 heeft gemaakt.

    Deze batterij is trouwens volgens mij trouwens vloeistofgekoeld en niet luchtgekoeld zoals jij stelt.

    Je bericht zelf over een stap van 126.7 Wh/kg in Model S tot 159.5 Wh/kg in Model 3. Dat is een verbetering van 26%. Is dat nihil?

    In het artikel staat ook dat de productietijd gedaald is van initieel 7 uur voor een 3 Ah batterijpack van de Model S tot 17 minuten voor een 4.8Ah batterijpack van de Model 3. Dat is m.i. geen nihile technologische vooruitgang, maar absurd goede technologische vooruitgang.

    Dit staat nog los van alle verder verbeteringen die Tesla in de afgelopen 10 jaar heeft doorgevoerd op bijvoorbeeld het gebied van het management van de batterijen.

    Het volgende artikel geeft wel een leuk verslag van waar we vandaan komen met de batterij voor auto's en wat ons te wachten staat:

    https://www.cnbc.com/2019/12/30/battery-developments-in-the-last-decade-created-a-seismic-shift-that-will-play-out-in-the-next-10-years.html

    De batterijsector is in de afgelopen paar jaar door EV's een erg opkomende en reeds grote sector geworden. Dat heeft al geleid tot
    - enorme kostenbesparingen (het artikel noemt een besparing van 85% van de grote lithium ion batterij t.o.v. 10 jaar geleden)
    - nog verwachte kostenbesparingen (het artikel noemt een verwachte verdere reductie met zo'n 40% in de komende 4 jaar waarmee een EV ongeveer dezelfde productiekosten krijgt als een brandstofauto)
    - verwachte grote nieuwe technische doorbraken omdat het nu een multi-miljardenindustrie geworden is en de budgetten voor onderzoek groot zijn geworden

    Via google kom je snel op al heel veel van de mogelijke technische ontwikkelingen, zoals ook die van de reeds aangekondigde 'million miles battery' van Tesla:

    https://www.wired.com/story/tesla-may-soon-have-a-battery-that-can-last-a-million-miles/
     
  10. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #510 rob.kruiswijk, Jan 26, 2020
    Last edited: Jan 26, 2020

    Chris,

    Zoals je zelf schrijft hebben we het hier over een batterij freak die erg enthousiast is.

    Ik heb het artikel wel goed gelezen. Bedankt voor het nieuwe artikelen, heb het ook ff doorgezaagd..
    Nogmaals de feiten: Testla model S versus Model 3 batterij pack

    Batterij Cell:
    Batterij Cell technologie is Lithium-ion voor Model S en Model 3 batterij-pack. geen verandering.
    • Model S 18550 lithium-ion cell afmetingen zijn 65 x 18 mm, met een energy opslagcapaciteit van 240 Wh per kilogram
    • Model 3 2170 lithium-ion cell afmetingen zijn 70 x 21 mm, met een energy opslagcapaciteit van 247 Wh per kilogram
    Conclusie Energie opslagcapaciteit per kilogram toename (door andere cell afmeting) is 7 Wh oftewel 2,9%
    De technologisch vooruitgang in 7-10 jaar van de batterij cell is dus nihil met 2,9% winst door andere afmetingen, meer kan ik er echt niet van maken.


    Model 3 batterij-pack koeling en volume
    Het klopt dat model 3 accu-pack ook vloeistof gekoeld wordt. Het volume is ook niet gedaald met 50% per Wh. Ik was ook nog een ander artikel aan het schrijven foutje. Dus goed opgemerkt!


    Koel ontwerp verschillen Testla model S versus Model 3
    • Model 5 heeft een koelleiding (kanaal) welke als een slang langs alle lithium-ion cellen van het batterij-pack loopt.
    • Model 3 heeft meerdere parallelle koelleidingen (kanalen) welke elk tussen twee rijen lithium-ion cellen van het batterijpack loopt.
    Het nieuwe koel ontwerp met meerdere parallelle koelkanalen zorgt voor een betere koeling in vergelijking met model S/X batterij-pack.

    Het nieuwe koel ontwerp met de grotere 2170 lithium-ion cell afmetingen (70 x 21 mm) in het Model 3 batterij-pack ontwerp zorgt voor een Energie opslagcapaciteit toename per kilogram (capaciteit / batterij-pack gewicht) van 126,7 Wh per kg naar 159,5 Wh per kg.
    Deze energie toename van 25,9% per kg voor het batterij-pack is gesplitst als volgt:
    - Met de grotere lithium-ion cell afmetingen is 2,9% gewicht efficiëntie behaald.
    - Met het nieuwe koel ontwerp is 23% gewicht efficiëntie behaald en betere koeling.
    - Individuele cellen zijn nu wel veel moeilijker te verwijderen, vervangen of hergebruiken.
    Daarbij dient opgemerkt dat de ontvlambaarheid temperatuur van 176 graden naar 66-82 gaden Celsius gedaald is.
    Technologies is er niets veranderend, er wordt nog steeds de zelfde technologie gebruikt, de packaging is anders ingericht.

    In het artikel staat NERGENS dat de productietijd gedaald is van initieel 7 uur voor een 3Ah batterijpack van models S tot 17 Minuten voor een 4.8Ah batterijpack van de model 3, dat heb jij geschreven en maakt daar een "absurd goede technologische vooruitgang van”

    Wat er wel staat is dat initieel in juni 2017 de productietijd van een model 3 batterijpack 7 uur was en nu terug gebracht is naar 17 minuten (dit wordt ook in de video op 1:36:30 benoemt ) dit heeft NIETS te maken met een absurd goede technologische vooruitgang, maar alles te maken met productieproces problemen welke Tesla maar moeilijk onder controle kreeg waardoor model 3 leveringen sterk achterbleven.


    Bedankt voor de twee links, heb ze even door gezaagd.

    1. CNBC, link is een inversterings verhaaltje over energieopslag met batterijen, ik zou dat eerst maar eens goed kritisch lezen en relativeren wat er nu eigenlijk geschreven staat voor dat je conclusie trekt voor de auto industrie. Het heeft in mijn ogen een hoog hype gehalte.
    • Gaat eerst in op de historie van batterijen voor 1991 (niet echt relevant voor de toekomst)
    • Sony introduceerde in 1991 de eerste commerciële Lithium-ion batterij. Volgend jaar is er een feestje we gebruiken dit nu 30 jaar.
    • Het recyclen van Lithium-ion batterijen is anno 2020 een enorm probleem met miljarden batterijen die niet meer bruikbaar zijn en is niet opgelost.
    • En nog wat voorspellingen welke slecht/niet onderbouwd zijn
    2. Tesla-may-soon-have-a-battery-that-can-last-a-million-mile is puur een marketing verhaal, niets concreets
     
    Melvok likes this.
  11. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Weet je wat een feit is: 12.000 model 3 registraties in december 2019, 36 registraties model 3 in Januari 2020.......
    We doen het allemaal voor het milieu, tuurlijk ik hoop dat deze trend zich voorzet in Nederland, fiscaal voordeel weg en ineens worden er weer meer brandstof auto’s verkocht.
     
    Melvok and rob.kruiswijk like this.
  12. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar

    l
    euk artikel over Tesla en de aandelenkoers. Tesla verkocht meer dan 12.000 models 3 in december en 150 in januari 2020....

    https://www.forbes.com/sites/jimcollins/2020/02/03/the-removal-of-teslas-dutch-treat-implies-managements-forecasts-are-wildly-optimistic/#7dca01ad4e58


    de aandelen schoten omhoog maar na 2 maanden wat tegenvallende verkopen weer omlaag. Ik geloof dat Tesla meer waard is/was dan VW die vele malen meer auto’s produceert en verkoopt. Merken als Aston Martin hebben momenteel enorme problemen met overproductie en matige verkopen. Ik vind de nieuwe Vantage ook niet heel mooi en is meer een ontwerp voor de Aziatische markt. De nieuwe Roma (jaja, had een AM moeten zijn...) is schitterend maar in de ev uitvoering vele malen interessanter, iig voor mij. Die V8 die er nu in ligt Is niet heel spannend, heeft heel veel concurrentie en motorisch dus niets nieuws....
    blijft de vraag, wat gaat Ferrari doen.....

    ps de P heeft al weer productieproblemen en dus leveringsvertraging...

    ciao
    Oscar
     
    Melvok likes this.
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wat is de nieuwe leverdatum nu? Ik kreeg de 100D nog op tijd :p
     
  14. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Juni, inshala....
    Ik weet niet of en hoeveel onderdelen van Porsche in China worden gemaakt, maar China zit op slot......dus straks heel veel producenten met leveringsproblemen. Het is echt ongelooflijk -maar wel verstandig denk ik- dat China gewoon de deuren sluit voor een maand.

    ciao
    Oscar
     
  15. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
  16. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nou ik hoop niet dat ze dat gaan doen. Ik heb een (exclusief) tapijt besteld en dat wordt (met de hand) gemaakt in China. Het project (lees: jacht) gaat vertrekken en dan moet het erin liggen...
     
  17. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Ik ben nog steeds tevreden met mijn range van mijn audi A8 benzine motor, en dan hoef ik geen 100km/uur op de auto pilot te rijden Image Unavailable, Please Login


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  18. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    En deze range is met E10 benzine welke een kortere range geeft t.o.v Euro 95 uit 2019.
     
  19. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Hey Oscar!
    Je vergeet toch niet waarover we precies de weddenschap hadden afgesloten, hé? De bubbels zullen van noord naar zuid vloeien, en niet omgekeerd! :D
    Trouwens, EV (niet hydrogeen) is nu al voorbijgestreefd. Dat weet een kind.
    Nooit kan het op grote schaal ingevoerd worden.
    Dat de industrie, door middel van grootse aankondigingen en gigantische, wederom leugenachtige propaganda bij de EU-debielen wil scoren, dat is iets anders.
    Diezelfde EU die klimaatneutraal zal zijn tegen 2050, werkelijk? Dat is toch een fenomenale grap?
    Trapt enig zinnig mens daarin?
     
    Melvok, djfrens and rob.kruiswijk like this.
  20. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nu ik dat zo van je lees Otto, ben ik eigelijk wel een beetje jaloers op die engelsen. Die vieren een feestje en zijn bevrijd van die "EU-debielen" zoals jij die noemt. Hoe meer ik ernaar kijk hoe meer ik wens ook zo'n feestje te vieren...
    Zeker omdat "onze (rand)debielen" hebben bepaald dat wij volgende maand 100km/u moeten gaan rijden. Dit omdat ze teveel in de EU-subsidie kas hebben lopen graaien en elk grassprietje, mos plantje in onze tuin niet bloot mag worden gesteld aan stikstof, wat vanuit het oosten (of zuiden) de grens komt overwaaien....
    Ik trek hiervoor de schuld (en dus verantwoording) volledig naar mij zelf toe, ik heb immers die debielen (met mijn stem) zelf gekozen en dus die macht gegeven, iets wat die engelsen nu terugdraaien. Niet goedkoop maar wel wijs. Niet?

    Dat gezegd hebbende; die hele 100km/u kwestie. Dat is toch eigenlijk van de pot los?
    De andere kwestie die we tegelijkertijd hebben en die (rand)debielen "effe" opgelost hebben om de bouwsector weer op gang te krijgen is de Pfas. Dat lossen ze "effe" op door de meetmethode en dus vastgestelde waarde (die niet te meten was) op te trekken...met factor 8, naar ik begrijp...

    Kan dat ook niet met het stikstof dilemma? Met factor 8 optrekken? Ongeveer gelijk aan de waarde van China of USA? Kunnen we gewoon blijven rijden zoals het was (en dat was niet vlot)...

    Ik voorzie een gevaar, een fenomeen afkomstig uit het (gehate) CH. Daar krijg je niet alleen een boete aan je broek voor te hard rijden, nee daar komt nog een milieu overtreding bij. Immers je vervuild (opzettelijk) de omgeving. Die overtreding is inkomen gerelateerd heb ik wel eens begrepen en dus niet mals.

    Ik vrees met grote mate dat als die randdebielen de koers die ze nu inzetten (te hard rijden = milieu overtreding) doorzetten dat ik genoodzaakt ben te emigreren, naar de UK, waar ze links rijden. Iemand nog een rechts gestuurde F430 spider te koop staan?
     
  21. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    Naar Duitsland emigreren, voorstel maximum snelheid verworpen
     
    Melvok likes this.
  22. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Dus de bouw sector zal vroeg of laat moeten stoppen in Duitsland?


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  23. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    Nederland wil altijd het braafste jongetje van de klas zijn.... hou toch op... ik ben de laatste die 100 gaat rijden.
     
    milko1969 and rob.kruiswijk like this.
  24. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Maar met Flitsmeister kun je nog gewoon lekker doorrijden hoor ….

    Prima tooltje …

    Alleen niet vergeten om het aan te zetten …. :)
     
    rob.kruiswijk likes this.

Share This Page