360 / F355 kopen | FerrariChat

360 / F355 kopen

Discussion in 'Holland/Belgium' started by fdekeu, Apr 29, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. fdekeu

    fdekeu Formula Junior

    Jun 19, 2008
    582
    Belzium
    Full Name:
    Frank
    #1 fdekeu, Apr 29, 2014
    Last edited: Apr 29, 2014
    Hallo,

    Ik zou graag een 360 of F355 kopen
    Onlangs is in Vlaanderen de BIV (belasting op inverkeerstelling) verhoogd voor
    wagens met hoge CO2 uitstoot
    Die wordt berekend adv de CO2 waarde die op het Europese gelijkvormigheidsattest staat
    De eenmalige belasting kan tot 10400 euro oplopen, wat ik natuurlijk liever niet betaal
    Daarom mijn vraag aan eigenaren van deze wagens om me te laten weten wat op de papieren vermeld is
    In het beste geval staat er niets op (zoals bij mijn 348) en dan betaal ik een forfaitair bedrag wat veel lager is (max 1500 euro)
    Het europese gelijkvormigheidsattest werd in 1996 ingevoerd in de EU
    De waarde vd uitstoot ken ik al (F355 = 395g/km, 360= 415g/km)
    Alvast bedankt voor de info
     
  2. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Dag Frank,

    Ik vrees dat je er niet zal aan ontsnappen...
    Op het gelijkvormigheidsattest (EU) van mijn Challenge Stradale staat de CO2 wel degelijk vermeld, hoor: 440 g/km. Slik!
    Gelukkig heb ik deze al een jaar of vier, dus van voor deze CO2-onvriendelijke hervormingen. En het is natuurlijk niet omdat de CO2 vroeger eventueel niet vermeld stond, zoals bij je 348 en waarschijnlijk tal van modellen daarvoor, dat vadertje staat, ons dierbaar België, niet op de hoogte was. Nee jong, als ze ons de duvel kunnen aandoen, laten ze niets liggen! :D

    Oplossing: Als je toevallig een buitenverblijf hebt in Spanje, Frankrijk, Luxemburg, Monaco :)D) en indien je daar heel regelmatig komt, is het zeker de moeite waard je daar te domiciliëren, of je partner,... Je moet daarom niet perse daar werken. Je moet er een adres hebben. In Spanje is dat een makkie. Zelfs met een postbus moet dat lukken. Ik ken iemand die al 5 jaar in B rondrijdt met een zeer recente Ferrari, met Spaanse nummerplaat.
    Ziedaar een gouden tip uit het Palermo van het Noorden! :D
     
    Fvo likes this.
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Begrijp ik het goed dat vadertje "de staat van Belgie" bij de aanschaf van een bestaand model (348,355, 360 whatever) nog even de zakken laat vullen op basis van CO waarde? :confused:

    Ik leerde al eerder dat in het Monaco van het Noorden dat indien een auto meer dan eens werd verkocht (en welke wordt dat niet?) er keer op keer belasting over de transactie werd geheven alsof het een nieuw exemplaar betreft. Rare jongens die Romei... huhhhh Ambtenaren.

    Ik begrijp nu dat daar boven op ook nog een CO waarde wordt gebruikt als toeslag?
    Dat is toch je reinste boevenhandel? Ik bedoel; de CO waarde was in die dag en tijd toch slechts een bijzaak en niet zoals nu een hoofdzaak?

    Ik vraag me direct af wat een Trabant (2 takt!) vandaag de dag dan wel niet zou kosten in het Palermo van het Noorden???
    Dit unieke vehikel stoot een CO waarde uit waarbij menig op kool gestookte energie centrale (nog steeds alleen in Belgie operationeel!) in het niet valt en waarvan bij ons (nog noordelijker :D) de blaadjes van de bomen doet vallen...

    Of wil vadertje "staat" dit historisch mobiel (enkele miljoenen zijn ervan verkocht in de CCCP) niet meer tegenkomen op de baan in plopsa-land?

    Het stelt mij gerust (lees: slaap er beter van) dat niet alleen in NL de absurde regeltjes hoogtij vieren. :(
     
  4. KDB

    KDB Karting

    Apr 2, 2008
    58
    Belgium
    Full Name:
    Kris De Becker
    Deze BIV daalt toch met de leeftijd?

    ....trouwens op mijn attest ook 440gr/km.
     
  5. fdekeu

    fdekeu Formula Junior

    Jun 19, 2008
    582
    Belzium
    Full Name:
    Frank
    Deze daalt idd met de leeftijd
    Maar bereikt al snel het maximum van 10402.-
    Was 2j geleden nog 10000 maar wordt geindexeerd
    Voor een nwe wagen is het max al vanaf 280g/km bereikt
     
  6. KDB

    KDB Karting

    Apr 2, 2008
    58
    Belgium
    Full Name:
    Kris De Becker
    Ok het max wordt snel bereikt maar voor een auto van +/-10-15jaar oud (355 of 360) moet dit toch minder zijn? Of wordt dit pas minder vanaf een oldtimer (25 jaar), dan is't nog 43€.
     
  7. fdekeu

    fdekeu Formula Junior

    Jun 19, 2008
    582
    Belzium
    Full Name:
    Frank
    Yep,

    Pas vanaf 25j gaat het naar beneden
    Denk dat er in Vlaanderen niet veel youngtimer
    F's gaan ingeschreven worden
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat kun je wel stellen, zodadelijk rijden er in Plopsaland alleen exclusieve bolides rond op "buitenlandse" kentekens. En daar wordt vadertje staat niet wijzer van :D
     
  9. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ik neem aan dat dit alleen geldt voor importauto's?

    Ciao
    Oscar
     
  10. fdekeu

    fdekeu Formula Junior

    Jun 19, 2008
    582
    Belzium
    Full Name:
    Frank
    Geldt voor alle auto's die ingeschreven worden op een nieuwe naam
    Dus ook voor Belgische auto's
     
  11. KDB

    KDB Karting

    Apr 2, 2008
    58
    Belgium
    Full Name:
    Kris De Becker
    Ik heb de nieuwe formule gevonden. En inderdaad wordt de leeftijd meegerekend in de hele berekening (en dan beperken tot het max). Niet zoals vroeger; eerst de BIV en dan herleiden op basis van de leeftijd.

    In België betaal je telkens een auto wordt ingeschreven op een andere naam. Niet zoals in Nederland een éénmalige bijtelling.... Bij ons is de inschrijving van de auto gekoppeld aan de persoon en in Nederland is die bijtelling gekoppeld aan de auto.

    Tijdelijke D-nummerplaat ?!?
     
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Dat kost ook veel geld, meen € 3000 per jaar ... of niet ?
     
  13. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Dat is crimineel. Men heeft dus de waarde van een auto met hoge uitstoot in één klap met 10.000 euro verminderd: probeer hem nog maar eens kwijt te raken als je wilt verkopen.


    Onno
     
  14. beatbrother

    beatbrother Karting

    Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    Ja, ik vind het ook compleet absurd.
    ik had ook gekeken voor een 360 of 430 eventueel van 2004 omdat ik dacht dat de BIV dan een stuk lager zou liggen voor een auto van 10 jaar oud, maar het blijft op het maximum staan. Over de 10.000 euro.
    De auto in het buitenland inschrijven is een optie en ik ken er die dit gedaan hebben, maar ik blijf er een dubbel gevoel bij hebben wanneer je een wagen hebt maar met een buitenlandse nummerplaat of eventueel een garageplaat.
     
  15. VEEP

    VEEP Formula Junior

    Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    ik dacht dat de Nederlandse fiscus goed was in het verzinnen van gestoorde regelingen, maar dit is een heel ander niveau...alleen hopen dat ze er geen inspiratie uit halen.
     
  16. beatbrother

    beatbrother Karting

    Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    De waarde van de wagen blijft eigenlijk hetzelfde ...
    Je moet alleen rekening houden dat je die BIV er nog extra bovenop moet tellen.
    Maar dat is de reden dat er niet meer zo heel veel van deze auto's verkocht worden.
    Hebben jullie in NL ook het geval Voordeel alle aard ? (Dus als je je wagen op je bedrijf zou kopen moet je hiervoor nog een extra privé belasting op betalen).
    Dit is nog erger dan die BIV, want dit is jaarlijks.
     
  17. roger_l

    roger_l F1 Rookie

    Apr 27, 2002
    2,707
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Ach, valt wel mee in NL: je rekent jaarlijks 25% van de al absurde nieuwwaarde bij je inkomen en daar betaal je dan 52% belasting over, ieder jaar opnieuw.
     
  18. VEEP

    VEEP Formula Junior

    Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    dat is een keuze, een auto zakelijk zetten (als je zelfstandige bent) Wordt niet voor je bepaald dat je het moet doen.
     
  19. 430-SPI

    430-SPI Formula Junior

    Oct 4, 2009
    747
    Europe
    Full Name:
    René
    Frank, je hebt een pm.
     
  20. Porsche355

    Porsche355 Rookie

    Jan 18, 2014
    16
    Netherlands
    Full Name:
    Martijn
    Tjonge, dacht dat BE zo'n auto paradijs was.
    Weet je al wat je kiest F355 of 360? Ik neig nu naar een F355
     
  21. fdekeu

    fdekeu Formula Junior

    Jun 19, 2008
    582
    Belzium
    Full Name:
    Frank
    F355 als ik een goede vind
     
  22. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Raadpleeg onze vriend en member Jos ...
     
  23. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Raadpleeg onze vriend en member jossmits ...
     
  24. bartzagato

    bartzagato Formula Junior

    Aug 7, 2010
    614
    Belgium
    Full Name:
    Bart
    Heren,
    Graag haalde ik deze nog even vanonder het stof.
    Ik ‘droom’ er een beetje over om de Mondial qv weg te doen en een f355 aan te schaffen.
    Helaas is het in de far-west aan wazige regeltjes weinig correcte info terug te vinden, en de info die je vindt is mogelijk achterhaald als we onze 7 nieuwe regeringen hebben na een dik jaar depannageregeringen.
    Zoals ik het vond is de biv in Wallonië marginaal te noemen (1000€) tegenover Vlaanderen (10000€), voor het zelfde blik.
    En danzwijg ik graag over de jaarlijkse wegenbelasting.
    heeft iemand wat scherpere info? Vlaamse f355-rijders?

    Groetjes

    Bart
    Mol
     
  25. pninja005

    pninja005 Formula Junior

    Nov 10, 2010
    469
    Europe
    Inderdaad crazy. Ben ook aan het kijken en een 360, 430, 458 allemaal hetzelfde liedje :(
     

Share This Page