Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 3618 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    458 verkocht?! de 599 is er hopelijk nog wel? Moeten nog eens in rotterdam een terrasje pakken (katendrecht?) voordat het mooie weer voorbij is. Vandaag was het al best fris toen ik met de F430 op stap was, kapje bleef dicht.
     
  2. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Dankje! Ik merk dat ik tegenlicht echt opzoek nu. Zoveel leuker dan tegenlicht!

    Weet je dat dat we al die 250 GTO's in Goodwood en Le Mans zagen in 2012 ofzo? Deze zat daar niet bij. Kan ik weer toevoegen aan mijn lijstje :)
    Image Unavailable, Please Login
     
  3. jaapio

    jaapio Karting

    Feb 19, 2016
    155
    Bruinisse, the Netherlands
    Full Name:
    Jaap
    Ja 458 is weg, toch een beetje twijfels nog of ik de goede keuze heb gemaakt, door over te stappen naar een F12.

    Ik denk dat er een misverstand is, ik heb nl nooit een 599 gehad, wel een modelletje en wat natte dromen :p

    Ja lijkt me leuk om eens een terrasje te pakken, zit een kleine 40 min van Rotjeknor vandaan.
     
  4. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,581
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    De eigenaar heeft een echte GTO, maar ook deze replica.:(
     
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred

    Ja sorry, even in de war met Stijn (rode 599/rood interieur), komt ook uit het zuiden.
    Je melde (ooit) bekend te zijn met "Kaapstad" in Rotterdam, komend weekeind heerlijk terras weer...

    Van V8 naar V12 is een stap maar in jou geval ook van 562pk naar 740pk, yummie :p
     
  6. Igor Ound

    Igor Ound F1 Veteran

    Sep 30, 2012
    8,102
    The Horn
    Full Name:
    Igor Ound
    Random question, I know, sorry, but what does “dees merk” mean in dutch please?
     
  7. jaapio

    jaapio Karting

    Feb 19, 2016
    155
    Bruinisse, the Netherlands
    Full Name:
    Jaap
    Difficult to say, I think they mean "this mark" or "this brand" dees is not a Dutch word, Merk means brand or mark.

    In what kind of sentence it was used ?
     
    Igor Ound likes this.
  8. Igor Ound

    Igor Ound F1 Veteran

    Sep 30, 2012
    8,102
    The Horn
    Full Name:
    Igor Ound
    Thanks, just a facebook comment with nothing else next to it other than quoting a friend’s username. Definitely brand is the part I got. Not sure about “dees” but seen the same expression elsewhere. Was probably to alert a friend of a certain brand? Thank you so much and sorry if OT
     
  9. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Jammer zeg! Deze was er ook. Is dat wel een echte?
    Image Unavailable, Please Login
     
  10. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Wat doet het er toe, is toch gewoon een gaaf ding!
     
    ope1967 likes this.
  11. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Jaja is al goed.
     
  12. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Keep it Cool, het is uiteindelijk maar een stuk (erg mooi) blik. Overigens bij Goodwood is de kans groot dat je weinig replica’s tegenkomt. Als ze er daarintegen zo uitzien dan mogen ze van mij het hele terrein er mee vol parkeren.
     
  13. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    De echte voor shows, de replica voor het circuit, ik snap hem heel goed. En als je het verschil niet ziet, dan is het toch net zo mooi om te zien?
     
  14. bertdeboer340

    bertdeboer340 Formula 3

    Sep 16, 2003
    2,369
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    Replica, reconstruction of hoe je het ook noemen wilt op basis van een 330. Het kleurenschema en het kenteken MO 19553 komen overeen met de 250 GTO 4399GT echter dat is een GTO '64.
     
  15. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,581
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Typefoutje? Kans is juist groot bij Goodwood dat je replica's tegenkomt.
     
    Ferri likes this.
  16. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,581
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Kreeg dit bericht van de KNAC:

    https://www.knac.nl/moderne-benzine-zelden-goed-voor-klassieke-auto/

    Ik ben geïnteresseerd in het additief voor ethanol te elimineren (i.v.m. voorkomen vochtaantrekking in benzinesysteem). Heeft iemand ervaring hiermee en een (goedkoper) alternatief voor het genoemde merk? Meer dan 40 euro voor 250 ml (wat blijkbaar goed is voor 40 liter benzine, dus een euro/liter) is best veel. Ik tank overigens V-Power 98(97). Mij gaat het met name om de winterstalling.
     
  17. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Ik gebruikte eerst Bardahl E10 Fuel Improver, maar ben nu overgestapt op Eurol Petrol E10 Improver.
    Bardahl beviel goed, maar ik kon het nergens meer kopen en volgens de fabrikant zelf konden zij het toen (wellicht tijdelijk) ook niet leveren.
    Eurol bevalt ook prima tot nu toe, gebruik het nu een jaar ongeveer.

    Overigens heeft de ADAC getest door met een auto niet niet geschikt was voor E10 veel kilometers te maken en na jaren testen was er geen enkele aangetaste slang of pakking te vinden. Ondanks deze test neem ik zelf geen risico met E10, ook vanwege de aluminium brandstofpompen in mijn klassiekers en mijn motoren.
     
  18. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Begrijp ik het goed dat jou winterstalling koud (zeer) en dus vochtig is? Ik zie anders niet in om toevoeging voor de winter (kans op vocht/roest in tank) toe te passen.

    E5 heeft dus al 5% en nu gaat dat naar 10% (2020) maar er is nog niet aangetoond (alleen in lab) dat het (klassieke) auto's beschadigd, toch?
    Iemand bekend met (artikel) waarbij is aangetoond dat een auto (niet lab) is "lek" gegaan?
     
  19. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Hier een stukje uit het artikel dat ik aanhaalde over de ADAC:

    Maar wat als je nou per ongeluk toch een keer E10 tankt? Daar besloot automobilistenclub ADAC een test op los te laten. Met als proefdier een Opel Signum voorzien van 2.2 motor met directe injectie, volgens de fabrikant als een der weinige Opels niet geschikt voor E10.
    Het voorschrift dreigt zelfs dat ONMIDDELLIJK de tank met E10 geleegd moet worden om schade te voorkomen. Gewone Euro 95 E5 bijmengen zodra wat E10 is verbruikt mag al niet eens. Opel vreest met name voor corrosie in de hogedrukpomp en injectieventielen.
    Inmiddels staat de Signum op ruim 16.000 km, en tonen regelmatige technische inspecties van ADAC geen merkbare problemen. Dus zo gevaarlijk is E10 toch niet. Evengoed raadt ADAC aan het advies van de fabrikant of E10 gebruikt mag worden te volgen. Alleen een keertje, of desnoods twee keer ongeoorloofd E10 tanken kan niet direct kwaad.


    Bron: https://www.amt.nl/home/nieuws/2013/07/adac-test-e10-niet-zo-schadelijk-1015912?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.192132330.1775176310.1569040953-397820649.1569040953
     
  20. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Thx Jordi, dacht al dat het allemaal "iets te" was. Bovendien heb je in het buitenland soms geen keuze. Dan zul je dus kunnen kiezen een kwart tank te nemen en uit te kijken naar Shell of BP (die daar niet altijd zijn). Krijg je met dat 1/4 tankje toch een soort range anxiety zoals in een EV :D:D:D:D:D
     
  21. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,581
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Wat je niet ziet van buiten is de aantasting van rubber slangen van binnenuit. Vraag maar eens aan Alex. Ik had mede daarom alle benzineslangen op de 308 laten vervangen door moderne versies die er wel tegen kunnen.

    Mijn garage is niet bijzonder vochtig of koud, maar Ethanol trekt vocht aan en er is altijd vocht aanwezig.
     
  22. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Zelf neem ik het risico ook niet, ondanks de test van ADAC. Met die Eurol kan ik voor €8 250 liter brandstof "veilig" maken. Dat heb ik er graag voor over. Ik lees de test van ADAC meer als: als je niets anders kunt dan E10, is het niet direct schadelijk. Voor mijn Buell en de Alfa zijn sommige delen erg schaars en voor de Guzzi worden de onderdelen erg duur, dus ik neem het risico niet.
     
  23. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wizzard of Oss vandaag gesproken en hij verklaarde het volgende:
    De benzine die wij (hier in NL) tanken komen uit Pernis, uit 1 voorraad en daar laden alle merken dezelfde benzine maar nog zonder additieven.
    Deze worden soms (lees: dus niet altijd!) later toegevoegd. Wellicht dat Pterps (Gulf) hier wat over kan/mag zeggen.

    Afijn de Ethanol is niet ideaal maar zeker niet de hoofdschuldige van (onderhoud) problemen. Hij heeft werkelijk in die 25 jaar nog nooit een geval gezien waar alleen de Ethanol kan worden aangewezen als hoofd oorzaak van problemen.

    Wat Peter/Bigodino dus heeft gedaan (vervangen slangen) zoals hierboven gepost, is eigelijk gewoon noodzakelijk na 20 jaar, het hoort bij goed onderhoud, alle slangen zijn na verloop van (lange)tijd niet meer 100% te vertrouwen, ongeacht wat de vloeistoffen zijn die er doorheen gaan.
    (Zelfs brandweer slangen (alleen water) gaan er na verloop van jaren aan.)

    Wat betreft het stallen. Hij schrijft zeker vervangende benzine aan bij langdurige stalling. De kosten voor het verwijderen van gum (=neergeslagen benzine delen) is zeer kostbaar en treed pardoes op. Hij heeft zelf een auto eens 2 jaar laten staan en kon aan de slag. Sindsdien staan alle auto's bij hem in opslag op deze speciale benzine. Let wel: de gemaakte benzine, niet de "normale" met een additief. Dat speciaal laten afleveren van die benzine (tankwagen kost 600 euro/rit) kost het dubbele van een normale tankbeurt.
    Hij dringt erbij aan dat de gehele tank (en leidingen!) goed worden gevuld. Maar ook worden doorstroomd, dus af en toe toch rijden om dat te verzorgen.

    Kortom; gewoon Euro 95 (blijven) tanken als dat de brandstof is die er in je motor hoort. Euro 98 mag ook maar is niet echt noodzakelijk en geeft eigenlijk geen (grote) vermogen winsten voor huidige (moderne) motoren. De klopsensor voorkomt schade aan de motor en zit tegenwoordig op alle motoren.

    Euro 98 welke wordt voorgeschreven voor veel klassiekers/youngtimers is gewoon te tanken met Ethanol toevoeging, de motor is ontworpen/gebouwd op die brandstof en werkt ook het beste daarop. Slangen/leidingen hebben daar weinig onder te lijden volgens hem.
    Een bekende kwaal bij 550 is de rubberen schaal om de opvoerpomp in de tank. Deze is na 25 jaar gewoon op, ongeacht welke brandstof daaromheen beweegt verklaarde hij.

    Tenslotte: Wil je perse harder gaan (in moderne Ferrari's) neem dan Euro102, 95 of 98 is in een moderne motor niet te voelen of te merken. Hooguit met tijdmetingen. Laat je reserve wiel thuis, dat scheelt gewicht en daar is veel meer te halen....
     
    Jeka likes this.
  24. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    We zitten morgen vanaf 12:30 op terras Itz More in Drimmelen, voor de liefhebbers die zin hebben in een ritje.
    Wij zijn er vanaf 12:30 en gaan naar huis als het koud (niet waarschijnlijk) of nat wordt :D:D:D:D
     
  25. 3alfa

    3alfa Karting

    Nov 22, 2011
    154
    Hoofddorp The Nether
    Full Name:
    Ger Bloem
    Een bekende kwaal bij 550 is de rubberen schaal om de opvoerpomp in de tank. Deze is na 20 jaar gewoon op, ongeacht welke brandstof daaromheen beweegt verklaarde hij.

    Tenslotte: Wil je perse harder gaan (in moderne Ferrari's) neem dan Euro102, 95 of 98 is in een moderne motor niet te voelen of te merken. Hooguit met tijdmetingen. Laat je reserve wiel thuis, dat scheelt gewicht en daar is veel meer te halen....[/QUOTE]

    Ofwel de ring haalt de 25 jaar niet of de wizzard heeft een vooruitziende blik. De oudste 550 in NL is van 1996

    ;)

    Sent from my iPad using FerrariChat.com mobile app
     

Share This Page