De Winterstop!? | Page 76 | FerrariChat

De Winterstop!?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by marcos, Oct 8, 2012.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    De ringen van de draagarmen zijn nog niet binnen, dus de linker zijde kan niet worden afgebouwd. En monteur Andy gaat vanaf volgende week op vakantie.

    Vandaag veel kleine (niet fotowardige) klusjes gedaan. Ik kan voorlopig nog verder, maar rollen zal ze pas over een week of 6-7...

    Enfin, komt uiteindelijk wel goed, maar toch balen.

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Heb je al bepaald waarmee je gaat preserveren/coaten ?

    Bitumen of wax (zoals de moderne auto's tegenwoordig hebben) ?
     
  3. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Geen van beide. Eerst een primer en dan een mat zwarte spuitlak, anti steenslag en speciaal voor de onderzijde van auto's. Ik zal een foto maken van de spuitbus.

    De achterzijde hebben we ook zo behandeld. Ziet er netjes uit.





    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Melvok likes this.
  4. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #1880 328gts1987, Jul 18, 2019
    Last edited: Jul 19, 2019
    Met de schrik vrij....

    Afgelopen zaterdag op weg naar de Ring (nog bedankt voor de lift, Marc(h)) de F430 zonder freon ingeleverd bij Forza.
    Er was op de bodemplaat (links voor het motorblok/achter bestuuderstoel) een donkere vlek te zien. Precies waar de AC compressor zit... (bleek een o ringetje te zijn)
    1+1=2 (of eigenlijk 3) want al leek de conclusie duidelijk waar en hoe de freon ontsnapt was, bij verwijderen bodemplaat kwam er een ander euvel in het zicht.

    Ik hoorde die ochtend met koude start al een "geblaas" en liet dus bij inleveren een liefdes brief achter op het deskboard met melding van deze plotse ontdekking.
    Carlo (nog onder de indruk van het weekeinde :rolleyes:/maandag morgen ritueel :p) starte de de F430 en hoorde (zonder het briefje te lezen) ook iets wat niet "normaal" is.

    Bij onderzoek bleek de uitlaat buis van de flens op de voorste cilinder los gescheurd te zijn, buiten de isolatie.
    Gelukkig was het goed te repareren middels een goede las en is deze (bijzondere) plek goed bereikbaar. Het is dus geen kostbare aangelegenheid geworden maar het is toch jammer te weten dat de laatste generatie uitlaat spruitstukken van de F430 niet foutloos zijn, blijkt.
    Inmiddels alweer onderweg maar meld het geval hier wel even voor overige bezitters van F430's. Luister goed bij iedere koude start.
    Mijn mazzel; ik liet de F430 achter en ging er afgelopen weekeind niet de ring mee op. Had iets anders af kunnen lopen indien er met onderdruk een stukje metaal in de cilinder was gekomen...
    Die kans is (heel) klein in dit geval zeker omdat het om een open gescheurde las ging en er geen materiaal is losgekomen.

    Forza for Forza :cool: (en Carlo in het bijzonder)

    Image Unavailable, Please Login

    Image Unavailable, Please Login
     

    Attached Files:

  6. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Woow … zo zie je maar weer. Net op tijd … gelukkig.

    Half jaar geleden vervingen we door eenzelfde gat in de spruitstukken al beide exemplaren van de 360 van Peter.

    In beide zijden was dus zo'n zelfde gat Fred … Misschien toch goed om ook de andere zijde te bekijken want we hoorden nix.

    Wel vonden we poeder op de vbak …. en dan de kosten: spruitstukken kosten 3000 gebruikt per stuk en nog veeel meer nieuw …

    De schade die door die kapotte uitlaten kan ontstaan is ook gevaarlijk, brand in de motorruimte is bijna gegarandeerd.
     
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Zijn gechecked aan beide zijde.
     
  8. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Daar ben je mooi op tijd bij! :cool: Ik zou geen EOM meer nemen als er geen modificatie op is, maar lekker wat RVS laten lassen. Op ebay heb je gebruikt tussen 500 en 1000 euro.

    Als je nieuw wil (dus geld wil uitgeven), neem dan maar het onderstaande. Dat heeft nog een beetje respect om die Italiaanse paardenkrachten goed af te voeren anders dan die OEM bende.
    https://www.supersprint.com/ww-en/ferrari-f430/supersprint-performance-sport-exhaust-ferrari-f430-spider/manifold-right--left-step-designbrsupersprint-design-patent.aspx#!/
     
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Manifold Right - Left "Step Design" SUPERSPRINT DESIGN PATENT

    Vwb het "ijzerwerk" heb je helemaal gelijk Tijn. Er is een probleem hierbij.

    Ze leveren bij dit bedrijf geen isolatiedekens.

    En dat doen de oem headers wel, daar zit isolatie omheen en dat zit in een blikken omhulsel.

    Andere firma's maken ze gelukkig wel. kijk hier. En schrik ook niet van de centjes ….

    Zonder isodekens kan je imo niet rijden, dat heeft de fabriek vast zelf ook geconstateerd.

    Wij betaalden voor de twee 360 headers van een 24.000 kms motorblok toch wel € 2500 of anders vroeg men € 1500 per stuk ...

    En zoals gezegd, toen we de andere header met de slijper openmaakte bleek ook dat daar een gat zat in de eerste pijp.

    Niet verwonderlijk dat het aan beide zijden een zelfde "slijt"patroon gaf ...
     
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Mag ik even aanvullend opmerken dat als je wil weten of je headers/manifolds/spruitstukken lek zijn dan kun je een rooktest doen via je uitlaat.
    Je ziet vanzelf waar de rook uit komt.
     
  11. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Wow dat was geluk hebben! Fijn dat het zich gemakkelijk liet verhelpen.

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  12. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Fijn dat het goed te lassen was!
    Die isolatie is puur voor/tegen het geluid?
    Ik weet dat Amerikaanse 308's het ook hadden, maar euro's weer niet, dus bij de 308 heeft het weinig toegevoegde waarde volgens mij.

    Verder zijn het gewoon buizen natuurlijk, alleen wel met een complexe vorm.
     
    328gts1987 likes this.
  13. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Kleine update. Ringen waren op de valreep binnen, dus nog snel even laten persen en lassen!

    Ik wil alleen eerst al het schuurwerk voor klaar hebben voordat ik de ophanging monteer ivm het stof. Er is stiekem toch veel tijd in gaan zitten..

    Spoiler voorzijde, voorklep en achterklep moeten nog. Dit kan buiten, dus als iemand een suggestie heeft om het sneller te laten gaan dan afbeiten en schuren, dan hoor ik dat graag. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Melvok likes this.
  14. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
  15. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Ik dacht eerst dat het zo hoorde, maar blijkbaar ontbreekt de blower aan bestuurderzijde. De slangen zitten er wel. Wat zal de reden zijn van het ontbreken?

    Mocht iemand nog een tweedehands weten, dan hoor ik dat graag. Anders hebben ze evt ook een nagemaakte bij superformance voor 100 pond, maar dit zijn onderdelen die ik liever origineel heb.

    De komende dagen schoonmaken en het voorframe gereed maken en dan gaan we echt spuiten en monteren.. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  16. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Jaguar, oude mini ed hebben zelfde blowers
     
  17. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Wat een gedateerd systeem Marc, duwt deze blower (k/w) lucht naar de bestuurdersvoeten en bijrijders voeten ?

    Of naar een "kachel" ij de midden console ?

    In de 512TR (bj 1992) kwam er koelwater naar mijn kachel en die blies (evt met aico aan) de lucht vandaar uit naar links en rechts.

    Of mis ik iets en is dit iets heel anders ?

    Oem of niet, ik zou voor zo nieuw mogelijk gaan, hij was vast defect (ouderdom) … en daarom verwijderd ...

    Leuk om dit allemaal zo te kunnen lezen, ga zo door aub !
     
  18. Ben308

    Ben308 Formula Junior

    May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Marc is inderdaad hetzelfde als bij jaguar.
    Heb er zelf 4 jaar geleden 1 vervangen die ik bij jaguar gekocht heb voor € 100,00.
    Ferrari haalde ze bij dezelfde fabrikant, ik meen Lucas.
     
  19. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
  20. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Warmtewisselaar toch Marc ? Zou die dan ook vervangen als je nu zo goed bezig bent …

    Telt aan … ik snap het wel hoor …. :)
     
  21. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Ze noemen het een heaterbox op de diagrammen. Ding kost 415 ex btw, tweedehands rond de 300. Ik ga eerst eens kijken wat de 3d printer kan eo een vacuum omhulsel maken. Hier kan ik makkelijk bij, dus vervangen kan altijd nog...
    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  22. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Lucas meen ik ook, ik zou ze daar vandaan halen en zelf Ferrari sticker op plakken
     
  23. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Jeka likes this.
  24. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
  25. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    :) Gelukkig zijn er veel foto's op Fchat en het www.

    Hoe gaat het met de motor trouwens?
     
    marcos likes this.

Share This Page