Fraude of niet? | FerrariChat

Fraude of niet?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by stekkefun4, May 21, 2019.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    Ik vermoed dat wat ik hieronder beschrijf een verhaal is dat sommige mensen reeds meegemaakt hebben, maar toch even aftoets of dat bij iemand een belletje doet rinkelen.

    Op dit punt ben ik niet zeker of het effectieve poging tot oplichting is, maar m'n intuitie zegt me op z'n minst voorzichtig te zijn of zelfs alle contact te verbreken met die persoon.

    Ik heb namelijk enkele wagens te koop staan op sites als autoscout en mobile aan een normale prijs. Vorige week neemt een Fransman (mr Gilbert) contact met me op via Whatsapp om te vragen of wagen x nog niet verkocht is. Een Fransman die belt met een Nederlands telefoonnummer en geen Nederlands spreekt. Aangezien hij nog te koop staat zeg ik "nee" waarop hij me enkele algemene vragen stelt over de wagen. Vervolgens vraagt hij me of ik nog een andere wagen te koop heb (ja dus) en gaat hij akkoord met de vraagprijs zonder discussie. Hij vertelt me dat hij opdracht heeft gekregen van een Zwitserse verzamelaar de wagens te kopen. Wanneer ik vraag zichzelf duidelijker te identificeren krijg ik geen concreet antwoord.

    Het begon al zo'n beetje verdacht te ruiken. Geen discussie over de prijs, geen zin om zich te identificeren, maar hij wil de wagens wel eerst komen bekijken (wat weer normaal is). Gisteren belt hij me op om op korte termijn een afspraak te maken waarop hij zegt volgende week dan de deal af te sluiten in Maastricht omdat zijn klant daar dan aanwezig zou zijn.

    Nog meer verdacht, waarom de deal afronden op 120km van m'n woonplaats?

    Rings a bell?
     
  2. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #2 MvT, May 21, 2019
    Last edited: May 21, 2019
    Deal sluiten en als het geld binnen is de wagens ophalen of brengen zou ik zeggen. Ik zelf koop geregeld zonder over de prijs te praten (mits de prijs mij aanstaat) dus dat zegt niets naar mijn mening, maar neem iemand mee naar Maastricht.

    Als ze contant willen betalen, prima, maar dan gaan we eerst naar de bank om te storten, dat heb ik nu 3x aan de hand gehad met Oostblokkers, waar overigens de deal voor de rest prima verliep. Als deze voorwaarden niet worden gewaardeerd dan is er geen deal zou ik zeggen. En je weet het bij testrijden eerst zelf zitten en dan de sleutels overhandigen. 2 GPS trackers erin en eventueel wil Sven er achter rijden tijdens een test rit :) In NL de export papieren zelf in orde maken zodat je zeker bent dat je de vrijwaringspapieren hebt.

    Alvorens samen met de persoon op de foto!

    Ik denk dat je je dan aardig in hebt gedekt. Tenzij ze fysiek geweld willen gebruiken, maar de kans is wel erg klein als de foto bewust is gemaakt.

    De Zwitser kan iemand die zijn tijd wijs moet gebruiken en graag op zijn wenken bedient wil worden. Niet erg, maar dat heeft wel een prijs in mijn ogen.
     
  3. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    Ofwel is dat de verkoper van thuis weglokken terwijl ze je garage komen leeghalen...
     
  4. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    :)

    Ik neem aan dat je daar al de nodige vertragende voorzorgmaatregelen hebt genomen? Stalen balk, auto voor de garagedeur, wielklem alarm etc. auto op bokjes zonder velgen (wielbouten ergens anders opbergen) en tal van andere maatregelen die je kan nemen.

    Mocht het je vorige post de intentie zijn of je gevoel. Laat ze dan gewoon langskomen zonder dat zij de voorzorgsmaatregelen zien of te weten komen als ze terplekke zijn.

    Ik heb altijd geleerd als je gevoel niet goed is dan moet je het niet doen. Dat is altijd het beste advies.
     
  5. Stef65

    Stef65 Karting

    Apr 28, 2015
    194
    reg Antwerp Belgium
    Full Name:
    Stef
    Ik heb een tijdje geleden mijn Mondial-t ook te koop gezet omdat mijn oog op een t-cabrio gevallen was uit Duitsland. Ik heb toen ook een Fransman aan de lijn gehad via whatsapp die interesse toonde.
    Ik had toen besloten NIET bij mij thuis af te spreken omdat ik niet wilde dat hij mijn woonplaats wist, om te vermijden dat ik nadien ongewenst bezoek zou krijgen.
    Hij wou cash betalen, deed niet moeilijk over de vraagprijs en hij zou kopen in opdracht van een verzamelaar.
    Hij contacteerde me meermaals met vragen, verplaatste een aantal keren onze afspraak.
    In ons laatste gesprek melde ik dat cash OK was, en we samen naar de bank zouden rijden. Hij moest het geld geven aan de bankier die in real-time zou checken op valse briefjes en het op mijn rekening zou plaatsen.
    Nooit meer iets van hem gehoord nadien.
     
  6. PBE624

    PBE624 Formula Junior

    Jan 18, 2005
    371
    De Panne Belgium
    Full Name:
    Frank
  7. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Je gevoel is dus juist. De beste adviseur ;)

    Prima gehandeld Stef! Jammer dat ik je T nog niet in levende lijfe heb gezien.
     
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Opgepast dus …. :eek:
     
  9. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    Ik zal alleszins tijdens het eerste bezoek zeggen dat het contract met zijn "klant" bij mij ter plaatse (of in de buurt) getekend wordt en dat in geval van cash de biljetten eerst gecontroleerd worden. Als hij dan nog reageert denk ik dat het een ernstige persoon is.
     
    Melvok likes this.
  10. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Als iets te mooi klinkt om waar te zijn is dat ook meestal zo. Knappe jongen die er met mijn auto zonder geld vandoor zou gaan hoor. Maar gewoon je gezond verstand gebruiken en niet het onderste uit de kan willen hebben verkleint al de risico’s. Ik verkoop privé in principe geen auto naar het buitenland maar alleen in Nederland. Dan heb je al die rompslomp niet, kopers kun je veel beter checken en is altijd goed gegaan zonder gezeur. Ik heb al heel wat auto’s zo gedaan. Zo en anders maar niet, als ik het niet vertrouw stuur ik diegene gewoon weg, maar als je goed je huiswerk doet komt het niet zover.
     
    VetroresinaNL likes this.
  11. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    Wel, de persoon heeft me niet meer gecontacteerd. Misschien was hij wel een lezer van dit forum :)
     
    MvT and Melvok like this.
  12. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Goedenavond,

    Kan het kloppen dat uw site niet goed werkt? Heb geprobeerd via de contactpagina info te krijgen over een bepaald type stekker.
    Vorige keer ging dat zeer vlot, misschien ligt het aan mijn verbinding?
     
  13. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    stekkefun4 is gebannen voor 4 weken van Fchat, dus hij gaat hier niet snel op reageren. Ik bel hem altijd en neemt eigenlijk altijd meteen op.
     
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik zag dat inderdaad. Welke actie heeft hij uitgehaald (elders op de site)
     
  15. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Zijn eigen foto's plaatsen met watermerk erin. Het Redbay watermerk weliswaar. Voorheen nooit een probleem. Ik hoor hier steeds meer gemekker over van bezoekers.... Niet echt goed voor de al steeds mindere levensvatbaarheid van Fchat naar mijn mening. Ook ik krijg een beetje het idee dat men doorslaat. Ik plaats ook wel eens foto's van Dave Helms of anderen en daar zit zijn watermerk in. Ik gebruik de foto simpelweg om iets uit te leggen hoe het er uit ziet bv. Stekkefun idem. Ja, dat is reklame voor een ander, maar refereren naar een site waar je parts vandaan haalt ook.

    Het maakt het een stuk minder leuk. Als je bezoekers wilt laten terugkeren dan moet je dit niet willen. Het is maar een idee. :) Feit, ik kom juist omdat deze personen er ook zitten. als men verbannen wordt dan komen anderen ook niet meer.
     
  16. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Helemaal mee eens Tijn
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred

    Ik deel je mening en zal deze ook onder de aandacht brengen (op speciaal draadje). De site is verkocht (weet niet precies voor hoeveel) en daarom wil men de investering beschermen. Maar een lege site (qua bezoekers) is volgens mij nog minder waard...
     

Share This Page