Banden vernieuwen Mondial Trx welke opties heb ik | FerrariChat

Banden vernieuwen Mondial Trx welke opties heb ik

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Jasper130181, Mar 28, 2019.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Jasper130181

    Jasper130181 Rookie

    Mar 25, 2019
    28
    Schijndel
    Full Name:
    Jasper D
    Hallo allemaal
    Ik ben aan het kijken naar banden voor mijn Mondial er zit nu 220/55vr390 onder voor en 240/55vr390 achter
    Deze banden zijn erg kostbaar en ik denk niet de beste qua grip
    Zijn er goede alternatieve of moet ik gewoon dezelfde eronder laten leggen?
    Profiel is goed maar banden hebben droogte scheuren
    Ben erg benieuwd
    Groeten Jasper


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  2. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Hele oude banden zijn levensgevaarlijk. En je kunt niet normaal met je Ferrari rijden. Dus vervangen.
    Extra optie: 16"wielen kopen (Superformance bv), want dan heb je ineens veel meer keuze qua banden.
     
  3. Jasper130181

    Jasper130181 Rookie

    Mar 25, 2019
    28
    Schijndel
    Full Name:
    Jasper D
    Dat ik ze wil vervangen is duidelijk
    Ik wacht nu nog op kenteken dus rijden mag toch niet!
    Ik ga er waarschijnlijk slechts 5000 km per jaar mee rijden
    De auto is nu geheel origineel
    Dus velgen vervangen wil ik eigenlijk niet !
    Dat trx banden duur zijn vind ik nog niet zo erg ik rij het profiel er toch niet af denk ik ,maar zijn het wel goede banden met veel grip?


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  4. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    Kostelijk is relatiever dan enkele jaren geleden.

    Als je nieuwe velgen koopt, dan is de keuze zeer beperkt voor een Mondial en je betaalt minimum 250 euro per velg. 2de hands inch velgen vind je nagenoeg niet, tenzij ook voor minstens 1500 euro voor 4. Een nieuwe TRX band kost ongeveer 350 euro. Dus een set van 4 kost evenveel als een alternatieve set velgen met of zonder banden. Daarnaast doe je waarschijnlijk niet veel km per jaar met de Mondial, dus kunnen die banden makkelijk 10 a 15 jaar mee.
     
  5. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Wielen/banden voor een Mondial verschillen toch niet zoveel v/e 308?
    Met 16"wielen heb je echt veel meer bandenkeuze.
    Maar de TRX'en zijn idd nog te doen voor 350 p/s (ik dacht dat ze duurder waren) en daar kun je idd wel een jaar of 10 mee voorruit.
    Ligt wel aan de stalling v/d auto (droog/vochtig, warm/koud), want zo te horen slijten ze meer door ouderdom dan door slijtage.
     
  6. franc 355

    franc 355 Rookie

    Jun 15, 2009
    4
     
  7. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    zou kunnen want 16"is 406.4 mm en 390 is dus een stuk kleiner maar van die afmeting heb ik nog nooit gehoord. Zoals ik al zij staat duidelijk op de vel wat de breedte en diameter is.
     
  8. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Jasper, welke maten staan op de velgen?
     
  9. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Onderstaand is van Superformance. Je banden zijn origineel geleverd, naast de 16" die ook op de 328 zitten. Zijn erg duur en lijken moeilijk verkrijgbaar. Een nieuwe set 16"wielen is verkrijgbaar bij Superformance.
    Image Unavailable, Please Login
     
  10. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    390 is in het metrieke stelsel, maw voor Michelin banden. Die zijn 390 mm
     
  11. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Ik vind de TRX banden heel mooi staan bij een Mondial, ze sturen niet heel fijn naar mijn mening. Vooral bij lage temperaturen valt de grip erg tegen in vergelijking met moderne banden. Daarbij wordt het rubber harder naar mate de banden ouder worden. 10 jaar rijden met een setje vind ik erg lang. Met mijn eerste Mondial heb ik veel kilometers gereden met TRX banden. Voor deze Mondial toen originele 16 inch velgen gekocht met moderne banden, dit was een wereld van verschil. Het stuurgedrag is veel beter en voelt ook veel moderner aan.

    Mijn huidige Mondial heeft ook originele 16 inch velgen, hierom heb ik (niet lachen) Goodyear Efficient Grip Performance banden. Deze zien er mooi uit maar sturen bovenal prima. Ik heb de volgende maten: 205/50 R16 voor en 225/50 R16 achter. Ik zou voor (reproductie) 16 inch velgen gaan met moderne banden, dit is niet veel duurder dan een setje nieuwe TRX banden. Let wel op de ET waarde van de nieuwe velgen, afhankelelijk van het type Mondial en wel/niet ABS kan dit anders zijn. De TRX velgen met banden zou ik opslaan. Als je toch gaat voor nieuwe TRX banden let dan op de productiedatum, er worden ook oudere banden aangeboden.
     
    Melvok likes this.
  12. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Bij Longstone Tires UK zijn 4X 390 banden voor het ogenblik 1690 euro inclusief levering in Nederland of Belgie. (2X 220 en 2X240). Voor het zicht bij evenementen en technische keuring zou ik voor origineel gaan dus TRX. Bij dagelijks gebruik kun je nog altijd een ander set 17" of 16" duim gaan met Pirelli PZero die een perfecte grip hebben. Slijtage is ongeveer hetzelfde als alle andere merken. Foto's 1 en 2 zijn van 17" wielen met PZero, foto 3 TRX met originele wielen.
    Guido
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  13. Jasper130181

    Jasper130181 Rookie

    Mar 25, 2019
    28
    Schijndel
    Full Name:
    Jasper D
    Ik ben net in Oss geweest en daar een en ander besproken
    Ik ga makkelijk en laat nieuwe trx banden monteren.



    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  14. Jasper130181

    Jasper130181 Rookie

    Mar 25, 2019
    28
    Schijndel
    Full Name:
    Jasper D
  15. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    Longstone Tyres? Veel duurder dan de andere bronnen voor TRX banden
     
  16. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Wel geleverd, Stefan....
     
  17. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Ja, laten de wagen dadelijk moderner ogen. Zijn op maat gemaakt (ofset) zodat ze perfect onder de wagen staan. Fearless is de naam dacht ik...Stefan, weet jij nog hoe de naam was van deze velgen ?
    Guido
     
  18. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    http://www.cavaro.be is de verdeler van deze wielen, die ook de centers bewerkt voor de juiste offset. Weet echter niet of het model zoals op mijn wagen nog in hun assortiment zit...
    Guido
     
  19. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    ... Als je meer dan 80 euro vraagt voor de levering van 1 band ...
     
  20. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Levering is inbegrepen in de vermelde prijs op de Longstone website ! Het zou interessant zijn als je ons ook de goedkopere aankoopbron kunt vermelden ipv alleen maar te vermelden dat het elders goedkoper is....o_O
    Guido
     
  21. ope1967

    ope1967 Rookie

    Jul 16, 2017
    12
    ben hier ook benieuwd naar waar de trx zoveel goedkoper te krijgen zijn, overweeg de aankoop van een monidal met versleten trx banden
     
  22. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Vrees ervoor ...en als enkel nog Longstone overblijft voor het leveren dan gaat die prijs nog 25 % stijgen na een brexit....
    Guido
     
  23. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Deze velgen met TRX zijn niet de originele voor een 3.2 Toch? Deze horen onder een 8 of QV.
     
  24. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Ook de 3.2 werd geleverd met TRX 390 banden tot pakweg eind 1987, 16 inch was een optie voor zover als ik weet. Milko, jouw 1987 Mondial is nieuw geleverd met TRX velgen. De 16 inch velgen heb ik er later bij gekocht toen de TRX banden na een uurtje Assen opeens wel heel goed konden slijten. Die originele Mondial ABS 16 inch velgen waren toen al niet heel goedkoop meer.
     
  25. Dino2400

    Dino2400 Formula 3
    Owner

    Feb 21, 2009
    1,297
    Ik denk dat Milko het model van de velgen bedoeld. Dit type velg werd inderdaad gebruikt bij de 8 en QV. De 3.2 (en de T...) hadden dezelfde stijl (bolle) velg. Alleen de maat verschilde. Eerst de TRX maatvoering, als optie (en later standaard) de normale 16".
     

Share This Page