Restauratie project | FerrariChat

Restauratie project

Discussion in 'Holland/Belgium' started by jasperd, Mar 31, 2015.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. jasperd

    jasperd Karting

    Sep 25, 2011
    206
    The Netherlands
    #1 jasperd, Mar 31, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Hoi,

    Dagelijks rond geneust op F-chat zonder iets te posten, maar nu toch iets nuttigs om bij te dragen. Na een leuke meeting bij Van der Zee in Dordrecht ben ik daar eigenlijk blijven hangen voor het onderhoud van mn Ferrari's. Ik ben der mate onder de indruk dat ik heb besloten om met hun een Maserati project te kopen en te laten restaureren. Ik heb een Biturbo spider gekocht (eerste model met 2.0L motor)
    complete wielophanging en remmen moeten gereviseerd worden, is nog een hels karwei om de delen te vinden.

    Het plan is om wanneer hij mooi lopend is hem optisch helemaal op te knappen. Zal zo nu en dan pics plaatsen !
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  2. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Leuk dat je hier ook wat post Jasper.
    Zijn je Ferrari projecten afgerond?
    Ik vond die leuk om te volgen op .nu
     
  3. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Leuk Jasper ! Graag zien we de vorderingen ... en Peter is de beste leermeester die je kan treffen !

    Is de gele Spider verkocht ?
     
  4. jasperd

    jasperd Karting

    Sep 25, 2011
    206
    The Netherlands
    Hoi heren, nog steeds in bezit van 2 gele spiders.. De 360 mag weg ; heb er 1500 km meegereden en veel onderhoud aan laten plegen, maar heb er geen tijd voor om er in te rijden.

    Respect hoe Peter alles aanpakt!
     
  5. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Neem je de F355 een keer mee?
    Die heb ik nog niet gezien.
     
  6. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Biturbo Spider, daar kunnen er niet veel van zijn. Mooi project.


    Onno
     
  7. jasperd

    jasperd Karting

    Sep 25, 2011
    206
    The Netherlands
    F355 moet eigenlijk ook binnenkort naar Peter, maar eerst m'n 360 verkopen!
     
  8. Michele

    Michele Formula Junior

    Aug 27, 2006
    510
    The Hague, Holland
    Full Name:
    Michiel Mulder
    Een Maserati Biturbo Spyder 2.0: gefeliciteerd! Onderdelen? Tja... bereid je voor op een drama.... Er zijn zeer vele onderdelen domweg niet meer (nieuw) leverbaar voor de Biturbo-range (Biturbo > Ghibli) of ze kosten een godsvermogen omdat ze opnieuw gemaakt moeten worden. Voorruiten zijn bijvoorbeeld een ramp, net als aircobedieningspaneeltjes, zekeringkasten en achterremschijven voor bepaalde modellen, zoals voor mijn 2.24v... En als je gezeik hebt met stuurhuizen en pitmanarmen kun je ook je lol op. Veel info kun je vinden op maseratichat, en dan de nl versie (meld je gelijk even aan, altijd fijn om een nieuwe Biturbista te verwelkomen!). Hier op het Maserati gedeelte zit niet zo veel Biturbo-minded volk. Mocht je op jacht zijn naar bvepalde delen, dan kan het gene kwaad eens te googlen naar Koen Bart / KJB. Die zit in Anna Pauwlona en heeft vermoedelijk de grootste Maserati-sloperij van Europa.

    Qua informatie: als je me een PM stuurt heb ik als PDF het werkplaatshandboek voor je beschikbaar. D'r zijn namelijk wat dingen die je even moet weten voordat je aan een Biturbo gaat sleutelen.

    Oh ja: en bedenk dat een Biturbo Spyder je altijd meer zal kosten aan restauratie dan ie ooit zal opleveren... Maar that's all in the game als je Maserati rijdt.
     
  9. jasperd

    jasperd Karting

    Sep 25, 2011
    206
    The Netherlands
    Michele, dank je voor de adviezen! ga ervanuit dat hij in goede handen is en Peter mag zich lekker uitleven. En ja er gaat veel vervangen worden (mag ook wel, want hij heeft 15 jaar ofzo stil gestaan). De auto heeft 52000 km op de klok en is een echte barn-find (in een Rotterdamse garagebox :) ).
     
  10. Michele

    Michele Formula Junior

    Aug 27, 2006
    510
    The Hague, Holland
    Full Name:
    Michiel Mulder
    Oei, da's dan minimaal 4 mille aan achterstallig groot onderhoud... Even los van remmerij, dempers, banden, nieuwe cabriokap en benzinetank reinigen. Wel roestvrij hoop ik?

    P.S. let ook even op haarscheurtjes in de achterste draagarmen / subframe.
     
  11. Trezerotto

    Trezerotto Formula Junior

    Aug 26, 2011
    669
    Daventria
    Full Name:
    Otto Trezalbione
    Interessant artikel over de Maserati Bi-turbo: The Car that Saved Maserati

    Alvast R.E.S.P.E.C.T. voor de man die aan een restauratie begint.

    Ik vind het een erg leuke auto, en de Spider beeldschoon.
     
  12. sharknose67

    sharknose67 Formula 3

    Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Zijn er al vorderingen na 3 maanden, of is dat nog te vroeg?
     
  13. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Cool! Ik had dit gemist ivm vakantie.
    Ik vind Biturbo's gaaf.
     
  14. Trezerotto

    Trezerotto Formula Junior

    Aug 26, 2011
    669
    Daventria
    Full Name:
    Otto Trezalbione
    Beide zilveren Spiders op de foto, hetzelfde. Maar de ene weegt volgens RDW 1220, de ander 1260 kg. Merkwaardig.
     
  15. Trezerotto

    Trezerotto Formula Junior

    Aug 26, 2011
    669
    Daventria
    Full Name:
    Otto Trezalbione
    #15 Trezerotto, Jul 8, 2015
    Last edited: Jul 8, 2015
    Waarschijnlijk ben jij ook met 80-ies auto's opgegroeid :)

    Er is best goeie info over de Biturbo te vinden, mocht je op zoek zijn:

    18-valve Biturbo engine

    A brief technical guide to the MASERATI BITURBO

    Biturbos and unleaded fuel

    Maserati Biturbo Dossier

    https://en.wikipedia.org/wiki/Maserati_Biturbo

    https://www.youtube.com/watch?v=JF5RjmEGgc8

    Gaat best nog wel rap van zn plek, in minder dan 7 secs naar de 100!

    Misschien kan een techneut van dit Forum toelichten wat nu de verschillen zijn tussen een 90 graden V-blok, zoals deze Maserati V6, en de wereldberoemde Alfa Busso V6, die een blokhoek van 60 graden heeft.
     
  16. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Qua vermogen maakt het niets uit.
    Een 90 graden V-blok is breder, dus meer inbouwruimte nodig. Maar tegelijkertijd is het ook lager > dus lager zwaartepunt.
    Een 90-graden blok heeft (mits er de juiste contragewichten op de krukas zitten) ook een perfecte balans.

    Een minder dan 90 graden twin is dus smaller, maar hoger. Daarnaast heb je balansassen nodig om de motor mooi rond te laten lopen, deze is niet uit zichzelf in balans.

    Een meer dan 90 graden twin (zoals de 180graden V12 van de 512BB) is erg breed, maar zeer laag. Dit is wel duidelijk wat anders dan een boxermotor, het verschil zie je het best in de krukas en de ontsteking.
    Hier een gifje van de krukas van een boxermotor:
    http://i.imgur.com/SxRmncZ.gif
    Je ziet duidelijk dat de zuigers tegen elkaar in 'boxen'.

    Hier een kort filmpje van een 180 graden V-blok:
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IEgXUt1PSgg
    Je ziet duidelijk de tegenover elkaar liggende zuigers in dezelfde richting bewegen.

    De Busso V6 van Alfa is gewoon een heerlijk blok, het zit goed in elkaar, klinkt prachtig door de ontstekingsvolgorde. Volgens mij hebben ze zelf de Euro4-norm gehaald met deze motor en is hij de nek omgedraaid door toenmalige partner GM. Anders hadden we nog wel een paar jaar mogen genieten van de Busso V6 en had deze ook in de Alfa 159 gekomen.
    Overigens is de ontwerper van de Busso V6, Giuseppe Busso, slechts enkele dagen na de productie van de laatste Busso V6 overleden.
     
  17. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    En Jasper .... ?

    Is er al weer nieuws ?
     
  18. Trezerotto

    Trezerotto Formula Junior

    Aug 26, 2011
    669
    Daventria
    Full Name:
    Otto Trezalbione
    #18 Trezerotto, Jul 9, 2015
    Last edited: Jul 9, 2015
    Leuk om te lezen Jordi, bedankt voor de uitzeenzetting.

    Het lijkt alsof de Maserati V6-motor is gebaseerd op een 90 graden V8 motor. Eigenlijk net als de 90 graden V6 PRV-motor van Volvo, Renault, Peugeot. Want die zou eigenlijk geboren worden als V8, maar door de energie crisis werd het een V6.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/PRV-motor

    Aardig om te lezen, een zeer uitgebreide gebruikers review:

    http://www.autoweek.nl/autoreview/30721/maserati-420-biturbo
     
  19. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Zeker!


    Onno
     
  20. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Dank jullie wel!

    Een V6 wordt inderdaad vaker als 60 graden gebouwd aangezien deze doorgaans in wat kleinere wagens wordt geplaatst dan een V8. Met de smallere bouw houd je dan wat meer ruimte over en ook het lage zwaartepunt is iets minder van belang dan in een brede, lage sportwagen.

    Overigens hoor je inderdaad eens dat een V6 wel gebaseerd wordt op een V8, "maar dan met 2 cilinders minder", maar ook de rest van de motor wordt dan behoorlijk aangepast.
    Bij een 90 graden V8 staan de kruktrappen steeds 90 of 180 graden versprongen, bij een 90 graden V6 staan ze 120 graden versprongen. Dat zorgt dan ook weer voor een heel andere ontstekings- en inspuitingsvolgorde. En dus ook anders versprongen nokkenassen.
    Is zoiets het geval, dan is het enige wat ze delen vaak de afstand tussen de cilinders, een deel van de warmtehuishouding en zuigers, kleppen, klepveren, enzovoort en enkele aanbouwdelen, maar zelfs dat is niet altijd het geval, een 4 liter V8 wordt niet altijd "als basis" gebruikt voor een 3-liter V6, dus zodra de inhoud per cilinder verandert, weet je zeker dat of de boring van de zuiger of de slag van de krukas ook nog wijzigt, met de nodige wijzigingen aan de onderdelen daarbij.

    Maar goed, ben bang dat we daarmee een beetje afdwalen van de restauratie hierboven.
     
  21. Trezerotto

    Trezerotto Formula Junior

    Aug 26, 2011
    669
    Daventria
    Full Name:
    Otto Trezalbione
    Ik lees net een stukje in Autovisie dat de V6 in de nuova Alfa Giulia is gebaseerd op de V8 van Maserati, die weer is ontworpen door Ferrari. Met een blokhoek van .. 90 graden.

    Met twee turbo's, dus een 90 graden V6 BiTurbo.

    Zijn we weer terug bij Maserati, waar dit topic over gaat ;-)
     
  22. jasperd

    jasperd Karting

    Sep 25, 2011
    206
    The Netherlands
    #22 jasperd, Jul 18, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Heel veel goed werk geleverd en ik hoop hem volgende week op te halen. Hij is technische helemaal uit elkaar geweest, compleet roestvrij gemaakt en perfecte staat gebracht ..

    Respect voor autobedrijf vd zee !
    Image Unavailable, Please Login
     
  23. jasperd

    jasperd Karting

    Sep 25, 2011
    206
    The Netherlands
    #23 jasperd, Jul 18, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  24. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ja, Peter is een echte liefhebber en heel gedreven om zo'n project zo goed mogelijk af te leveren ...
     
  25. sharknose67

    sharknose67 Formula 3

    Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Ziet er zeker weer goed uit zeg!
     

Share This Page