Hans bouwt zijn eigen "italiaanse schone" met Ferrari 612 12-pitter | FerrariChat

Hans bouwt zijn eigen "italiaanse schone" met Ferrari 612 12-pitter

Discussion in 'Holland/Belgium' started by henkie, Dec 3, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. henkie

    henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

    Apr 13, 2005
    10,514
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    #1 henkie, Dec 3, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Vanavond had ik het twee-wekelijkse etentje met user Hans (met de bekende donkerblauwe 308GT4) die hier wegens tijdgebrek nauwelijks meer iets post helaas.

    Ik heb even overlegd om hier op de site even een beeld te scheppen wat hij aan het bouwen is. Hij is hier een anderhalf jaar geleden aan begonnen en komende zomer moet het voertuig op de weg rijden.
    Hij wilde een hele nieuwe eigen auto bouwen en noemde het de Minotto (mien otto / mijn auto). De auto is losjes gebaseerd op een Ferrari 860 Monza. Hij had eenvoudig een replica kunnen maken maar wilde dit niet. Hij wou echt een klein beetje modernere look. De body wordt helemaal van carbon en iets donkerder rood. De mal is dus helemaal klaar en voor de aardigheid even rood gespoten. Ton Carbon uit Harmelen gaat nu het carbon "plaatwerk" maken.

    In mijn ogen is het helemaal prachtig en hier zijn een aantal fotos van de laatste anderhalf jaar. Hij had een blok van een 2007 BMW Z3M (340pk) gekocht maar vond 2 weken geleden dat het eigenlijk iets gekker moest. Na enig meetwerk bij Pieter in de garage (456M GT) naar de afmetingen van een Ferrari 12 cylinder heeft hij vorige week een blok gekocht in Duitsland (en opgehaald) van een.... Ferrari 612 Scaglietti. Ik praat hier nu dus over 540pk wat in een auto van een 800kg gebouwd gaat worden. Een Scaglietti weegt 1840kg en gaat in 4,2sec naar 100. Ik denk dat dit dus zachtjes gezegd een enorme sensatie zal zijn. Wellicht is het geen auto om op hoge snelheid mee te rijden, maar daar is hij ook niet voor bedoeld. Tevens heeft Hans een elektro-hybride aandrijving gekocht van een oude prius. Ook die unit (slechts 15cm dik) wordt gemonteerd om onder een enorme bpm aanslag uit te komen. Kortom, er is nog veel over te doen en te praten maar ik wilde dit even met jullie delen. Mooi toch? Ik zou het allemaal echt niet kunnen, respect voor lange Hans :D Gewoon even een complete auto ontwerpen, tekenen en in de praktijk brengen !!!! Een Ferrari V8 is niet mogelijk ivm de ruimte. Een 12 cylinder staat in een hoek van 60 graden.
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  2. sharknose67

    sharknose67 Formula 3

    Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Inderdaad zeer indrukwekkend! Had er al wat foto's van gezien, maar het gaat nu dus wel "opschieten".
    Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
     
  3. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Dank je Henk. Ik ben er even stil van... En ik wist dat je deze ging posten, dus ik kom toch maar weer eens een keer kijken :)

    Soms heb je ergens zo'n jeuk en dan moet je krabben. Dit project jeukte al een poos in m'n kop, geïnspireerd door een heel aantal keer Mille Miglia bezoeken. Alleen is het geloof ik een klein tikkie uit de hand gelopen. Dat heb je soms...

    We hebben inderdaad de 860 Monza als startpunt genomen, en daar vervolgens stijlelementen van een aantal van m'n favorieten bij gegooid. Ermini 357, Testarossa, de shark nose van de 250 Lusso. Snufje Maserati 250S, scheef oog naar Aston Martin DBR1 & 2, en dan alles in de blender. Daarna een aantal lijnen nog wat sterker, ronder, voller aangezet en dat vervolgens CNC laten frezen om tot een mal te komen waarop we vervolgens een aantal maanden aan het schuren zijn geweest.

    En dan komt de ellende van Europa anno nu er nog bij - derde remlicht verplicht. Mistlamp. Achteruitrijlicht. Reflectors. Specifieke eisen aan de koplampen. En allemaal met E-keurmerk uiteraard. Pfff...

    Ton komt ons inderdaad helpen om de eerste stappen te zetten om hieruit een body te gaan produceren, maar uiteindelijk gaan we de bodies in eigen beheer maken is de bedoeling. Verwachting is dat complete carbon body nog geen 25 kg gaat wegen. Prachtig, die nieuwe materialen! :)

    Uiteindelijk verwacht ik op rond 925 kg uit te komen, inclusief de V12 en hybride rommel. Deze laatste komt overigens niet van een Prius maar een Honda. Prachtige compacte, lichte (!) unit, welke als een soort plakje tussen te motor en de versnellingsbak komt te zitten. We CNC-en een nieuwe behuizing welke meteen als adapterplaat kan dienen tussen de Ferrari motor en ZF versnellingsbak. Door dit slim te doen kunnen we de extra lengte beperken tot een cm of 6, waardoor de motor lekker ver naar achteren in het frame kan blijven liggen (beoogde gewichtverdeling komt op een mooie 50/50 uit).

    Ik riep elke keer dat we een M3 blok hadden, maar een Ferrari V12 ook zou passen. Tot ik me bedacht dat ik wanneer ik dat niet domweg zou doen, me altijd af zou vragen hoe 540 pk in een autootje van 925 kg zou zijn. En zoals ik al schreef, soms lopen dingen een beetje uit de hand...

    We hebben nog een lange weg te gaan. Begin januari de eerste body af. Dan motor, hybride aandrijving en versnellingsbak engineeren, CNC-en en opbouwen. Dan motormanagement bedraden, programmeren en op een dyno finetunen. Uitlaat fabriceren. Dry sump olietank. Benzineleidingen. Wielkasten. Interieur maken. Kabelboom. Instrumenten. Verlichting. Track op om de 1001 aftelmogelijkheden die ik ingebouwd heb voor het onderstel te optimaliseren. En dan richting de keuring.

    Zomer 2015 gaan we niet halen, maar we komen een heel eind om een idee te krijgen van hoe hij gaat worden.

    ...

    Waar ben ik in vredesnaam aan begonnen??? ;)
     
  4. Souvlaki

    Souvlaki F1 Rookie

    Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    Wat bedoel je, zomer 2015 gaan we niet halen??? 😳

    Je zorgt maar mooi dat-ie dan rond rijdt, we zitten &@%#$ al lang genoeg te wachten!!!! 😜😜

    Nee Hans, ff serieus: een prachtproject waar je mee bezig bent en ik ben blij dat ik een tijdje terug al een sneak-preview heb kunnen krijgen.... 👍
     
  5. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Geweldig project Hans. Ik volg het al een tijdje via FB. Onmogelijk zou je denken, maar telkens krijg je het toch voor elkaar. Keep up the good work! (En je gaat me toch niet vertellen dat deze in minder tijd wordt gebouwd dan de tvr van Onne hè 😋)


    {Via Tapatalk}
     
  6. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Echt een verhaal voor een jongensboek, maar dan gewoon in het echt.
    Super bezig Hans!! En die Ferrari-motor maakt het nog cooler natuurlijk.
     
  7. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Indrukwekkend project, Hans !!
     
  8. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Heel, heel indrukwekkend en zo te zien met een zeer hoge slagingskans en het juiste hart :)
     
  9. Mikestradale

    Mikestradale F1 Rookie

    Jan 25, 2006
    2,596
    Netherlands
    Full Name:
    Mike
    Super Hans, echt respect hoe je dit project aanpakt. Mooie koets, en dik 500pk in auto van minder dan 1000 kilo, wow :)
     
  10. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,582
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Indrukwekkend project, petje af!

    Twee vragen:
    - hoe krijg je hem op kenteken (of is dat niet de bedoeling)?
    - 540 pk en spaakwielen, gaat dat wel samen? Hoe krijg je sowieso die PK's netjes op de weg?
    (misschien toch vier vragen :) )
     
  11. Ben308

    Ben308 Formula Junior

    May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Kende dit project nog niet.
    Maar beloofd inderdaad erg spectaculair te worden.
    Ziet er nu al fantastisch uit.
     
  12. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Ik had er ook nog niets over gelezen, maar schitterend project!
    Ben benieuwd naar het eindresultaat, maar alleen de weg er naar toe is al een mooi verhaal.
     
  13. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #13 Hans, Dec 4, 2014
    Last edited: Dec 4, 2014
    Dank je Peter!

    Vier antwoorden dan maar :D

    1: Op kenteken door me keurig aan alle Europese regeltjes te houden. Gelukkig hoef je als kleinserie producent (want het plan is toch wel om er meer dan 1 te gaan bouwen) geen botsproeven te doen (hoewel ik wel kreukelzones en een versterkte passagierscel ingebouwd heb). Maar een uitdaging is het zeker, want de regeltjes zijn niet altijd even makkelijk om te volgen, noch even logisch..

    2: Ja, en of dat de bedoeling is!!

    3: Dit zijn niet de bekende Engelse inelkaargemacrameede velgjes maar een tikkie sterker. Ze komen trouwens uit de US. Het land waar ze wel wat gewend zijn met koppel (belangrijker dan pk in deze). Ze kunnen dit prima hebben is me verzekerd (net als hoge snelheden overigens, waar ze in de US nou weer net wat minder sterk in zijn)

    4: Dat is een uitdaging ja. Het idee is om een auto te bouwen die niet perse prestaties en een snelle ronde op Zandvoort als hoogste prioriteit heeft, maar rijbeleving. Eentje waarbij ook bij een legale 80 km/u op een dijkweggetje de belevings-volumeknop al op 13 staat, in plaats van dat je er 240 moet rijden om een beetje lol te hebben. En daar is alles op afgestemd - wielophanging met alleen maar lagers erin en geen rubbers. Geen rubber koppelingen in je stuurhuis. Het motorblok en versnellingsbak in behoorlijk harde ophanging waardoor je echt alles voelt. Maar ook geen ESP, ABS of andere dingen als cruise control, iPod connectivity, entertainment center of andere zooi die alleen maar afleiden van wat je aan het doen bent - het temmen van een rauw beest dat je in z'n nekvel moet pakken om hem de baas te blijven.

    Wat is leuker wanneer je een goede jockey bent - een vreselijk snelle en super makke managepony of een bokkige en nukkige volbloed die je in z'n kladden moet grijpen? Ik bouw die laatste op vier wielen. :D. Uiteraard wel met goede onderstel geometrie, goede dempers, goede banden (Michelin Pilot super sports heb ik er nu op zitten), goede remmen (maar onbekrachtigd).

    Om het niet helemaal compleet onmogelijk te maken denk ik wel drie verschillende gasresponse programmas in te programmeren - corsa, strada en ragazza, waarbij bij die laatste de gasklep niet verder dan half open gaat ;), maar daar blijft het dan ook wel bij.

    En niet te veel in de regen gaan rijden.. dan wordt het glad en word jij nat...
     
  14. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,275
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Super project Hans, En nu met inderdaad het juiste hart.

    Echt heel goed bezig!!
     
  15. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    LOL :)

    Maak voldoende goede foto's etc tijdens het gehele proces, dat is namelijk onmisbaar tijdens de marketing en reclame die op gang gaat komen, zodra de auto kan rijden.

    Qua totaalplaatje klinkt dit als het meest haalbare nieuwe NL merk sinds jaren, wat mij betreft. De prijs is uiteraard wel een belangrijk punt.
     
  16. Porsche355

    Porsche355 Rookie

    Jan 18, 2014
    16
    Netherlands
    Full Name:
    Martijn
  17. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Dank je.

    De achilleshiel bij productie van nog een paar exemplaren gaat natuurlijk de beschikbaarheid van motoren zijn.

    Ik heb al wel een heel mooie op het oog, een V8 die met een beetje geluk smal genoeg is om te passen. Licht. Rond 520 pk. Rode streep bij 8200 toeren. Flat crank voor een Ferrari-achtige huil. Alleen nog niet op de markt en nog niet duidelijk of hij verkrijgbaar wordt voor lieden zoals ik. Dus tot die tijd behelpen we ons maar met een 612 motor :D
     
  18. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ik ken ze. Mooi spul. Wel vraag ik me af hoe ze de geometrie van de voorwielen in orde krijgen met zulke korte A-armpjes. Is lastig.

    Ik hou het bij m'n TIG gelaste luchtvaart kwaliteit staalbuis voor een space frame chassis... :)
     
  19. rpmtifosi

    rpmtifosi Formula 3

    Nov 5, 2003
    2,466
    Belgium
    Full Name:
    Guy
    Schitterend project Hans!!
    Volg het uiteraard ook op FB, prachtig om de evolutie te zien!
    Super dat je toch voor een Ferrari motor bent gegaan, niets mis met die M3 motor natuurlijk, maar de V12 maakt het gewoon helemaal af!
    Kijk uit naar het eindresultaat.
     
  20. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,199
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Waar ik vooral benieuwd naar ben (ook ik volg het project op facebook) is de geometrie (wielstanden, ophanging etc) van de auto. Dit is misschien wel het lastigste punt om goed te krijgen volgens mij?.
    (zorgen dat de auto ook daadwerkelijk goed rijdt....).

    Gegevens van een bestaande auto overgenomen?.

    Nieuwe ford GT350 motor? ;).
    Super gaaf project, wat met de v12 nog een stukje specialer wordt!.
     
  21. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    1. Een TVR ombouwen tot een goed engineering project is moeilijker dan helemaal zelf ontwerpen. :)
    2. Mechanisch is Hans straks helemaal klaar maar dan moet hij nog drie jaar wachten op die bekleders.....

    LOL - zei de boer met kiespijn.


    Onno
     
  22. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Er komt nagenoeg geen bekleding in ;-)
     
  23. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Naar wat ik begreep (tijdens de uitleg van sneak preview) is dat stuurinrichting en geometrie oer Duits (lees: BMW) is echter met de nodige (afstel) aanpassingen. Een van de mooiste aanpassingen zijn de pedalen die schuiven waardoor de stoel (laag) vast staat, alla Enzo zeg maar.
    Het is een mooi project wat vanaf de basis goed wordt aangepakt net zoals het zelf gebouwde vliegtuig (jawel dat deed hij ook zelf) waarmee ik laatst nog een rondje boven mijn eigen huis scheerde... gênant detail: de rit naar het vliegveld in de F430 duurde 20min langer dan de vlucht daarvandaan naar thuis :eek:
    Die 20min winst werd goed benut met een lunch aan het vliegveld, de laatste in de buitenlucht anno 2014 kan ik inmiddels melden.

    Afijn, Hans heeft dus de nodige ervaring in techniek, ontwerp en daarbij een dosis (gezonde) energie die hij zinvol benut met mooie (bruikbare) dingen als resultaat. We wachten op de volgende preview, hoorde laatst dat die in de maak was.

    Dat is dan weer jammer maar wel begrijpelijk ;)
     
  24. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Wielgeometrie komt niet van BMW hoor Fred. Daar zitten McPherson wielpoten in, en een multilink achteras. Ik heb dubbele A-armen rondom. En een halve bibliotheek aan boeken gelezen die wielophangingen bespreken. De ophanging alleen al ben ik toch zeker een maand of 5 mee bezig geweest om uit te dokteren. Maar die moet dan ook wel goed zijn...

    Wat klopt is idd dat er heel veel stelmogelijkheden zijn, ook voor zaken als caster (waarmee je het dilemma van richtingstabiliteit versus licht sturen kan bepalen), tig demper settings, tig settings voor anti roll, toe in/out, camber, etc etc.

    En dan straks een professional die de hele dag niets anders doet dan onderstellen tunen de hele set-up laten afstellen. Wordt ook een leuk proces!
     
  25. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Kijk, daar wordt nagedacht. :)

    Onno
     

Share This Page