De Winterstop!? | Page 53 | FerrariChat

De Winterstop!?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by marcos, Oct 8, 2012.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Zou de rest er ook maar iets van snappen Harry ? :D
     
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Hoho. Hans stelde de thermostaat bij (of bypass die) en het koelwater kwam uit een gulle donatie hoor. Was slechts een luchtbel in het koelsysteem bleek later.

    Ingrijpender was de claxon van Hans zelf een jaar later. Die maakte sluiting bij iedere bocht naar rechts. Moet je voorstellen dat je in een groepje rijdt en steeds MHEEEEEEPPP hoort achter je. Dan ga je over de portofoon eens vragen wie dat nu zo leuk vindt om te doen. Krijg je Hans (of was het de bijrijder Martin?) op de porto, onverstaanbaar omdat we net op een slingerweggetje aan het gummen waren :D:D:D

    Toch maar even gestopt en verholpen, was een kwestie van wat tape, duct-tape. Alweer gedoneerd :p
     
  3. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ja, jij helpt altijd goed hoor. :)
    Ook met rode tape toen ik (1 dag nadat ik mijn kenteken had) een steen tegen mijn voorspoiler had gekregen.
     
  4. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Ik was toen de bijrijder en we hebben dubbel gelegen van het lachen :D:D
    Was trouwens hetzelfde jaar.
    Steeds als Hans naar links wilde om in te halen ging de claxon.
    Degene die we wilde inhalen zou wel gedacht hebben.
     
  5. Herman Ronald

    Herman Ronald Karting

    Feb 23, 2014
    196
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    VERVANGING OPHANGINGRUBBERS:
    Een vraag voor de sleutelaars van de 308 en oudere type's.
    Ik wil komende winter mijn 308 QV ophanging rubbers gaan vervangen (uitgedroogd)
    Natuurlijk scheuren de rubbers in omdat de auto niet dagelijks gebruikt maar meer stil staat dan rijd, dit beïnvloed de rijkwaliteit.

    Nu zijn er 2 type rubbersoorten voor de ophanging:
    de standaardversie:
    • Front Suspension Bush Set
    High Quality: See individual parts below for more information.
    (308: All) S308FS £194.95
    De hardere versie:
    • Front Suspension Bush Set (Hard)
    Uprated: See individual parts below for more information.
    (308: All) S308FH £239.95
    ( http://www.superformance.co.uk/308/suspension_308.html )

    Nu wil ik weten of de hardere versie minder tijdsgevoelig is waardoor er minder snel droogtescheurtjes in ontstaan.
    Hebben jullie er ervaring mee? kunnen jullie mij raad geven?
    Alvast dank voor de adviezen.
    Groet,
    Ronald
     
  6. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    de derde optie is siliconen rubbers. Bij deze verwijder je alleen het rubber binnenwerk maar laat je de buitenbussen zitten. Scheelt veel laswerk. De nieuwe bussen pers je dan gewoon in de bestaande bussen. ik kocht ze een aantal jaar geleden bij Nick Forza in the US
     
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nu de winter voor de deur staat is het altijd goed om alles (ook zaken uit het zicht) goed te inspecteren.
    Hierbij wat tips voor zo'n inspectie zonder heel de boel uit elkaar te slopen.
    Gebruik een goede (lees: sterke) zaklamp liefste met LED. Die zijn compact en geven veel licht.
    ook een spiegeltje is handig maar het beste is toch nog een smartphone!
    Deze kun je in de buurt brengen en een foto laten nemen zonder dat je zelf ziet wat je vastlegt...

    Voorbeeld: Inspectie aandrijf-as-hoezen. Die zitten diep weg gestoken onder veel kapjes (tegen hitte) en zijn "normaal" niet te zien.
    Wel essentieel dat deze goed voorzien blijven van vet/smering. Er gaat per slot van rekening wel al het motor vermogen doorheen.
    Ik bekeek deze vandaag (lees: nam er foto's van) om te bekijken of ze niet lek waren, niet opgezwollen want dat laatste kan duiden op een warm geworden lager.

    Hierbij een foto van onderaf (met een juist/correcte hoes): Image Unavailable, Please Login

    Een hoes die niet juist is (rechter) naast een correcte hoes:

    Image Unavailable, Please Login


    Aan de wielzijde zit ook een stofhoes:

    Image Unavailable, Please Login
     
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Absoluut helemaal waar !

    Ben (als sleutelaar) wel benieuwd wie dat hier zelf kunnen Fred, is niet echt zo simpel ...

    Maar er is veel meer: ik durf te wedden dat bij veel auto's van voor 2000 bijv. de silentblocks aan vernieuwing toe zijn, de remslangen te oud zijn ... enz.

    Gaat echt niet gebeuren Fred ...
     
  9. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Erg belangrijk om te controleren/vervangen zijn de brandstofslangen. Met name van de oudere modellen kunnen die gevaarlijk verzwakt zijn. Dit verouderingsproces wordt nog eens versneld door de ethanol die aan de huidige benzine is toegevoegd. Het vervelende is dat vanaf de buitenkant niet is te zien dat een slang slecht is. Daar komt nog bij dat de modellen met de oude CIS injectie met een hoge brandstofdruk werken waardoor een kleine lekkage voor een gevaarlijke brandstofnevel in de motorruimte zorgt... :eek:
     
  10. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ja, brandstof slangen is #1. Ik heb 2 jaar geleden alle slangen vervangen (ook van de verwarming onder dashboard) en van een aantal was ik blij ze te vervangen. De eigenschappen van de slangen is na ca. 30 jaar echt niet meer het zelfde. Deze winter wil ik de silent blokken verv angen voor en achter, een beste klus.
     
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #1311 Melvok, Oct 18, 2017
    Last edited: Oct 18, 2017
    Weet je ook (al) hoe dat bij de 328 gaat Menno ?

    Bij mijn 512TR was dat niet eenvoudig; de gemonteerde oem "flambocks" zijn echt van het oertijdperk.

    Moest een rand met de flex er af slijpen en toen met een 20 T pers er uit drukken (en de nieuwe er ook weer in ...).

    Ik had wel eerst de pootjes laten stralen en poedercoaten, leken beter dan nieuw !

    Blij dat ik dat indertijd ZO deed. Werkte lekker. En het resultaat "on the road" was duidelijk merkbaar in een betere wegligging.

    Dus: preventief onderhoud is aan onze oudere auto's een must ! Alleen ... wie zien we het doen ... ? :D

    Zien jouw pootjes er ook zo uit ?

    Op de eerste foto is duidelijk te zien dat de draagas niet meer in het midden zit; het rubber is "dood" en moet dringend vervangen worden ... kijk eens met een goede lamp onder jouw auto ...

    Mijn totaal kosten waren zo'n €1100; laat je het doen dan moet je tenminste op het dubbele rekenen.

    Uitstel ... veroorzaakt overmatige slijtage aan andere delen en kost veel meer later ...

    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
  12. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    ik ben nog niet begonnen maar heb de avonturen van anderen die zelfde klus hebben gedaan goed gelezen. Eerst de onderdelen bestellen en dan zie ik wel waar het tegenzit en dan is er altijd een oplossing voor. Hoe heb je de A frames zo mooi zwart gekregen? Dat ga ik zeker ook doen.
    groet, Menno
     
  13. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    843
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Daar heb ik wel een tip voor Menno! Zelfs op 15 minuten afstand van je! ;)
     
  14. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Hoi Steven, ik lijk weer eens te boffen en hou mij van harte aanbevolen om naar jouw goede ideeën te luisteren. Hoe dien ik dit aan te pakken?
    Hoe gaat het met je mooie P?
    groet,
    Menno
     
    Ajax de 1e likes this.
  15. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    843
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Ha Menno, gisteravond laat de GT3 nog even in 'onze' omgeving uitgelaten! Subliem en droog weer, geen verkeer, volle maan, dus dat was een lekker rondje.
    Wil je de onderdelen laten poedercoaten of spuiten? Grote nadeel van poedercoaten is dat het eronder kan gaan roesten, zonder dat je dat ziet (!).
    Verzinken kan ook nog...ook diverse kleuren, had ik begrepen...voordeel is dat dit proces ook binnenin goed zijn werk doet, dus géén roest meer van binnenuit (bij staal dan).
     
  16. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    843
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Overigens is de goedkoopste oplossing zelf spuiten met Rustoleum. Dan zou ik het onderdeel fijn laten stralen, en met dit produkt afwerken. Volgens mij is hetzelfde resultaat als hierboven goed mogelijk.
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nadeel van zelf spuiten is dat je je geen factuur hebt om bij verkoop aan te tonen wat er allemaal is gedaan aan de auto (en de hogere vraagprijs rechtvaardigt). Oplossing kan zijn om indien het zelf wordt gedaan een foto verslag bij te houden en archiveren (kost veel tijd). Nu is vooral dat laatste niet de hobby van iedereen (behalve een accountant) en gaat het daar vaak mis. Een factuur (met een enkele foto erbij van de onderdelen voor en na) is minder werk en geeft je meer sleutel-tijd maar kost wel meer .
     
    Ajax de 1e likes this.
  18. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Is een keuze en ik ontdekte al snel: je kan het niet allemaal zelf doen (met de beperkte tijd) ...

    Dus een krat vol spullen wegbrengen en na stralen/coaten oppikken is bij mij veel effectiever gebleken ...
     
  19. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ben eigenlijk wel benieuwd: wie er wat aan zijn auto gaat of laat doen deze komende 6 maanden ....
     
  20. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Zelf doen spaart zeker veel centen, geeft veel genoegen en je doet het vrijwel altijd uitgebreider omdat je tijd hebt die je niet hoeft te verantwoorden.... Echter heb ik na inspectie vastgesteld dat de voorwielophanging dusdanig goed is en ook de fusees er erg fris uit zien. Dat ga ik nog niet uit elkaar halen en ga ik dit jaar de centen ergens anders in steken....................nog geen idee maar het gaat altijd wel op:)
     
    Melvok and Ajax de 1e like this.
  21. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik ga de hele auto even goed nalopen en ga de gaskabel smeren danwel vervangen. Tegelijkertijd wil ik het gaspedaal uit elkaar halen, schoonmaken en smeren.
    Hij beweegt soms wat hakerig namelijk en dat rijdt niet lekker.
    Verder nog een plannen.
     
    Melvok likes this.
  22. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Prima Menno en Harry !

    Belangrijkste is n.m.m. de mindset; namelijk: er kan en moet wat gebeuren in deze lange periode waarin de F stilstaat ...

    Op die manier kan ik de auto nog lang en zonder onverwachte dingen blijven rijden ...

    Of komt zoiets niet bekend voor ? :D
     
  23. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Voor mij is het belangrijk dat de auto goed is en blijft. Of beter nog: beter en mooier wordt.

    Ik hoop echter eerst nog 1 of 2 keer te kunnen rijden voordat het echt winter wordt. Maar dat wordt krap.
     
  24. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Wie weet Harry, vorig jaar konden we tot aan de Kerst zonder pekel rijden op de Nederlandse wegen ! :D
     
  25. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    @ Harry,
    Als je plannen hebt voor een ritje gooi het maar effe op hier, moet ook (nog) afkicken en die (banden)jeuk wordt nu al ondragelijk
     
    Jonkheer likes this.

Share This Page